متولد 1356 است و پله پله آمده تا تبدیل شده به بازیگری سرشناس با نقش‌های گوناگون در کارنامه. بازیگری که تلاش می‌کند نقش‌های به ظاهر معمولی را خوب بازی کند تا در ذهن بماند؛ مثل نقش‌هایی که در سریال‌های «مسافری از هند» و «پنجمین خورشید» به عهده گرفت.
کد خبر: ۸۵۳۱۸۴
حمید گودرزی: کودکان بدسرپرست را دریابیم

به گزارش جام جم سیما ، سریال‌های «تب سرد» و «کمکم‌ کن» هم از آثار و نقش‌هایی است که حمید گودرزی را با گام‌هایی محکم به دنیای بازیگری وارد کرد.

این بازیگر که این روزها در کنار بهروز افخمی برنامه «هفت» را اجرا می‌کند، ماه رمضان به برنامه جشن رمضان آمد و نشان داد که به حرکت‌های خیرخواهانه تمایل دارد. او در فضای مجازی و در اینستاگرام هم حضور دارد و از کمپین‌های مختلفی که برای کمک به نیازمندان راه‌اندازی می‌شود، حمایت می‌کند با او گفت‌وگو کردیم تا او برایمان از دغدغه کمک به همنوعان بیشتر بگوید.

چقدر با راه‌اندازی کمپین‌ برای کمک به کودکان نیازمند موافق هستید؟ این حرکت‌ها که بیشتر در فضای مجازی بازتاب دارد چه گروه و قشر از مردم را متاثر کرده و آنها را تشویق به کمک می‌کند؟

کمپین‌ها حتما موثر است. هر کس که وجدانش به اصطلاح درد بگیرد و احساس کند که باید به همنوعان و نیازمندان کمک کند به این کمپین‌ها می‌پیوندد. همین‌قدر که مردم متوجه شوند چنین مشکلاتی وجود دارد و ما باید برای رفع آنها کمک کنیم، در حل معضلات اجتماعی موثر است و بخشی از مشکلات را حل می‌کند. این همیاری به سطح سواد و میزان درآمد بستگی ندارد و هر کسی می‌تواند در حد بضاعت خود کمک کند.

شما امسال به برنامه جشن رمضان هم آمدید‌ و به نیازمندان کمک کردید و از مردم هم خواستید که این کار را انجام دهند به نظر می‌آید که یکی از دغدغه‌های شما کمک به همنوعان و نیازمندان است، این کار چه حسی در خود شما به وجود می‌آورد؟

مشکلات زیادی در جامعه ما وجود دارد و هر کسی به میزان حساسیت خود نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. کمک به دیگران هم حس خوبی در خود شخص به وجود می‌آورد و هم باری از روی دوش نیازمندان برمی‌دارد. کسی که کمک می‌کند روحش رقیق‌تر می‌شود. مهربانی کردن حال آدم را خوب می‌کند.

کمپین‌ها در مقاطعی خاص راه‌اندازی می‌شود، مثلا در فصل‌های پاییز و زمستان با شروع سرما کمپین تهیه‌ لباس گرم برای کودکان نیازمند شکل می‌گیرد، اما این کارها مقطعی است به نظرتان بهتر نیست به جای کمک‌های دوره‌ای به کودکان و آدم‌های نیازمند، حرفه‌ و شغلی به آنها آموزش داده شود تا بتوانند روی پای خود بایستند؟

بله این خیلی بهتر است. همان ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید به جای ماهی دادن به نیازمند به او ماهیگیری یاد بده! اما این روش مستلزم زیرساخت است. باید ساز و کاری وجود داشته باشد تا بتوان افراد نیازمند را شناسایی کرد و به آنها حرفه‌ای را آموزش داد. این کار از دست من هنرمند، یا همکارانم یا شما برنمی‌آید. ما فقط می‌توانیم همین کمک‌های مقطعی را انجام دهیم. مسئولان باید تصمیم بگیرند که چنین کاری انجام دهند و به جای کمک مقطعی، آموزش حرفه را جایگزین کنند. این روش عالی است اما ما نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

به نظرتان با کمک دولت می‌توان چنین کاری را شروع کرد؟

با حمایت دولت همه کار می‌توان کرد.

برخی بر این باور‌ند که همه کارها را نباید به دوش دولت گذاشت شاید خیریه‌های خصوصی و مردمی بهتر بتوانند در این جهت کار کنند؟

نه! من موافق نیستم. چون شاید خیریه‌های خصوصی به نفع خودشان جهت‌گیری داشته باشند یا با اهداف خاصی راه‌اندازی شوند.به عقیده من بهتر است دولت در این راه پیشقدم شود. زیرساخت‌ها و شرایط را فراهم کند، اعتمادسازی کند، بعد از مردم بخواهد که کمک کنند. دولت خیلی بهتر و موثرتر می‌تواند در این راه پیشقدم شود. دولت باید شناسایی، حمایت و آموزش کودکان نیازمند و بی‌بضاعت را شروع کند، در ادامه هم مردم حتما ترغیب می‌شوند که به آنها کمک کنند. دولت دستش باز است امکاناتش بیشتر است و اگر بخواهد حرکتی را شروع کند حتما موثرتر و وسیع‌تر خواهد بود.

به نظر من بازیگران و هنرمندان جامعه‌شناسان خوبی هم هستند چون فیلمنامه‌های مختلف را مطالعه می‌کنند، با آدم‌های زیادی سر و کار دارند و لازمه کارشان سفر است. با این اوصاف به نظر شما چرا در چند سال اخیر کودکان نیازمند و آسیب‌پذیر و بی‌سرپرست در جامعه ما زیاد شده است؟

شما می‌گویید کودکان بی‌سرپرست اما به نظر من کودکان بدسرپرست خیلی بیشتر در معرض آسیب و تهدید هستند. کودک بی‌سرپرست تکلیفش مشخص است و معلوم است که کسی را ندارد، اما کودکان بدسرپرست، سرپرست دارند اما مثلا پدر و مادرشان معتاد یا خلافکار هستند. این کودکان از والدین خود خلافکاری را می‌آموزند و تبدیل به افراد خلافکار می‌شوند. به نظر من باید برای این گروه فکری کرد و آنها را از این منجلاب نجات داد. افزایش این‌گونه کودکان دلایل زیادی دارد که بهتر است صاحبنظران درباره آن نظر دهند و آن را ریشه‌یابی‌ کنند، اما به نظر من بیشتر مسائل اقتصادی و اعتیاد باعث آوارگی و آسیب‌پذیری گروه زیادی از کودکان شده و باعث تاسف است که کودک ایرانی در اوایل زندگی با چنین مشکلاتی روبه‌رو می‌شود به نظرم شرم‌آور است و همه ما باید در رفع آن کمک کنیم.

طاهره آشیانی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها