مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد:

واگذاری عملیات حفاری به بخش خصوصی

هر متر حفاری بیش از 7 لیتر سوخت می‌خواهد

این طور که آمارها می‌گوید طی 9 ماهه نخست امسال 75 دکل حفاری در کشور مشغول فعالیت بودند که سهم سوخت این تعداد دکل تا پایان سال به 200 میلیون لیتر می‌رسد. به گزارش روزنامه جام‌جم، شرکت ملی حفاری 268 هزار متر حفاری را طی 9 ماه نخست سال در کشور انجام داد که ماحصل آن 136 حلقه چاه اکتشافی، توسعه‌ای توصیفی و تعمیری در 10 استان کشور بود.
کد خبر: ۸۷۰۰۶۹
هر متر حفاری بیش از 7 لیتر سوخت می‌خواهد

فعالیت 75 دکل حفاری در کشور

حمیدرضا خوشایند، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان این که این میزان حفاری توسط 75 دکل خشکی و دریایی انجام شد، اظهار کرد: در مجموع ٧٩ حلقه در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ١١ حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی، ١٤ حلقه در شرکت نفت فلات قاره، دو حلقه به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و ٢٨ حلقه در گستره عملیاتی شرکت مهندسی و توسعه نفت و دو حلقه در قالب پروژه حفاری شد. وی حرکت حفاری را رو به جلو توصیف کرد و افزود: در این مدت با به کارگیری شیوه‌های نوین حفاری، عملیات حفاری در ٢٧ حلقه از چاه‌های نفت و گاز، ٤٥٧ روز جلوتر از برنامه تعریف شده به پایان رسید که این موفقیت ارزش بیشتری نسبت به تولیدی شدن پیش از موعد چاه‌ها و ترخیص زودهنگام دکل دارد. بنابه این گزارش در مجموع ٧٩ حلقه در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ١١ حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی، ١٤ حلقه در شرکت نفت فلات قاره، دو حلقه به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و ٢٨ حلقه در گستره عملیاتی شرکت مهندسی و توسعه نفت و دو حلقه در قالب پروژه حفاری شد. اما جهانگیر پورهنگ، سرپرست شرکت بهره‌برداری نفت وگاز مارون با اشاره به تحقق بیش از 6 درصدی میزان تولید از افزایش تولید این شرکت در آذر اظهار کرد: تا پایان امسال آمار تولید این شرکت افزایش یافته و فرآیند تولید بدون هیچ خللی مسیر خود را طی می‌کند.

200 میلیون لیتر سهم دکل‌هاست

در همین زمینه مراد کمالی، مدیرعامل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی مناطق نفتخیزجنوب حجم سالانه سوخت‌رسانی به دکل‌ها را ٢٠٠ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین رسالت این شرکت پشتیبانی از عملیات تولید نفت و گاز در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است. وی در تشریح فعالیت‌های خود افزود: سوخت‌رسانی به دکل‌های حفاری با حجم سالانه ٢٠٠ میلیون لیتر، جابه‌جایی دستگاه‌های خاص مانند لوله‌مغزی سیار و دکل‌های شرکت پیراحفاری، حمل مواد شیمیایی و لوله‌های جداری و جابه‌جایی روزانه ١٥هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های آنان به عنوان بخشی از وظایف محوله شرکت ترابری است.

3/7 لیتر سوخت برای هر متر حفاری

با این حال اگر در نظر داشته باشیم 75 دکل تا پایان آذر کمی بیش از 268 هزار متر را حفاری کرده‌اند، می‌توان گفت به طور متوسط برای هر چاه کمی بیش از 3500 متر حفاری شده است. از طرفی با توجه به رقم 200 میلیون لیتر سوخت مورد نیاز این 75 دکل، بنابراین بیش از 6/2 میلیون لیتر سوخت مصرفی هر دکل است. حال اگر فرض کنیم سرعت حفاری‌ها با همین تعداد دکل تا پایان سال ادامه داشته باشد، می‌توان گفت میزان حفاری دکل‌ها تا پایان سال به بیش از 357 هزار متر خواهد رسید که با توجه به متوسط سوخت مصرفی هر دکل قابل محاسبه است که حفاری هر متر زمین به 3/7 لیتر سوخت نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها