سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌کند؛

بررسی تخصصی اثرات بازی‌های رایانه‌ای بر روی مغز

سلسله نشست های تخصصی با موضوع بررسی تاثیرات مغزی بازی های رایانه‌ای، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و پزشکان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۵۱۲
بررسی تخصصی اثرات بازی‌های رایانه‌ای بر روی مغز

به همت سازمان فضای مجازی سراج و برای اولین بار در کشور سلسله نشست‌های تخصصی با موضوع بررسی تاثیرات مغزی بازی های رایانه‌ای، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و پزشکان برگزار می‌شود. این سلسله نشست ها قصد داد تا به اتفاقاتی که از نظر روانی در ذهن و مغز یک بازی کننده کامپیوتری رخ می‌دهد بپردازد و آنها را با استفاده از منظر علمی و بهره گیری از متخصصان حوزه های مختلف شناسایی و معرفی کند.

در این نشست‌ها با دو نگاه سلبی و ایجابی تاثیرات بازی بر مغز بررسی میشود. به عبارتی در این جلسات هم در مورد اثرات مثبت یک بازی بر مغز مثل افزایش سرعت عمل و بالارفتن آمادگی برای عکس العمل مناسب صحبت میشود و هم به اثرات منفی بازی ها پرداخته می‌شود. مثل ترشح دوپامین در مغز و یا عادی شدن فضای خشونت آمیز برای کودکی که به سبک بازی‌های خشن عادت کرده است.

در این جلسات از متخصصین حوزه های متفاوتی بهره گیری شده است که شاید در نگاه اول ارتباطی بین برخی از این تخصص ها و بازی‌های رایانه ای از نگاه عوام وجود نداشته باشد. لکن بررسی پارامترهای مهم و موثر یک بازی و اثرات آن بر مغز و به طبع آن بر جسم فرد مستلزم استفاده از این متخصصین است و راه رسیدن به این هدف با حضور این متخصصین فراهم خواهد شد.

نخستین جلسه این نشست ها با در نظر گرفتن چهار محور کلی "بازی های رایانه‌ای وضعیت کنونی و آینده چالش ها و راهکارها، تاثیر مثبت و منفی بازی های رایانه ای بر عملکرد مغز، ارائه طرح های پیشنهادی و فراخوان جذب ایده و نظر از متخصصین" هفته گذشته و با حضور متخصصین حوزه‌های مختلف برگزار گردید.

از تصمیمات مهم اتخاذ شده در اولین جلسه می‌توان به ایجاد اولین آزمایشگاه بررسی و تحلیل اثرات بازی بر مغز و فعالیت های آن در کشور خبر داد. در این آزمایشکاه با استفاده از تجهیزات پیشرفته اتفاقات مختلفی که در مغز یک بازی کننده کامپیوتری می‌افتد در حین انجام مراحل مختلف بازی بررسی می شود تا پس از انجام این آزمایشات و حاصل شدن یک نتیجه علمی، تولید کنندگان بازی‌ها بتوانند از آن به عنوان یک مرجع مناسب استفاده کنند.

قطعا تحلیل ها و بررسی های صورت گرفته با توجه به پشتوانه علمی می‌تواند برای جامعه تولیدکنندگان بازی و البته والدین کودکان بیشتر مورد قبول واقع شود و محکم تر باشد.

در پایان برگزار کنندگان این نشست از بررسی موضوع علل اعتیاد به بازی های رایانه ای و حتی فضای مجازی در جلسات آتی این نشست‌ها خبر دادند.

منبع: مشرق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها