ظریف: صبر و تحمل یکطرفه دوام ندارد

وزیر امور خارجه در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز با اشاره به تحولات اخیر میان ایران و عربستان و اقدامات متعدد ریاض علیه تهران در سال‌های گذشته نوشت: پاسخ ما تاکنون همراه با خویشتنداری بوده است، ولی صبر و تحمل یکطرفه دوام ندارد.
کد خبر: ۸۷۱۹۶۶

به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در این مقاله ضمن تشریح رویکردهای اخیر عربستان سعودی در تقابل با ایران ادامه داد: رئیس‌جمهور و اینجانب از روزهای اول انتخاب به آمادگی ایران برای گفت‌وگو و ایجاد آرامش و مبارزه با افراطی‌گری تأکید کرده‌ایم، ولی در عربستان گوش شنوایی برای شنیدن این اعلام آمادگی وجود نداشته است. وزیر خارجه با اشاره به اجرای برجام در آینده نزدیک افزود: بلافاصله بعد از امضای توافق موقت هسته‌ای در آذر 1392، عربستان سعودی که از فروریختن دیوار ایران‌هراسی به وحشت افتاده بود، تمامی امکانات خود را برای به شکست کشاندن این توافق بسیج کرد. امروز، شواهدی در دست است که برخی افراد در ریاض، نه‌تنها به تلاش‌هایشان برای جلوگیری از عادی‌شدن شرایط ادامه می‌دهند؛ بلکه مصمم هستند که کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند.

ظریف در نامه خود آورده است: عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه‌جویی‌های هسته‌ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی از افراط‌گرایی خشن، نمایان شود.

تلاش آل‌سعود برای خارج کردن توافق هسته‌ای از مسیر

در ادامه مقاله وزیر خارجه کشورمان آمده است: راهبرد فعلی سعودی‌ها خارج کردن توافق هسته‌ای از مسیر خود و همین‌طور ادامه ـ و حتی وخیم‌تر کردن ـ تنش‌ها در منطقه با استفاده از سه مولفه است؛ 1ـ فشار به غرب 2ـ دامن زدن به بی‌ثباتی منطقه‌ای با ادامه جنگ در یمن و حمایت از افراط‌گرایی3ـ تحریک مستقیم ایران. تجاوز نظامی ریاض در یمن و حمایت آن از افراطی‌گری، اموری واضح و آشکار است، ولی اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران، هیچ‌گاه به سرخط رسانه‌های بین‌المللی تبدیل نشده است، زیرا خویشتنداری صبورانه ما مانع تبدیل آن به بحران شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرده است: سران سعودی باید یک انتخاب انجام دهند: آنها می‌توانند به حمایت از افراط‌گرایان و اشاعه نفرت فرقه‌ای ادامه دهند یا می‌توانند گزینه ایفای یک نقش سازنده برای ثبات در منطقه را انتخاب کنند. ما امیدواریم عقلانیت حاکم شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم که به سوریه سفر کرده است، از برخوردهای بی‌ادبانه رژیم آل‌سعود با کشورهای منطقه، به‌ویژه ایران انتقاد کرد و با بیان این‌که عربستان یک رژیم متزلزل در میان کشورهای اسلامی است، عنوان کرد: آل‌سعود در این چند سال خسارت‌های بسیار زیادی به جهان اسلام وارد کرد تا بتواند مزدوری خود را به رژیم صهیونیستی و آمریکا ثابت کند، اما مردم در کشورهای مختلف جهان اسلام مقابل سیاست‌های آل‌سعود ایستادند و نقشه‌های آل‌سعود، آمریکا و رژیم صهیونیستی را نقش بر آب کردند.

بیانیه 224 نماینده در محکومیت اقدامات عربستان

224 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدامات عربستان تاکید کردند: سیاست جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، داشتن رابطه خوب با همه کشورها به‌ویژه با همسایگان بوده و در نقطه مقابل این سیاست، آمریکا پیوسته کوشیده است در روابط ایران با همسایگانش خلل ایجاد کند.در این بیانیه تصریح شده است: سیاست قاطع ایران در مقابله با تروریسم و تعدادی از کشورهای منطقه که از این پدیده شوم حمایت می‌کنند، یکی از عوامل مخرب روابط جمهوری اسلامی با برخی از این کشورهاست.

لاریجانی: ایران کشور تعرض‌کننده به خود را رها نمی‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ایران قدرتمند قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد، تاکید کرد: اما اگر کشوری بخواهد به جمهوری اسلامی ایران تعرض کند، آن را رها نخواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی در جمع رئیس و اعضای بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس افزود: برخی کشورها توقع نداشته باشند و فکر نکنند می‌توانند ایران را در مضیقه قرار دهند.

همزمان آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی نیز در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی واکنش‌های عربستان را به حادثه رخ داده درخصوص سفارت این کشور در ایران، بهانه‌تراشی‌های حکام این کشور علیه ایران در مجامع بین‌المللی توصیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها