«به محض این که جمع‌بندی تمام شد و جمع نشست به شام خوردن، دبیر (محمد حیدری / دبیر جشنواره فیلم فجر) یکدفعه در اقدامی غیرمنتظره و به نظر من شجاعانه تصمیم گرفت لیست 22 فیلم را منتشر کند، او از هیات انتخاب خواست یک‌بیانیه کوتاه بنویسد که نوشته شد...»
کد خبر: ۸۷۰۲۸۱
فیلم فجر دوست داشتنی!

چند سطر بالا به قلم فریدون جیرانی که به گفته خودش آن را برای ثبت در تاریخ نوشته است، بازگوکننده روند فعالیت و تصمیم گیری هیات انتخاب این دوره جشنواره فیلم فجر است؛ هیات‌انتخابی که با انتشار اسامی فیلم‌ها فشار زیادی را در یکی دو روز گذشته متحمل شده است.

اما نکته مهم و مغفول در همین چند سطر که جیرانی به‌عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب نوشته و آن را خواندید، به تصمیم آقای دبیر جشنواره در انتشار اسامی فیلم‌ها بلافاصله پس از پایان جلسه هیات انتخاب در نیمه شب بازمی‌گردد؛ تصمیمی که به قول جیرانی «شجاعانه» و به باور من هم شجاعانه و هم «هوشمندانه» بوده است؛ چرا؟

کافی است به مجموعه اتفاق‌هایی که پس از اعلام اسامی رخ داد نگاهی بیندازیم؛ از واکنش تند محمد رحمانیان تا استعفای شهاب حسینی! احتمالا محمد حیدری این واکنش‌ها از سوی برخی چهره‌ها و جریان‌های خاص را پیش‌بینی می‌کرده است و به همین دلیل تصمیم گرفت سریع فهرست قابل دفاعش را منتشر کند و این ریسک را نکرد که نگه دارد تا برخی فشارها باعث شود حق کسی ضایع شود و فیلمی از فیلتر و مسیر دیگری جز سلیقه و نظر تخصصی هیات انتخاب، وارد آوردگاه مسابقه و سودای سیمرغ شود.

حتی قبل‌تر از آن، اقدام درست سازمان سینمایی برای پنهان نگهداشتن اسامی اعضای هیات انتخاب تا نهایی شدن نتیجه به مذاق خیلی‌ها خوش ننشست و هر روز گفت‌وگوها و خبرهایی از سوی کسانی منتشر می‌شد که امروز علیه فهرست نهایی موضع گرفته‌اند؛ همان‌ها که همیشه از احترام به نظر کارشناسی، آزادی و روشنفکری سخن گفته‌اند.

به نظر می‌رسد امسال فیلم‌ها هم برعکس بسیاری از دوره‌ها که اغلب درونمایه‌ای سیاه و با مضامین تلخ اجتماعی و سیاسی ساخته شده بودند، آثاری سالم و بانشاط و البته دغدغه مند و متعهد در برابر جامعه هستند و این موضوع باعث شده است تا برخی فیلشان یاد فیلم‌های خاص دوره‌های قبل بیفتد و با واکنش و استعفا و... سعی به تغییر فضا و ایجاد فشار بر دبیر جشنواره و سازمان سینمایی داشته باشند؛ اما انگار این نکته را فراموش کرده‌اند که دبیر جشنواره گفت امسال شعار اصلی فیلم فجر «مردمی» بودن است. بهتر است به خیابان‌ها و کوچه‌های مختلف شهر و روستایمان برویم و مردم را تماشا کنیم،‌ خوب تماشا کنیم این مردم اصلا «آشغال» دوست ندارند!

سینا علی‌محمدی

دبیر گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها