سرانجام مشکل تصادف پهپادها به سازمان فضایی ناسا سپرده شد

ناسا، پهپاد شما را کنترل می‌کند

برای کسانی که اخبار فناوری‌های پیشرفته در حوزه رباتیک را دنبال می‌کنند، «دارپا» نامی آشناست. دارپا یکی از مشهورترین واحدهای پژوهشی در زمینه فناوری‌های پیشرفته دفاعی در جهان است که پروژه‌های مختلفی را به‌ویژه در زمینه رباتیک در کارنامه خود دارد.
کد خبر: ۸۶۸۰۳۵
فناوری‌های شگفت‌انگیز 30 سال آینده

دارپا دارای بخش‌های پژوهشی مختلفی است که روی طراحی و ساخت فناوری‌های پیشرفته فعالیت می‌کنند.

به‌تازگی سه دانشمند برجسته دارپا در یک مجموعه تصویری، پیش‌بینی‌های خود در مورد 30 سال آینده را ارائه کردند.

این پیش‌بینی‌ها براساس فناوری‌هایی که اکنون در این مجموعه در دست اجراست و روند موجود در دنیای فناوری ارائه شده است.

آینده فناوری از دیدگاه یک فضانورد

پم ملوری (Pam Melory) که در گذشته یکی از فضانوردان ناسا بوده و اکنون یکی از واحدهای مهم مجموعه دارپا را سرپرستی می‌کند، بر این باور است که فناوری دیجیتال در آینده زمینه ارتباط بهتر و آسان‌تر انسان با دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند و به‌این‌ترتیب می‌توانیم کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد آنها داشته باشیم.

البته در این میان، هوش مصنوعی حرف اول و آخر را خواهد زد و در نتیجه تحول ایجاد شده تا حد زیادی به پیشرفت هوش مصنوعی بستگی خواهد داشت.

پیشرفت نحوه ارتباط خلبان با هواپیما یکی از حوزه‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند به ما در کنترل بهتر این وسیله کمک کند.

در این صورت، کافی است خلبان دستوری نظیر «فرود» را به رایانه بدهد تا هوش مصنوعی همه کارهایی را که اکنون به‌صورت دستی توسط خلبان صورت می‌گیرد، به انجام برساند.

همچنین وجود سیستم‌های مشابه ناوبری مبتنی بر هوش مصنوعی در هواپیماها سبب می‌شود بدون نیاز به برج کنترل، هواپیماها بتوانند مسیری مجزا از یکدیگر را در پیش گیرند و ترافیک هوایی بدون دردسر و خطای انسانی جریان یابد. این روند می‌تواند به ایمنی بیشتر مسافران هوایی بینجامد.

افزون بر این، هوش مصنوعی می‌تواند در سفرهای دریایی نیز به کار گرفته شود و به‌این‌ترتیب کشتی‌ها نیز بتوانند در موقعیت‌های نامطلوب جوی بدون مشکل به سفر خود ادامه دهند.

به‌کارگیری این ارتباط هوشمند در خودروها نیز می‌تواند به امنیت هر چه بیشتر سفرهای زمینی بینجامد.

عصر پهپادها

شاید 30 سال آینده را بتوان عصر پهپادها نامید. استفنی تامپکینز (Stefanie Tompkins) یکی دیگر از دانشمندان دارپا بر این باور است که پیشرفت‌های آینده در زمینه پهپادها، بسیار شگفتی‌ساز خواهد بود.

مجموعه دارپا در حال حاضر روی نوعی پهپاد به نام خون‌آشام (vampire drone) کار می‌کند که در نور مستقیم خورشید نامرئی می‌شود.

این پهپادها که رادارگریز بوده و حتی به زحمت مشاهده می‌شوند می‌توانند سرنوشت جنگ‌های آینده را به‌کلی دگرگون کنند. البته کارکرد پهپادها فقط به جنگ‌ها محدود نمی‌شود.

با توجه به تلاش زیاد شرکت‌هایی نظیر آمازون و گوگل برای طراحی پهپادهای ویژه حمل کالا، شاید در 30 سال آینده شاهد استفاده گسترده از این تجهیزات برای انتقال وسایل مختلف در شهرها و روستاها باشیم.

کنترل با فکر

اما یکی از هیجان‌انگیزترین فناوری‌هایی که احتمالا تا 30 سال آینده به آن دست می‌یابیم، توانایی کنترل دستگاه‌های مختلف با فکر است.

جاستین شانچز که یکی از مدیران واحد فناوری‌های زیستی دارپاست، آینده این فناوری‌ها را در 30 سال آینده هیجان‌انگیز توصیف می‌کند و بر این باور است پیشرفت‌های آینده می‌تواند بسیاری از ناممکن‌ها را امکان‌پذیر کند.

پژوهشگران دارپا در حال کار روی حوزه‌ای به نام فناوری عصبی (neurotechnology) هستند که به نوعی ترکیبی از دانش عصب‌شناسی و فناوری‌های دیجیتال است.

این حوزه از دانش در نهایت به ما کمک می‌کند با استفاده از سیگنال‌های مغزی، با دستگاه‌های مرتبط ارتباط برقرار کرده و آنها را کنترل کنیم.

چند سالی است اعضای رباتیک بدن (نظیر دست) طراحی شده‌اند که فرد دارای نقص عضو می‌تواند آن را با فکر کردن کنترل کند، اما این تازه شروع داستان است.

در 30 سال آینده احتمالا می‌توانیم بسیاری از چیزهای اطرافمان را با فکر کردن کنترل کنیم.

در حال حاضر دارپا در حال کار روی پروژه‌ای است که امکان ارتباط فرد فلج با دنیای اطراف را از طریق مسیرهای عصبی بدن فراهم می‌کند.

همچنین شاید در آینده برای ارتباط با افراد دیگری که در کنارمان نیستند، دیگر نیازی به تایپ پیام متنی نباشد و با فکر کردن به متن مورد نظر بتوانیم آن را برای مخاطب مورد نظر ارسال کنیم!

خانه‌های هوشمند

بحث خانه‌های هوشمند در چند سال اخیر به‌شدت مورد توجه واقع شده‌اند و شرکت‌های دانش‌بنیان مختلف تجهیزاتی نظیر انواع نرم‌افزارهای تلفن همراه را برای کنترل تجهیزاتی مانند دستگاه تهویه، لامپ و سامانه گرمایشی و سرمایشی خانه به بازار عرضه کرده‌اند.

اما براساس پیش‌بینی برخی کارشناسان دارپا، سال 1425 خورشیدی این فناوری‌ها جای خود را به فناوری‌های مبتنی بر فکر می‌دهند.

به‌این‌ترتیب، هر فرد می‌تواند با فکر کردن به روشن کردن لامپ، آن را روشن کند و به همین ترتیب کنترل کامل بر ابزارهای خانگی داشته باشد.

صالح سپهری‌فر/منبع: techtimes

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها