برای استفاده بهینه از فرصت شبکههای اجتماعی و فضاهای مجازی، به مدیریتی کارآمد نیاز داریم که زمینه ارتقای رشد این نسل نوپا را فراهم آورد، اما متاسفانه در این زمینه بهدرستی کار نکردهایم. اگرچه گاهی بهصورت پراکنده حرکتهایی انجام شده، اما اغلب این راهبردها موازی و ناکارآمد بوده است.
متاسفانه طی سالهای اخیر، برنامهریزی درستی در این زمینه انجام نشده و هنوز بسیاری از کودکان و نوجوانان، نحوه تعامل درست با شبکههای مجازی را نمیدانند.
راهحل منطقی این است که نظام رسمی آموزش و پرورش، خود را با وقایع روز و فناوریهای نوین هماهنگ کند و در این حوزه، برخورد منفعلانه نداشته باشد، ولی ما نه در کتابهای درسی و نه در نظام آموزش و پرورش، تعریف درستی از شبکههای اجتماعی و کارکردهای مثبت و منفی آن به دانشآموزان ارائه نکردهایم و حتی در بعد قانونی به این مساله وارد نشدهایم. مثلا در برنامه ششم توسعه هیچ جایی اشاره نشده که ما باید برای تربیت و آموزش کودکان، چگونه برنامهریزی کنیم. معلمان ما هم در مدارس، هیچ دوره آموزشی نمیبینند که به دانشآموزان درباره مواجهه اصولی با شبکههای اجتماعی، آموزش دهند. در برنامهریزی کلان مدیران نیز برای این موضوع، وقت گذاشته نمیشود. بنابراین اگر امروز برای مدیریت این موضوع وارد نشویم قطعا در آینده آسیبهای بیشتری را متحمل خواهیم شد.
دکتر جواد هروی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: