jamejamonline
جامعه عمومی کد خبر: ۸۶۸۱۸۶   ۰۸ دی ۱۳۹۴  |  ۱۵:۰۸

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: متاسفانه از ۳.۵ میلیون خودرویی که در پایتخت تردد می‌کنند، سال قبل حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

۲.۵میلیون خودرو فاقد معاینه فنی در تهران تردد می کنند

به گزارش جام جم آنلاین ، ولی الله آذروش با تاکید بر اینکه معاینه فنی مستمر و کارآمد ۱۵ تا ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، گفت: اکنون بیش از ۲.۵میلیون خودرو در شهر تهران تردد دارند که فاقد برگه معاینه فنی هستند.

وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در راستای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران توسط شهرداری دنبال می‌شود، معاینه فنی خودروهاست. متاسفانه از ۳.۵میلیون خودرویی که در تهران تردد می‌کنند، در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که قریب به ۵۰۰ هزار برگه معاینه فنی نیز از سایر مراکز که وابسته به شهرداری تهران نیست صادر شده است.

آذروش با اشاره به اینکه معاینه فنی اهرم حاکمیت است تا وضعیت ایمنی و آلایندگی خودروها به طور مداوم رصد شود، تصریح کرد: ۱۴ مرکز معاینه فنی شهرداری تهران با الگو برداری از تست‌های ایمنی و آلایندگی کشورهای مدرن اروپایی فعال هستند اما متاسفانه به رغم حساسیت و اهمیت نقش معاینه فنی در کاهش انتشار آلاینده ها و افزایش ایمنی خودرو، شهروندان در معاینه فنی تعلل می کنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به نحوه نظارت بر معاینه فنی در مراکز ۱۴ گانه شهر تهران تاکید کرد: از چهار سال پیش که زمزمه‌های اخذ معاینه فنی بدون حضور خودرو مطرح شد، شهرداری تهران تمام مراکز خود را مجهز به دوربین کرده است.به طوری که تمامی فرایند پذیرش و سالن‌های تست‌ مجهز به دوربین‌های مداربسته است و تا زمانی که دوربین در مرحله پذیرش پلاک خودرو را ثبت نکند اطلاعات در سامانه نرم افزاری ثبت نمی‌شود.

به گفته آذروش، از سال ۸۷ تمامی مراکز معاینه فنی تحت نرم افزار مدیریت یکپارچه نظارت می شوند به طوری که بر اساس حدود تعیین شده در نرم افزار رد و یا قبولی خودروها از طریق سیستم یکپارچه تعیین می شود. در عین حال که شاخص های معاینه فنی بر اساس استانداردهای تعیین شده سازمان محیط زیست اعلام می شوند.

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا گفت: با تنظیم نسبت سوخت به هوا در خودروهای کاربراتوری و نیز عیب‌یابی موتور خودروهای انژکتوری میزان مصرف سوخت حدود ۱۲‌درصد کاهش می‌یابد.

به گفته آذروش، در راستای اجرای اهداف طرح جامع کاهش آلودگی تهران، نخستین مرکز معاینه فنی خودرو تیر ماه سال ۷۹ با ۶ خط در محل پارک سوار بیهقی در تهران راه‌اندازی شد و امروز ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با ۴۰ خط خودروی سبک و ۱۲ خط ویژه موتورسیکلت فعال است، اما به دلیل پایین بودن میزان مراجعات به این مراکز شاید کمتر از ۲۰‌درصد ظرفیت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اظهارت اخیر مبنی بر دودزا بودن خودروهایی که معاینه فنی نیز دارند هم گفت:‌ معاینه فنی اهرم حاکمیتی است تا وضعیت خودرو رصد شود و در برخی کشورهای دنیا رانندگان موظفند هر سه ماه یکبار خودروهای خود را کنترل کنند و قطعا خودرویی که از مرکز معاینه فنی با نمره قبولی خارج می‌شود آن لحظه مشکلی ندارد اما ممکن است پس از آن دچار مشکلاتی شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه طبق مصوبه هیات وزیران؛ وزارت کشور، پلیس و محیط زیست تکلیف قانونی نظارت بر مراکز معاینه فنی را دارند، گفت:‌ اگر شائبه‌هایی مبنی بر اخذ معاینه فنی بدون حضور خودرو مطرح می‌شود این سه ارگان باید پاسخگو باشند، گرچه در تهران سعی کرده ایم با افزایش نظارت مکانیزه این تخلفات را به صفر کاهش دهیم.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شرایط ازدواج استان به استان متفاوت است

شرایط ازدواج استان به استان متفاوت است

مقایسه اجمالی آمار ازدواج در سال‌های اخیر و اوایل دهه90، به‌وضوح نشان می‌دهد آمار ازدواج به طور کلی پایین آمده است اما این‌که میان همین آمار، باز هم برخی از استان‌ها وضعیت بهتر و بعضی دیگر در وضعیت اصطلاحا قرمز قرار دارند، طبیعتا نشات‌گرفته از شرایط اقتصادی و فرهنگی متفاوت در هرکدام از آنهاست.

 شاید یک روز نوبت ما هم رسید

 شاید یک روز نوبت ما هم رسید

من تا به حال پیاده‌ روی اربعین نرفته‌ام، کربلا هم همین‌طور، هر بار به دلیلی نشده است. بگذارید به این حساب که می‌گویند فلانی قسمتش نبوده است.

اربعین مردم

اربعین مردم

از ابتدای سال ۹۰ راهپیمایی اربعین بعد از گذشت سال‌ها از این سنت حسینی، توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ پدیده‌ای که با پیوستن شیعیان کشورهای همسایه و کشورهای غربی و اروپایی به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد، پدیده‌ای که پایه و اساس آن مردم بودند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

نیازمندی ها