گفت و گو با امیر عابدی، عکاس سینمای ایران

عکاسی سینما، عکس یادگاری روبروی دوربین نیست

فیلم‌های بخش نگاه نو ـ مسابقه فیلم‌های اول ـ جشنواره فیلم فجر معرفی شد

یک ماه دیگر تا پرواز سیمرغ‌ها

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یک ماه دیگر شروع می‌شود و جمعی از بهترین‌های سینمای ایران در قالب رویدادی گرم و جذاب برای کسب سیمرغ‌های بلورین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. روز گذشته در نخستین نشست رسانه‌ای این رویداد که با حضور محمد حیدری، دبیر جشنواره، مهتاب کرامتی، مشاور دبیر و سیدصادق موسوی، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن معرفی فیلم‌های بخش نگاه نو ـ بخش رقابتی فیلم‌های اول ـ درباره برخی جزئیات و حواشی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هم صحبت به میان آمد.
کد خبر: ۸۶۹۲۶۷
یک ماه دیگر تا پرواز سیمرغ‌ها

به گزارش جام‌جم، خبرنگاران و عکاسان سینمایی رسانه‌های کشور صبح روز گذشته در ضیافت صبحانه محمد حیدری در هتل اسپیناس تهران حاضر شدند و پس از آن در نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند تا از آخرین اخبار این مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران باخبر شوند و متعاقبا آن را به نظر مخاطبان و علاقه‌مندان سینما برسانند.

فیلم‌های بخش نگاه نو

مهم‌ترین خبری که در این نشست از سوی دبیر جشنواره اطلاع‌رسانی شد، اسامی فیلم‌های نهایی راه یافته به بخش نگاه نو ـ فیلم‌های اول ـ بود. معرفی این آثار در قالب تیزری بود که لحظات کوتاهی از فیلم‌ها را نشان می‌داد. با مشاهده همین تصاویر هم می‌شد تشخیص داد تماشاگران در این دوره از جشنواره شاهد فیلم‌های خوبی در بخش نگاه نو خواهند بود و رقابت فیلمسازان فیلم اولی بسیار داغ است. جشن تولد (عباس لاجوردی)، ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان)، خانه‌ای در خیابان چهل و یکم (حمیدرضا قربانی)، متولد 65 (مجید توکلی)، ابد و یک روز (سعید روستایی)، برادرم خسرو (احسان بیگلری)، لاک قرمز (سیدجمال سیدحاتمی)، خماری (داریوش غذبانی)، من (سهیل بیرقی)، گیتا (مسعود مددی) و پل خواب (اکتای براهنی)، 11 فیلمی است که هیات انتخاب جشنواره از میان 30 فیلم آنها را برای رقابت در بخش نگاه نو انتخاب کردند.

معرفی فیلم‌های سودای سیمرغ

حیدری ضمن اعلام این نکته که فیلم‌های سودای سیمرغ ـ بخش مسابقه سینمای ایران ـ و فیلم‌های مستند و آثار هنروتجربه تا پایان روز جمعه به طور رسمی معرفی خواهند شد، معرفی اعضای هیات انتخاب جشنواره را منوط به پایان انتخاب نهایی و معرفی کامل فیلم‌ها دانست. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره دلیل معرفی نکردن اعضای هیات انتخاب گفت: ما قصد مخفی نگه داشتن این هیات را نداریم، بلکه هدفمان این است که این هیات در فضایی آرام و حرفه‌ای و دور از حاشیه به بازبینی و انتخاب آثار بپردازد تا حقی از فیلم و فیلمسازی ضایع نشود. ضمن این که قصد داریم سال‌های آینده اصلا چیزی به نام هیات انتخاب نداشته باشیم و فیلم‌ها از سوی ستاد برگزاری جشنواره انتخاب شوند.

مشارکت استان‌ها

با این که مرکز اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر در پایتخت است، اما معمولا و در سال‌های اخیر این رویداد سینمایی، حالتی سراسری هم پیدا می‌کند و مراکز استان‌ها و برخی شهرهای کشور هم در این جشن بزرگ سینما همراه می‌شوند. به گفته دبیر جشنواره، اگر موافقت صاحبان آثار و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما جلب شود و حامی مالی جشنواره هم با کمک مراکز استان‌ها منابع مالی جشنواره را تامین کند، امسال هم شاهد برگزاری جشنواره در سراسر کشور خواهیم بود. حیدری همچنین از برگزاری جشنواره فیلم فجر در پنج کشور پس از مراسم اختتامیه جشنواره در 22 بهمن خبر داد که نام آنها متعاقبا اعلام می‌شود. البته دبیر جشنواره دراین خصوص توضیح نداد که یک جشنواره داخلی فیلم ـ بخش بین‌الملل جشنواره در اردیبهشت برگزار می‌شود ـ چرا باید در کشورهای خارجی برگزار شود و این برگزاری چه کیفیتی خواهد داشت؟

پوستر جشنواره فجر یا بزرگداشت شکیبایی؟

نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر با رونمایی از پوستر دوره سی و چهارم به پایان رسید؛ پوستری که منقش به چهره بازیگر فقید و محبوب سینمای ایران، خسرو شکیبایی است. طراح این پوستر مجید برزگر، عکاس آن امیر عابدی و نقاش آن بزرگمهر حسین‌پور بوده است. زیبایی این پوستر جای خود، اما هنوز کسی درباره ارتباط آن با جشنواره فیلم فجر توضیحی ارائه نکرده است. این پوستر بیش از این که مناسب رویدادی سینمایی و در راستای کلیت سینمای ایران باشد، شخصی است و تداعی‌کننده پوستر یک بزرگداشت است.

حضور مشاورانه مهتاب کرامتی

شهاب حسینی و مهتاب کرامتی دو بازیگر محبوب سینمای ایران امسال در سِمَت مشاور، یاریگر دبیر جشنواره هستند؛ مسئولیتی که به گفته حیدری به دلیل محبوبیت این چهره‌ها و برای رونق بخشیدن هرچه بیشتر جشنواره است. مهتاب کرامتی روز گذشته در نشست رسانه‌ای جشنواره حاضر بود تا بنا به همین نگاه، باعث جلب توجه رسانه‌ای شود. کرامتی در این جلسه صحبت نکرد و فقط در بخش رونمایی از پوستر دبیر جشنواره را همراهی کرد. هرچند سوژه مناسبی برای عکاسان بود تا بارها بازیگر فیلم‌های ارغوان، جامه دران، مزارشریف و عصر یخبندان را با دوربین خود شکار کنند.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها