اختصاصی جام جم آنلاین

سرنوشت آب در چرخه هدفمندی

صنعت آب و فاضلاب از جمله بخش هایی است که به نظر می‌رسد کمتر اثرات هدفمندی را به خود دیده است،علت آن فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم آمادگی مردم بود.
کد خبر: ۸۴۶۸۹۸
سرنوشت آب در چرخه هدفمندی

در حال حاضر میانگین قیمت هر مترمکعب آب فروخته شده به مردم حدود 350 تومان است، در حالی که به گفته مسئولان آبفا قیمت تمام شده آب برای دولت به طور متوسط 1200 تومان تمام می‌شود. از طرف دیگر در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها مجلس افزایش 20 درصدی قیمت آب را تصویب کرده بود ولی همین میزان هم به طور کامل اجرا نشد.

شاید به این دلیل که دولت می‌خواست قبل از اجرای کامل طرح به توسعه زیرساخت‌ها و اصلاح روش‌های مصرف بپردازد. ضمن اینکه مقاومت مجلس باعث شد تا افزایش قیمت حامل‌های انرژی با تاخیر یکساله مواجه شود. با روی کار آمدن دولت یازدهم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به آهستگی و چراغ خاموش اجرا شد. ابتدا قیمت حامل‌های انرژی و سپس آب و برق گران شدند تا ماشین هدفمندی از ریل خارج نشده باشد.

تجربه ثابت کرده است کالایی که ارزش ریالی کمتری داشته باشد مردم در نگهداری آن دقت لازم را اعمال نمی‌کنند در مورد آب هم این موضوع مصداق دارد. بدون تردید منظور از افزایش قیمت در هدفمندی یارانه‌ها، رساندن قیمت آب به جایگاه واقعی خود در جامعه و اصلاح الگوی مصرف است. شما به رشد جمعیت و توسعه ساخت و ساز در گذشته و حال توجه کنید! آیا منابع آب کشور در مقایسه با جمعیت توسعه یافته است؟ ما برای این که آب را با اطمینان مصرف کنیم باید ظرفیت بخش‌های مختلف تولید و توزیع را ارتقا دهیم و در کنار آن بهینه‌سازی سیستم‌های تاسیساتی در اولویت قرار گیرند. حالا که بسترهای لازم فراهم شده نباید کار را نیمه کاره رها کنیم، حتی اگر فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده عملی نشود. در غیر این‌صورت بیم آن می‌رود که فرهنگ مصرف به گذشته برگردد.

رضا گلین شریف دینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها