ناگفته‌های یک جراح از خدمات جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

بیمارستان، خط‌ مقدم ما بود

«نفت شهر» آماده استقبال از شهروندانش می‌شود

شهرهای مرزی زیادی طی جنگ ایران و عراق از سکنه خالی شد که بسیاری از آنها همچون آبادان دوباره توانستند شور زندگی را در خود جاری کنند، اما برخی همچون نفت‌شهر در استان کرمانشاه همچنان خالی از سکنه است و مسئولان این استان درصدد برآمدند دوباره حیات و زندگی را به این شهر برگردانند.
کد خبر: ۸۶۵۳۵۱
«نفت شهر» آماده استقبال از شهروندانش می‌شود

نفت‌شهر که در جنوب شهرستان قصرشیرین است، قبل از جنگ تحمیلی 5000 نفر جمعیت داشت، اما با شروع جنگ تحمیلی و تصرف این شهر توسط ارتش بعث عراق، جز تل خاکی از آن‌همه هیاهو و شور باقی نماند و شهر خالی از سکنه شد. پس از پایان جنگ تحمیلی هم به علت شرایط موجود و حضور نیروهای نظامی و میادین مین بازگشت مردم به این شهر انجام نشد و بازسازی صورت نگرفت. اکنون نیز فقط شماری از افراد نیروی نظامی و کارکنان شرکت نفت در آن سکونت دارند. البته طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه مین روبی در این منطقه انجام و همه اراضی کشاورزی اطراف آن از وجود مین پاکسازی شده و شرایط برای بازگشت مردم و بازسازی منازل آنها فراهم شده است. سرپرست فرمانداری قصرشیرین در این باره به مهر می‌گوید: ۵۰۰ خانوار نفت‌شهری برای بازگشت به شهرشان اعلام آمادگی کردند و باید روند بازسازی این شهر مرزی با جدیت دنبال شود.

پیشرفت مناسب عملیات بازسازی

مرادعلی تاتار با اشاره به این‌که طرح‌های عمرانی متنوعی در بخش‌های فرهنگی، پزشکی و زیربنایی برای بازسازی نفت‌شهر در دست اقدام است، مجموع اعتبارات لحاظ شده برای روند بازسازی این شهر را 20میلیارد تومان عنوان کرده و می‌افزاید: عملیات بازسازی این شهر مرزی با پیشرفت خوبی در حال انجام است، به طوری که عملیات احداث مسجد به پایان رسیده و مرکز بهداشتی‌ـ‌ ‌درمانی نفت‌شهر نیز آماده افتتاح است.

وی درباره اوضاع طرح‌های در دست اقدام در نفت‌شهر یادآور می‌شود: احداث مجتمع آموزشی ـ تربیتی با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات احداث ۵۰ واحد مسکونی برای نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که امیدواریم کار احداث واحدهای مسکونی در دست اقدام در این شهر تا خرداد ۹۵ به پایان برسد.

اسدالله رازنی، استاندار کرمانشاه نیز بر لزوم تشکیل شورایی به منظور بازسازی نفت‌شهر و واگذاری این مسئولیت به شخصی توانمند تاکید کرده و می‌گوید: من نیز به عنوان استاندار کرمانشاه پیگیر روند بازسازی این شهر خواهم بود و هر سه ماه یکبار نیز از آن بازدید می‌کنم.

دلایل تاخیر در بازسازی

در همین حال معاون عمرانی استانداری کرمانشاه درخصوص تاخیر روند بازسازی این شهر و اجرای آن پس از 27 سال از پایان جنگ، به جام‌جم می‌گوید: این تاخیر به دلایل متعددی صورت گرفت از جمله این‌که ما پس از جنگ سال‌ها در وضعیت جنگ و صلح بودیم، به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی کشور اجازه بازسازی برخی نقاط مرزی از جمله نفت‌شهر را صادر نکرده بود که پس از چندین سال این مجوز داده شد، اما در آن زمان هم بحث تامین منابع مالی برای بازسازی مطرح شد که دومین عامل برای تاخیر در بازسازی شهر بود. مجتبی نیک کردار با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال 90 به کرمانشاه و مطرح شدن بازسازی نفت‌شهر و تصویب آن در همان سال می‌افزاید: در آن زمان وزارت نفت متعهد شد که هزینه بازسازی شهر را تامین کند، به همین منظور 20 میلیارد تومان اعتبار برای این کار تعیین کرد که این مبلغ سال گذشته اختصاص یافت، بنابراین بازسازی نیز از شهریور سال گذشته آغاز شد. به گفته وی به منظور بازسازی نفت‌شهر ابتدا طرح شهری برای این شهر مصوب و تدوین شد و سپس آواربرداری صورت گرفت و در مرحله بعد نیز آماده‌سازی زیرساخت‌هایی نظیر راه و جاده، مسجد، مرکز بهداشتی، سالن ورزشی و مدارس مورد توجه قرار گرفت که کار ساخت مسجد به پایان رسیده و بقیه نیز تا خرداد به پایان می‌رسد و در مرحله بعد به دنبال اجرای تاسیسات آب و برق و فاضلاب در این شهر هستیم.

نیک‌کردار با اشاره به این‌که انتظار داریم مردم تا اول مهر سال آینده در نفت‌شهر ساکن شوند، یادآور می‌شود: از آنجا که هم اکنون در این شهر پالایشگاه وجود دارد، بالطبع کارکنان این پالایشگاه به خدماتی احتیاج دارند که تاسیس آنها می‌تواند برای ساکنان هم اشتغالزایی کند. ضمن این‌که شرایط کار کشاورزی و باغداری نیز در شهر مهیا شده است. همچنین قرار شده وام‌هایی با بهره پایین به مردم داده شود تا تعاونی‌های تولید تشکیل دهند که می‌تواند به اشتغالزایی کمک کند.

ایجاد امنیت با استقرار جمعیت

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه مهم‌ترین دلیل تلاش برای مسکونی کردن دوباره نفت‌شهر را ایجاد امنیت در منطقه مرزی عنوان کرده و می‌گوید: امنیت پایدار زمانی ایجاد می‌شود که سکونت در مناطق مرزی برقرار شود که این سیاست ملی کشور نیز هست، علاوه بر این برخی مردم سابق نفت‌شهر از این شهر خاطره خوب دارند و می‌خواهند به موطن خود برگردند، از‌همین‌رو تلاش شده تا حداقل امکانات برای این افراد فراهم شود، ضمن این‌که اگر سکونت در منطقه با استقبال بیشتری مواجه شد، در مراحل بعدی امکانات و خدمات بیشتری درآنجا فراهم خواهد شد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها