معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد:

شناسایی بیش از 29هزار ایرانی مبتلا به اچ آی وی

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور شناسایی شده اند که برآورد ما این است که افراد مبتلا به این ویروس بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر باشند.
کد خبر: ۸۶۰۲۶۷
شناسایی بیش از 29هزار ایرانی مبتلا به اچ آی وی

دکتر علی اکبر سیاری تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در دنیا را ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در دنیا ۷۰ تا ۸۰ درصد راه انتقال این ویروس، انتقال از طریق روابط جنسی است اما در کشور ما این بیماری بیشتر از طریق استفاده از سرنگ های آلوده و به صورت تزریقی منتقل می شود با این حال طی چند سال گذشته، راه انتقال به سمت انتقال جنسی تغییر کرده که به رفتار پنهان مردم مربوط است.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته میزان ابتلای مردان ۸۸ درصد و در زنان ۱۲ درصد بود، تصریح کرد: بر اساس آمارهای پارسال، ۳۷.۲ درصد موارد انتقال ویروس اچ آی وی از راه رفتارهای پرخطر جنسی بوده که نشان دهنده رشد آن است که این موضوع با استفاده از مواد روانگردان صنعتی و رفتارهای جنسی حفاظت نشده ارتباط دارد.

سیاری با اشاره به ظرفیت های ارتباطی موثری که در کشور برای آموزش وجود دارد، گفت: آموزش و پرورش با در اختیار داشتن ۱۴ میلیون نفر دانش آموز، آموزش عالی با داشتن ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو و پادگان ها با ظرفیت حضور مردان در آن، مهمترین کانال های آموزشی کشور محسوب می شوند که باید از آنها به درستی استفاده کرد و مهارت های زندگی را به جوانان آموزش داد.

وی با تاکید بر اینکه امروز هیچ خانواده ای نیست که این خطر تهدیدش نکند، افزود: آرایشگاه های مردانه، باشگاه های بدنسازی و ماهواره سه مثلث مرگ هستند زیرا در آرایشگاه ها و باشگاه ها مواد و داروهای فراوانی برای زیبایی و تناسب اندام عرضه می شود که ماهواره نیز آن را تبلیغ می کند در حالی که این ماده چیزی نیست جز یک مخدر روانگردان.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت آموزش های لازم برای پیشگیری از این بیماری گفت: در ازدواج های موقت نیز احتمال انتقال ویروس اچ آی وی وجود دارد.

به گزارش مهر، وی اظهار داشت: این ویروس ممکن است سه ماه قبل به کسی منتقل شده باشد و در آزمایش خون نشان داده نشود و علائم آن سال ها بعد بروز کند پس باید در تمامی رفتارهای جنسی مراقبت کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: من در سال ۲۰۰۰ برای سخنرانی درباره ایدز به سازمان ملل رفتم و در آنجا تمامی اندیشمندان و دانشمندان راه مقابله با این اپیدمی را در سه موضوع خویشتنداری، پایبندی و وفاداری به خانواده و روابط جنسی ایمن خلاصه می کردند.

سیاری افزود: ۱۱۶ مرکز کاهش آسیب و مشاوره، ۲۸۲ پایگاه و ۷۷ مرکز گذری وزارت بهداشت و ۱۲۵ مرکز گذری بهزیستی همگی برای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی است.باید این افراد را آموزش داد و از آنها خواست موارد آموزشی را به همسان های خود نیز بیاموزند زیرا آموزش همسان ها بسیار موثر است. باید با شناسایی، معاینه، تست و مشاوره و حمایت های اجتماعی زمینه را برای تغییر مسیر آنها فراهم کنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها