در حالی که روزهای پاییز وارد سومین فصل خود شده است، تقویم نشان می‌دهد این ماه از جمله شلوغ‌ترین ماه‌های صنعت نفت طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۵۳۷

به گزارش روزنامه جام‌جم، در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا چندی پیش فرمان لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران را صادرکردند، اما براساس توافق جامع اتمی ایران و کشورهای 1+5، زمان اجرای توافق و مقطعی که تحریم‌ها عملا لغو می‌شود، روزی است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تائید کند ایران به تعهدات مقدماتی خود عمل کرده است.

از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار است ۱۵ دسامبر مصادف با ۲۴ آذر گزارشی درباره فعالیت‌های ایران در چارچوب عمل به تعهدات در قالب برجام منتشر کند. پس اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، 24 آذر تاریخی است که عملا تحریم‌های ایران لغو می‌شود.

البته امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت به خبرنگار جام‌جم گفت: زمان دقیق رفع عملی تحریم‌ها یکی دو هفته پس از ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است تا پیش از سال نوی میلادی این اتفاق رخ دهد.

این در حالی است که 12 وزیر نفت عضو اوپک قرار گذاشته‌اند صد و شصت و هشتمین نشست این سازمان بین‌المللی را ‌ چهارم دسامبر 2015 مصادف با 13 آذرماه در مقر دائمی اوپک در وین اتریش برگزار کنند.

ونزوئلا در تلاش است با متحد کردن دیگر اعضای اوپک، نسبت به کاهش سقف تولید نفت خام در مجمع اقدام کند. این کشور آمریکای لاتین با رسیدن نرخ فروش هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به زیر 50 دلار، می‌کوشد با ایجاد اجماعی میان کشورهای عضو اوپک، سقف تولید نفت را پایین آورد تا شاید قیمت آن دوباره به چیزی حدود 70 دلار برای هر بشکه برسد؛ موضوعی که تاکنون ناموفق بوده است.

در اجلاس اخیر اوپک، قرار است در مورد تصمیم قاطع ایران مبنی بر افزایش تولید و عرضه یک میلیون بشکه در جهت بازپسگیری سهمیه از دست داده شده ایران در اوپک، بحث و صحبت شود.

ضمن این‌که کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC ‌ ۷ و ۸ آذر با عنوان صنعت نفت و گاز ایران در پساتحریم در تهران برگزار می‌شود. در این کنفرانس نیز ضمن رونمایی از شکل و محتوای قراردادهای جدید نفتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش ایران برای شرکت‌های بین‌المللی معرفی می‌شود.

طبق اخبار غیررسمی، شرکت‌های بین‌المللی مطرحی برای حضور در این اعلام آمادگی کرده‌اند.

علاوه بر آن دوازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران موسوم به IPF 22 تا 23 آذر (13 تا 14 دسامبر) در مراکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در تهران برگزار می‌شود. این همایش که عملا با تاریخ اجرایی شدن لغو تحریم‌ها همزمان شده، مورد استقبال غول‌های بزرگ پتروشیمی در دنیا قرار گرفته است. به‌طوری‌که نمایندگان ارشدی از بی‌ا‌اس‌اف، لینده، رولاند و زیمنس آلمان، هالدوی تاپسوی دانمارک، اکسنس و آی‌اف‌پی فرانسه در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

تمام این رخدادها را باید اضافه کرد به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان (GECF) که در چند روز گذشته تهران میزبان آنها بود. سران کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات به عنوان ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی در کنار نمایندگانی از کشورهای هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها