پاسخ به منتقدان رسانه ملی در پوشش «برجام»

ما نمی گوییم، آمار می‌گوید

رادیو گفت‌وگو؛ پیشتاز در اطلاع‌رسانی از برجام

در هفته‌های گذشته ادعای نقد یکسویه توافق هسته‌ای به سازمان صدا و سیما به‌ویژه درخصوص چگونگی پوشش برجام، اگرچه بر یک ارزیابی جامع از عملکرد سازمان متکی نبوده و نیست و بیشتر به اعتراض از چگونگی پوشش کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد، ولی فرصتی را مهیا کرد تا سازمان صدا و سیما به انعکاس عملکرد خود در این پروژه بسیار مهم ملی بپردازد. موضوعی که به تحقیق یکی از صفحات درخشان سازمان در حمایت از منافع ملی و راهبردی نظام بود.
کد خبر: ۸۵۴۵۴۶
رادیو گفت‌وگو؛ پیشتاز در اطلاع‌رسانی از برجام

یقینا تعاملات جدید دیپلماتیک کشورمان در حوزه هسته‌ای با رویکرد تعامل نزدیک با گروه 1+5 با محوریت آمریکا و حرکت در مسیر برد ـ برد برای دستیابی به توافق آن هم در مسیر ناشناخته و پیچیده از حیث فنی، سیاسی و امنیتی و پیوند مستقیم آن با سرنوشت کشور درحوزه پیشرفت ملی و نقش‌آفرینی جهانی سبب شد تا سازمان صدا و سیما نیز به عنوان رسانه رسمی نظام با دقت مضاعفی به این امر بپردازد و در چارچوب منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی افکار عمومی بپردازد.

در این میان رادیو گفت‌وگو به‌عنوان یک رسانه نخبگانی و گفتمان ساز همراه با رویدادهای سیاسی کشور نیز در کنار دیگر شبکه‌های رادیویی پیشگام در امر اطلاع‌رسانی با بهره‌گیری از دیدگاه‌های موافقان و مخالفان در کالبدشکافی زوایای پیدا و پنهان برجام به تحلیل چندبعدی برجام با هدف روشنگری و ایده‌پردازی اقدام و تلاش کرد تا با انعکاس دیدگاه موافقان و مخالفان، به تعدیل و شفاف‌سازی فضای اخبار و اطلاعات درخصوص متن برجام کمک کند. مهم‌ترین رویکردهای رسانه‌ای رادیو گفت‌وگو درخصوص برجام را می‌توان این گونه برشمرد:

1 ـ اطلاع‌رسانی و تحلیل فضای سیاسی حاکم بر مذاکرات

2 ـ نقد علمی و چندبعدی برجام در حوزه‌های فنی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی

3 ـ تبیین برجام براساس رویکرد برد ـ برد و داده و ستانده

4 ـ رویکردها و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در فضای پسابرجام

5 ـ تحلیل رفتار مقامات و نهادهای آمریکایی در قبال برجام

6 ـ الزامات فضای پسابرجام

7 ـ تحلیل فرامتنی برجام و گشایش‌های دیپلماتیک آن

آنچه در این میان فضای رسانه‌ای را تحت تأثیر قرار داده بود وجود دیدگاه‌های کارشناسی متنوع و جدی در نقد علمی و تجربی برجام بود که حکایت از پویایی بسیار بالای این حوزه در فضای علمی و سیاسی کشور داشت.

صدا و سیما به عنوان آینه انعکاس واقعیت‌های اجتماعی در مقابل یک مطالبه جدی، فراگیر و دقیق نخبگان قرار داشت و این بار صحبت بر سرانجام یا عدم انجام برجام نبود بلکه کارشناسان با تائید مذاکرات و کلیت برجام به تحلیل متنی و فرامتنی برجام و پیامدهای حقوقی و سیاسی آن می‌پرداختند که سطح گفت‌وگوها را از یک مشاجره سیاسی به سطح یک مباحثه علمی و سرنوشت ساز ارتقاء داده بود. این بار رسانه خود به اتاق فکر بزرگی تبدیل شده بود که در کنار تیم مذاکره کننده و تصمیم‌گیران ملی در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی قرار داشت.

آنچه کار را بر رسانه سخت‌تر می‌کرد، پیشبرد موضوع برجام در «فضای متعارض نظرات مقامات نهادها و مقامات آمریکایی» و «همراهی با مذاکرات و برجام همزمان با تداوم ماهیت دشمنی آمریکا با کشورمان» و نقدهای مبتنی بر تجربیات علمی و عملی تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی بود که دیگر مبتنی بر گمانه نبود بلکه صحبت از تهدیدات و آسیب‌های واقعی پیش‌رو بود که باید رسانه به آن پاسخ می‌داد.

اما در پاسخ چرایی نقد به عملکرد صدا و سیما در پوشش برجام می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1 ـ پرسشگری دقیق و علمی مجریان در مصاحبه با مسئولان

2 ـ ارائه تصویری دقیق و جامع از مواضع دوگانه و متعارض مسئولان و نهادهای آمریکایی

3 ـ قدرت استدلال علمی گروه‌های منتقد برجام و سطح علمی و تجربی آنها

4 ـ ادبیات نقد معطوف به پیش‌بینی و دغدغه که مسیرهای انحراف و احتمالات مختلف را برمی‌شمرد و موضوع ندانم‌کاری‌ها را منتفی می‌کرد.

5 ـ تمرکز بیشتر بر دغدغه‌های امنیتی و سیاسی به جای تمرکز بر دستاوردهای احتمالی اقتصادی بویژه در حوزه رفع تحریم‌ها

6 ـ تحلیل‌های فرآیند محور و تاکید بر ارائه تصویر جامع از علل تن دادن آمریکا به مذاکرات

7 ـ برگزاری مناظره‌ها و آشکارسازی نقاط قوت و ضعف در یک رویارویی مستقیم

8 ـ و ارائه تصویر واقعی از فضای نظرات متکثر مجلس شورای اسلامی و شفاف‌سازی آگاهی‌بخش

به رغم مسیر سخت و پرپیچ و خم تصویب برجام در محافل تصمیم گیری کشور، ارائه تصویر بزرگ و شفاف از تلاش‌های صادقانه، نگاه جامع و همه جانبه به برجام و جدی بودن نخبگان درخصوص مهم‌ترین پروژه ملی و سرنوشت‌ساز کشور سبب شد تا ملت بزرگ ایران در یک تصویر حقیقی فارغ از اما و اگرها و جهت‌گیری‌های سیاسی به تصمیم نظام اعتماد کرده و با چشم و گوش باز به سمت آینده حرکت کند.

رضا کوچک‌زاده تهمتن‌

‌ مدیر رادیو گفت‌وگو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها