مسئولان سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر با اعلام فیلم‌های بخش سودای سیمرغ در نیمه‌شب دوشنبه، هم حرکتی بی‌سابقه در ساعت معرفی فیلم‌ها را به ثبت رساندند و هم نشان دادند که برای برگزاری جشنواره‌ای منظم و مبتنی بر مقررات، با هیچ فیلمسازی شوخی ندارند.
کد خبر: ۸۶۹۸۸۵
آغاز شکار سیمرغ

این جدیت و پایبندی به قانون ارسال فیلم‌ها تا مهلت مقرر، باعث شد فیلمسازان سرشناسی چون اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی، رضا عطاران، علیرضا داوودنژاد، حمید نعمت‌الله، بیژن میرباقری، احسان عبدی‌پور، محمدرضا آهنج، افشین هاشمی، علی عطشانی، علی‌اکبر ثقفی، مجید برزگر، وحید موسائیان و محمدعلی سجادی از جشنواره فیلم فجر بازبمانند.

به گزارش جام‌جم، در سال‌های گذشته همواره شاهد بودیم که فیلمسازان حتی گاهی تا آخرین روز جشنواره فیلم فجر هم امید به حضور و نمایش فیلم خود را داشتند و نه صاحبان آثار اعتنای چندانی به مهلت مقرر تحویل فیلم‌ها و رساندن به‌موقع آن به جشنواره می‌کردند و نه دبیران و مسئولان جشنواره در پایبندی به مقررات، سختگیر بودند. امسال اما شاید برای نخستین‌بار این اتفاق افتاد و محمد حیدری، دبیر جشنواره و برگزارکنندگان آن از ابتدای قبول مسئولیتشان در برگزاری جشنواره‌ای منظم و طبق مقررات مصمم بودند. مهم‌ترین جلوه این تصمیم قاطع در نیمه‌شب دوشنبه خود را نشان داد و هیات انتخاب این دوره از جشنواره، اسامی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ را منتشر کرد.

آشنایی با سوداگران سیمرغ

ترکیب کارگردان‌های جشنواره فیلم فجر امسال گرچه شاید خیلی وسوسه‌انگیز نباشد و خیلی به لحاظ تعداد نام‌های بزرگ، انتظارها را برآورده نکند، اما نام همین مقدار فیلمساز بزرگ، محبوب و شناخته شده هم در وهله اول برای برگزاری جشنواره‌ای پررونق و رقابتی نزدیک و فشرده کفایت می‌کند. ابراهیم حاتمی‌کیا امسال با «بادیگارد» در بخش مسابقه حضور دارد؛ فیلمی که حتی مدت‌ها پیش از کلید خوردن خبرساز بود و از حالا یکی از گزینه‌های اول تماشای بسیاری از تماشاگران جشنواره است. رضا میرکریمی، کارگردان شناخته شده و مدیرعامل خانه سینما هم با فیلم «دختر» در جشنواره حضور دارد. کیومرث پوراحمد که خاطره خوشی از حضور قبلی‌اش در جشنواره ندارد، امسال با «کفش‌هایم کو؟» در این رویداد حاضر است. کمال تبریزی هم که فیلم «طعم شیرین خیال» او در جشنواره قبل با استقبال خوبی مواجه نشد، امسال با «امکان مینا»، با فیلمسازان دیگر رقابت می‌کند. مسعود ده‌نمکی باز هم قرار است با «رسوایی» دیگری در جشنواره حاضر باشد.

نرگس آبیار که با فیلم قبلی‌اش، «شیار 143» همه موفقیت‌های ممکن را درو کرد، امسال با «نفس» امیدوار به تکرار این موفقیت است. فرزاد موتمن هم بلافاصله پس از حضور موفق «خداحافظی طولانی» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، امسال هم با فیلمی به نام «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» در جشنواره حاضر خواهد بود. مصطفی کیایی، کارگردان خوش‌ذوق سینما و سازنده فیلم‌های موفقی چون ضدگلوله و خط ویژه، امسال فیلم «بارکد» را در جشنواره دارد و پیش‌بینی می‌شود باز هم فیلم پرمخاطبی ساخته باشد. هومن سیدی هم از دیگر فیلمسازان جوان و خلاق سینمای ایران، امسال با فیلم «خشم و هیاهو» در جشنواره حاضر است و تماشاگرانی که فیلم‌هایی چون «سیزده» و «اعترافات ذهن خطرناک من» را دوست داشته‌اند، کنجکاوی بیشتری برای دیدن این فیلم دارند.

مانی حقیقی، کارگردان فیلم‌های «کنعان» و «پذیرایی ساده» و بازیگر «ورود آقایان ممنوع» هم از جمله فیلمسازان حاضر در سودای سیمرغ است. فیلم او اسم آشنایی دارد، اما قطعا موضوع و محتوایش ربطی به آن فیلم معروف ندارد؛ «اژدها وارد می‌شود». پرویز شهبازی، کارگردان فیلم‌های موفق «نفس عمیق» و «دربند»، امسال با فیلم «مالاریا» در جشنواره حضور دارد و خیلی‌ها از الان منتظر تماشای این اثر هستند. بهروز شعیبی، کارگردان فیلم موفق «دهلیز» و سریال «پرده‌نشین»، با اثری متفاوت به‌نام «سیانور» در سودای سیمرغ حاضر است. برزو نیک‌نژاد، کارگردان سریال «دردسرهای عظیم» هم که فیلم قبلی او «ناخواسته» هنوز به نمایش عمومی درنیامده، امسال با «زاپاس» در جشنواره حضور دارد.

رضا درمیشیان که فیلم قبلی او «عصبانی نیستم» در جشنواره دو سال گذشته فیلم فجر با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو شد و هنوز هم راهی به اکران پیدا نکرده، امسال در سودای سیمرغ، فیلمی به نام «لانتوری» دارد. تینا پاکروان، بازیگر و کارگردان تلویزیون و سینما هم که پیشتر فیلم «خانوم» را در جشنواره فجر داشت، امسال با فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» با فیلمسازان دیگر رقابت می‌کند. او و آبیار کارگردانان زن بخش سودای سیمرغ هستند. امسال محمدحسین فرحبخش هم از حاضران بخش مسابقه سینمای ایران است؛ فیلم «آبنبات چوبی» او با بازی رضا عطاران، از معدود فیلم‌های مفرح و کمدی جشنواره امسال است. سیدجلال دهقانی اشکذری و سازنده فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» هم امسال فیلم «دلبری» را در جشنواره دارد و مهدی گلستانه هم با فیلم «نقطه کور» از جمله فیلمسازان حاضر در سودای سیمرغ است. حضور ابراهیم ابراهیمیان هم با فیلم «عادت نمی‌کنیم» در جشنواره امسال قطعی شده و محسن عبدالوهاب هم با فیلم «به دنیا آمدن» در این رویداد حاضر خواهد بود. بهنام بهزادی که فیلم‌های موفق «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» و «قاعده تصادف» را در کارنامه دارد، امسال با «وارونگی» به فجر می‌رود و هاتف علیمردانی هم با «هفت ماهگی» با فیلمسازان دیگر رقابت می‌کند.

غایبان بزرگ

سودای سیمرغ بیش از این‌که با اسامی فیلمسازان راه یافته خبرساز شود، با غایبانش باعث شوک شده است. اصغر فرهادی هنوز مشغول تصویربرداری «فروشنده» است و نتوانست به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابد تا یکی از مهم‌ترین گزینه‌های رقابتی و بخت‌های سیمرغ کنار برود. رضا عطاران اگرچه به عنوان بازیگر در جشنواره فیلم حضور دارد، اما به عنوان فیلمساز نتوانست «دراکولا» را به جشنواره برساند. حمید نعمت‌الله هم به دلیل تمام نشدن مراحل آماده سازی «رگ خواب» از حضور در جشنواره بازماند. داریوش مهرجویی هم نتوانست «سنتوری، مرد پاییزی» را به جشنواره برساند و «فراری» علیرضا داوودنژاد را هم در بخش سودای سیمرغ نخواهیم دید.

احسان عبدی پور، کارگردان فیلم موفق «تنهای تنهای تنها» هم از غایبان جشنواره امسال است و فیلم «آه‌ای عبدالحلیم» او موفق به حضور در سودای سیمرغ نشد. فیلم محمدعلی سجادی، «تمرینی برای اجرا» هم راهی به جشنواره پیدا نکرد. غیبت علی عطشانی (پارادایس)، افشین هاشمی (گذر موقت)، بیژن میرباقری (ربوده شده)، سیامک شایقی (ماه در جنگل) و زنده یاد ایرج کریمی (نیمرخ ها) هم از مهم‌ترین غیبت‌های این دوره جشنواره است. این فهرست طولانی تر از این حرف هاست و می‌توان به غیبت این فیلم و این فیلمسازان هم اشاره کرد: کاظم راست گفتار (آشوب)، وحید موساییان (قشنگ و فرنگ)، علی اکبر ثقفی (هلن)، مجید برزگر (یک شهروند کاملا معمولی)، هیهات (هادی مقدم دوست، هادی ناییجی، دانش اقباشاوی و روح‌الله حجازی)، بهرام کاظمی (مشکل گیتی) و محمد رحمانیان (سینمانیمکت). فیلم ابوالقاسم طالبی، «یتیم خانه ایران» هم جایی درمیان بخش سودای سیمرغ ندارد. البته خود طالبی اصلا فیلم خود را برای حضور در بخش مسابقه به جشنواره ارائه نکرد و قصد دارد در بخش خارج از مسابقه این رویداد حضور داشته باشد.

عبدی‌پور: دلم سوخت

احسان عبدی‌پور، کارگردان «آه‌ای عبدالحلیم» هم در حالی که صدای غمگینی دارد، درباره انتخاب نشدن فیلمش برای سودای سیمرغ به جام‌جم می‌گوید: اطلاع خاصی ندارم که چرا هیات انتخاب فیلمم را برای حضور در جشنواره انتخاب نکرد. اما واقعا دلم سوخت، چون فیلم خوبی ساختیم. اگر فیلم بدی می‌ساختم، اینقدر حسرت نمی‌خوردم و ناراحت نمی‌شدم. این کارگردان جوان و خلاق که فیلم قبلی او «پاپ» هم به جشنواره فیلم فجر راه نیافت، ادامه می‌دهد: انتخاب نشدن فیلمم نظر و اختیار هیات انتخاب است و من به آن احترام می‌گذارم.

پاکروان: خوشحالم

تینا پاکروان که امسال با فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، از انتخاب فیلم خود برای این بخش ابراز خوشحالی می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: فیلمساز، فیلم را برای دیده شدن می‌سازد و از این‌که هیات انتخاب به این اثر مهر تائید زد، خوشحالم . کارگردان «خانوم» نسبت به فیلمسازانی که اثرشان به هر دلیلی به جشنواره راه نیافته، اظهارتاسف می‌کند و می‌افزاید: این اتفاق باعث می‌شود ما فیلم‌های خوب این کارگردانان خوب را در جشنواره نبینیم یا دیرتر ببینیم. به هرحال انتخاب فیلم‌ها در جشنواره یک معذوریتی دارد و من هم می‌توانستم جای یکی از این کارگردان‌ها باشم. این انتخاب نشدن چیزی از ارزش کار این فیلمسازان عزیز کم نمی‌کند و من با آنها همذات‌پنداری می‌کنم.

اعضای هیات انتخاب

علیرضا شجاع‌نوری، محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی و رضا مقصودی، اعضای هیات انتخاب سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بودند که این 22 فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب کردند. این هیات دو روز پیش هم 11 فیلم بخش نگاه نو را معرفی کرده بود. به گفته محمد حیدری، دبیر جشنواره به جز تعدادی فیلم از بخش نگاه نو که طی دو روز آینده به بخش سودای سیمرغ راه می‌یابند و معرفی می‌شوند، فیلم دیگری به بخش اصلی و مسابقه سینمای ایران افزوده نمی‌شود.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها