اختصاصی جام جم آنلاین

سرنوشت آب در چرخه هدفمندی

ایران؛ رتبه اول برداشت آب در جهان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: ایران در زمینه برداشت آب رتبه اول را دارد. مصر با 25 درصد فاصله نسبت به ایران رتبه دوم برداشت از سفره‌های زیرزمینی را در اختیار دارد.
کد خبر: ۸۴۶۷۳۹

به گفته معصومه ابتکار، در کنار تهدید جنگ و ناامنی، دومین تهدید اصلی کشور زیست محیطی است. هم اکنون اگر زمین 4 درجه دمایش افزایش پیدا کند تمام سیستم‌های طبیعت به هم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بحران آب در کشور، یادآور شد: برخی از این بحران مربوط به آلودگی سفره‌های زیرزمینی و بخش دیگر مربوط به برداشت بی رویه آب است.

ابتکار تصریح کرد: هم اکنون سفره‌های آب‌های زیرزمینی که منابع ارزشمندی هستند با آلودگی تهدید می‌شوند. تولید خودروهای هیبریدی از جمله این اقدامات در جهت کاهش آلودگی است. امیدواریم در فناوری‌های جدید از کارهای خلاقانه بیشتر استفاده شود.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که آب‌های زیرزمینی ظرفیت محدودی دارند، عنوان کرد: در جهان حد مجاز برای استفاده از این سفره‌ها حداکثر 20 درصد است. در مواقع جنگ و موارد بحرانی نیز می‌توان تا 40 درصد از سفره آب‌های زیرزمینی برداشت کرد، اما ایران در سال‌های اخیر از 85 درصد آب‌های زیرزمینی برداشت کرده است. این مساله می‌تواند برای آینده ایران تهدید جدی باشد.

تهیه پیش‌نویس اولیه قانون حمایت از حیوانات شهری

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به خلأ قانونی در حمایت از حیوانات شهری، از تهیه پیش‌نویس اولیه قانون برای حمایت از این حیوانات خبر داد.

ابتکاردرباره اقدامات این سازمان در جلوگیری از کشتار سگ‌ها از سوی شهرداری عنوان کرد: دستورالعمل کشتار سگ‌های ولگرد از سال 87 وجود داشت که مسئولیت آن با شهرداری‌هاست و محیط زیست نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا این دستورالعمل اصلاح شود. همچنین از مسئولان بالادستی قول گرفتیم تا موضوع عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را در دستور کار قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها