کاوش‌های باستان شناسی در غارها و پناهگاه‌های سنگی دره رودخانه سیروان در استان کردستان به کشف آثار شکارگران عصر سنگ و غارنشینان اولیه منجر شد.
کد خبر: ۸۶۸۲۲۱

به گزارش ایرنا، سرپرست تیم باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: کشف آثاری از چند دوره پارینه سنگی در کردستان نشان می‌دهد که شکارگران اولیه از پیشتر از 40 هزار سال پیش تا حدود 12 هزار سال پیش در دره رودخانه سیروان می‌زیستند.

فریدون بیگلری افزود: آثار یافت شده شامل ابزارهای سنگی، استخوان حیوانات شکار شده و بقایای اجاق است که مربوط به دوره‌های پارینه سنگی میانی، پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

به گفته وی این مجموعه غار و پناهگاه در امتداد رودخانه سیروان و نزدیک روستای ناو در شهرستان سروآباد واقع شده اند و کاوش‌های انجام شده در سه مکان باعث کشف این بقایای مهم شده است.

این باستان‌شناس یادآور شد: برای نخستین‌بار اطلاعات ارزشمندی از شیوه زندگی، شکار و فرهنگ‌های ابزارسازی این جوامع اولیه شکارگر و گردآورنده خوراک را در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

بیگلری خاطرنشان کرد: یکی از یافته‌های مهم در این فصل از پژوهش‌های میدانی شناسایی و کاوش یک پناهگاه صخره‌ای بنام «مرو» با آثاری از دوره پارینه سنگی میانی است که احتمالا بین 40 تا بیش از 70 هزار سال قدمت دارد. بررسی‌های اولیه بقایای جانوری نشان می‌دهد که ساکنان این پناهگاه در کوهستان شاهو و ارتفاعات مشرف به دره سیروان به شکار بز کوهی و احتمالا قوچ می‌پرداختند که بقایای سنگواره آنها با آثار سوختگی و شکستگی همراه با ابزارهای سنگی، کشف شده است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که سنگواره انسان‌های این دوره در غارهای بیستون و شانیدر یافته شده، ساکنان این دوره نیز احتمالا از نوع انسان نئاندرتال بوده‌اند که در حدود 40 هزار سال پیش نسل آنها منقرض شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها