گفت وگو با یک مدیر رادیویی:

رادیو؛ ترویج ورزش همگانی در میان مردم

دکتر حمید قاسمی قبل از بهمن ‌ 93 مدیریت گروه ورزش شبکه خبر سیما را به‌عهده داشت. تا این که 26 بهمن ‌سال گذشته با حکم معاون صدای جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیر رادیو ورزش منصوب شد. او از زمانی که به مدیریت این شبکه منصوب شده، تلاش کرده تحولی در برنامه‌های این شبکه ایجاد کند. این مدیر معتقد است بخش عمده‌ای از مردم با فقر حرکتی مواجه هستند و او در این مدت کوتاه تلاش کرده مجریان و کارشناسان برنامه‌های این شبکه با حرکات ساده مردم را به ورزش ترغیب کنند.
کد خبر: ۸۴۹۹۱۹
رادیو؛ ترویج ورزش همگانی در میان مردم

با توجه به این که مدیر رادیو ورزش هستید و به‌واسطه برنامه‌های این شبکه مردم را به ورزش دعوت می‌کنید، خودتان چقدر اهل ورزش هستید؟

تحصیلات من در مقطع دکترای مدیریت ورزشی است، حتی رشته مدیریت رسانه‌های ورزشی در مقاطع کارشناسی ارشد را هم در دانشگاه پیام نور راه‌اندازی کردم. در دانشگاه هم تدریس می‌کنم. مسلما دانشجویان علاقه‌مند هستند استاد وقتی درس ورزش می‌دهد، حتما خودش هم با ورزش میانه خوبی داشته باشد. ضمن این که یکی از عوامل مهم برای سلامت عمومی چند دقیقه ورزش کردن در طول روز است. در یک کلمه باید تاکید کنم با ورزش عجین هستم.

به همین دلیل طرح زنگ ملی ورزش را طراحی کردید؟

زنگ ملی ورزش واقعا یک نیاز ملی است. آمار و ارقام نشان می‌دهد 25 میلیون فرد چاق داریم و این معضل نشات گرفته از فقر حرکتی است. به نظر می‌رسد یادمان رفته در طول روز‌ به حرکات کششی و نرمشی نیاز داریم. البته پیاده‌روی خیلی عالی است، اما نباید نرمش عضلات به ویژه شانه را فراموش کنیم. بنابراین زنگ ملی در پاسخ به فقر حرکتی جامعه طراحی شده است، زیرا مردم ما خیلی بی‌حرکت شده اند. البته برخی مواقع رسانه هم در این قضیه موثر است، زیرا مردم ساکن به تماشای برنامه‌های رسانه می‌نشینند. در حالی که مردم می‌توانند همزمان با تماشای تلویزیون و گوش دادن به رادیو حرکت و نرمش هم داشته باشند و زنگ ملی با هدف فرهنگسازی و میعاد عمومی ملی شکل گرفته است و هر روز ساعت7 و 30 دقیقه ‌به مدت پنج دقیقه پخش می‌شود.

فکر نمی‌کنید پنج دقیقه، زمان کوتاهی است؟

هدف ما این است که ورزش همگانی را در میان مردم جا بیندازیم. کارشناسان معتقدند سه روز در هفته به مدت 30 دقیقه تمرین مرتب لازم است، به همین دلیل ما با راه‌اندازی زنگ ملی، فرهنگ ورزش همگانی را در میان مردم ترویج می‌دهیم تا به همه بگوییم می‌توانیم همراه با هم چند کشش و نرمش انجام بدهیم و یاد بگیریم با هم ورزش کنیم.

یادمان رفته در طول روز به حرکات کششی و نرمشی نیاز داریم، به همین دلیل برنامه زنگ ملی ورزش در پاسخ به فقر حرکتی جامعه طراحی شده‌ است

مردم بیشتر به ورزش قهرمانی توجه دارند تا ورزش همگانی و با توجه به این که ما شبکه ورزش سیما، رادیو ورزش و شبکه سه را داریم که مرتب ورزش‌های مختلف را پخش می‌کنند، اما مردم به ورزش همگانی بی‌توجه هستند. چرا رسانه در این زمینه کم‌کاری کرده است؟

ما در این زمینه هر چه کار کنیم، باز هم کم‌کار کرده‌ایم. به نظرم رسانه تلاش خود‌ را در این باره انجام داده و باز هم سعی خواهد کرد، اما یک چالش میان متولیان امر و اصحاب رسانه وجود دارد و این که تعریف مشخص و یکسان از ورزش همگانی وجود ندارد. ما در قدم اول سعی کرده‌ایم یک تعریف مشخص ایجاد کنیم. برای ترویج ورزش همگانی باید همه به یکدیگر کمک کرده و ادبیات یکسان داشته باشیم تا با ایجاد هم‌افزایی تغییر را ایجاد کنیم.

یعنی شما برای زنگ ورزش، شبکه‌های دیگر را هم درگیر کردید؟

رادیو تمام قد کار می‌کند و بقیه شبکه‌های رادیویی هم کمک می‌کنند. این ایده را در شورای هماهنگی ورزش سیما هم مطرح کردیم و با اقبال دوستان روبه‌رو شد. قرار شد ابتدا ما را تبلیغ کنند. هدف ما این است که مردم از ورزش کردن خجالت نکشند و هر جا ‌ هستند، وقتی صدای این زنگ را می‌شنوند به مدت پنج دقیقه حرکات کششی و نرمشی انجام بدهند.

تا چه میزان شبکه ورزش سیما را رقیب خودتان می‌دانید؟

به نظرم رقابتی وجود ندارد زیرا رادیو ورزش و شبکه ورزش سیما مخاطبان خاص خود‌ را دارند. کسانی که در خانه هستند، ترجیح می‌دهند تلویزیون تماشا کنند و افرادی که سر کار هستند یا در ماشین نشسته اند، به رادیو گوش می‌دهند؛ بنابراین ما مکمل یکدیگر هستیم، نه رقیب.

نحوه پرداخت به مسابقات استانی، ملی و بین‌المللی چگونه است؟ چون برخی مواقع که مخاطب انتظار دارد شما تحلیل بیشتری از یک مسابقه داشته باشید، در اوج مسابقه شهروندی قرمز و آبی پخش می‌کنید. مسلما این مسابقات جذاب است، اما مخاطب بیشتر علاقه‌مند است از مسابقات بداند.

انتخاب‌های ما مثل هر رسانه دیگر مبتنی بر شش ارزش خبری (تازگی، شهرت، فراگیری، تضاد، مجاورت و شگفتی) است. ما توجه زیادی به اولویت‌ مخاطب داریم و جذابیت‌ها را با تجربیات هیجانی توام می‌کنیم تا شنوندگان از شنیدن برنامه‌های رادیو ورزش لذت ببرند.

ما با حضور کارشناسان مجرب سعی می‌کنیم تجربه هیجانی را با منطق توسعه بدهیم. یکی از چالش‌هایی که در کشور وجود دارد و ما به‌عنوان رسانه مکلف هستیم مردم را از هیجانی بودن به سمتی گرایش بدهیم که هیجاناتشان را با منطق پاسخ بدهند. بنابراین در کنار پخش مسابقات، مباحث علمی هم داریم تا نگاه مخاطبان منطقی شود. بنابراین پخش مسابقات متنوع در فواصل برنامه‌های رادیو ورزش بی‌دلیل نیست.

با وجود این که سال‌ها از راه‌اندازی رادیو ورزش می‌‌گذرد، اما هنوز برنامه‌های این شبکه رادیویی به عنوان یک شبکه تخصصی جریان‌ساز نبوده و مثل برنامه‌ نود تلویزیون بین مردم شهیر نیست. گرچه یک برنامه تلویزیونی را نمی‌توان با رادیو مقایسه کرد، اما خیلی هم تاثیرگذار نبودید.

من خیلی با نظر شما موافق نیستم زیرا رادیو ورزش در حال حاضر هم جریان‌سازی می‌کند، حتی ما زودتر از سیما و مطبوعات با مسئولان، ورزشکاران و... درباره بازی‌ها، مسابقات و دیگر مباحث چالش‌برانگیز ورزشی گفت‌وگو می‌کنیم و بعد از ما مطبوعات از زوایای دیگر به موضوعات می‌پردازند، حتی اگر نگاهی هم به مطبوعات داشته باشید، متوجه می‌شوید آنها مصاحبه‌های زیادی به نقل از رادیو ورزش چاپ می‌کنند. گفت‌وگوهای رادیو ورزش نه‌تنها چالشی و جریان‌ساز است، بلکه شنیدن آن هم جذابیت زیادی دارد.

‌ بین شبکه ورزش سیما و رادیو ورزش رقابت وجود ندارد بلکه مکمل یکدیگر هستیم و هر یک از شبکه‌ها مخاطبان خاص خود‌ را دارند و خبری از رقابت نیست

ولی هنوز سایت رادیو ورزش به‌عنوان مرجع مطرح نیست و این در حالی است که مردم به واسطه رشد قارچ‌گونه شبکه‌های مختلف مجازی، اطلاعاتشان را از این منابع کسب می‌کنند. در این زمینه چه اقداماتی مد نظر دارید؟

در دنیا دیگر رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی به تنهایی نمی‌توانند حرکت کنند و شبکه‌های مجازی، اپلیکیشن‌های موبایل و... ارتباط مخاطبان را با دنیای خبر خیلی نزدیک و دو طرفه کرده است. به همین دلیل ما هم از دو ماه پیش روی سایت رادیو ورزش کار کرده‌ایم و روند صعودی خوبی داریم.

الان در چه جایگاهی هستید؟

در نمودار الکسا ما از رتبه 28 هزار به 12 هزار رسیدیم و تا پایان امسال بین 5 تا 10 هزار خواهیم رسید. البته همان‌طور که می‌دانید، سایت هم به منابع انسانی نیاز دارد، اما با وجود شرایط حاضر و محدودیت منابع مالی و انسانی‌ رشد خوبی داشتیم و این روند در آینده بهتر هم خواهد شد.

رادیو ورزش گویندگان حرفه‌ای با صداهای ماندگار مثل عطاءالله بهمنش و مسعود اسکویی دارد که در حال حاضر اسکویی همچنان فعال است. برای جذب گویندگان حرفه‌ای که هم کارشناس باشند و هم صدای خوبی داشته باشند، چه برنامه‌ای دارید؟

ما صداهای ماندگار در رادیو ورزش کم نداریم. آقای اسکویی محصول سال‌ها تجربه و ماندگاری در رادیو است که صدای او با ورزش توام شده است. در حال حاضر ما گویندگان و گزارشگران خوب در رادیو ورزش زیاد داریم که نظرات‌ و تحلیل‌هایشان مورد اقبال مردم و ورزشکاران است که در این باره می‌توانم به خسرو والی‌زاده، شهاب قاسمی، مهرزاد عطاران، سبحان اکرامی، محمد درخشنده و... اشاره کنم. همچنین گویندگان خوب خانم کم نداریم. البته باید قبول کنید کار در رسانه راحت نیست. گرچه برخی علاقه‌مند هستند، اما در عمل می‌بینند چه کار دشواری است؛ ولی در مجموع ما از علاقه‌مندان تست می‌گیریم و اگر مناسب باشند، بعد از تائید از آنها استفاده می‌کنیم.

60 کمیته کارشناسی در رشته‌های مختلف ورزشی

رادیو ورزش رابطه تعاملی خوبی با فدراسیون‌های مختلف ورزشی دارد و تلاش می‌کند ضمن انعکاس اخبار از این میادین ورزشی در حوزه نقد و تحلیل هم پیشتاز باشد. در همین راستا 60 کمیته‌ کارشناسی در رشته‌های مختلف ورزشی در این شبکه رادیویی طراحی شده و از اعضای نخبگان هم دعوت شده تا مغز متفکر برنامه‌های این شبکه رادیویی باشند. برنامه «دور یک میز» در این شبکه به مباحث چالشی می‌پردازد. این شبکه رادیویی تلاش دارد توجه بیشتری به ورزش بانوان داشته باشد، حتی قصد دارد با جذب گزارشگران خانم ورزشی این حوزه را گسترش دهد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها