معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران پیشنهادهای جدید برای حل مسالمتآمیز مسئله هستهای را جدی میگیرد ، گفت: تضمین حقوق ایران برای غنی سازی در خاک ایران ، فرض نخست بررسی پیشنهاد مطرح شده از سوی روسیه خواهد بود.
کد خبر: ۸۴۵۷۴

جواد وعیدی در گفتگو با فارس ، پیشنهاد روسیه مبنی بر غنی سازی اورانیم در خارج از خاک ایران را یک ایده توصیف کرد و افزود: ایده به معنای ذکر جزئیات و طرحهای عملی و اجرائی نیست ، اما فارغ از اینکه چه نامی بر آن بگذاریم، ایران به سهم خود پیشنهادها و ایدههای جدید برای حل مسالمتآمیز مسئله هستهای خود را جدی میگیرد و میتواند مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.
رییس گروه مذاکره کننده با اروپا تصریح کرد: طبیعی است که تضمین حقوق ایران بر اساس NPT ، شامل انجام فرآیند غنی سازی در خاک ایران ، در چارچوب مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی ، فرض نخست بررسی پیشنهاد مطرح شده خواهد بود.
گفتنی است یک منبع آگاه سهشنبه هفته گذشته (6 دی ماه) برای اولین بار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از دریافت پیشنهاد روسیه از سوی ایران خبر داد.
این پیشنهاد یک صفحهای مبنی بر ایجاد شرکتی مشترک بین تهران و مسکو برای انجام غنیسازی اورانیوم ایران در خاک روسیه است.
معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی، همچنین در تشریح آخرین وضعیت پرونده هستهای ایران گفت: در آخرین دور مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی (EU3)طرفین برای تعیین چارچوب مذاکرات فیمابین ، نظرات خود را طرح کردند.
وعیدی گفت: این مذاکرات با قبول پیشنهاد دبیر شورای عالی امنیت ملی از سوی EU3 صورت گرفت و زمینه را برای ادامه گفتگوهای دو طرف ، فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: گرچه ایران ، ناخرسندی خود را از روند«مذاکره برای مذاکره» اعلام کرده است ، اما این مذاکرات حداقل فایدهای که دارد ، آن است که ایران را نمیتوان به عنوان موضوع نگرانی بینالمللی یا تهدید جدی برای طلح و امنیت بیناللمل خواند.
به اعتقاد وی مذاکره روشی مسالمت آمیز برای حل و فصل مسائل است و تا وقتی که ادامه دارد ، زمینه برای حصول به توافق هم وجود خواهد داشت.
معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی ، توافقات صورت گرفته در وین را صریح و روشن دانست و افزود: همانطور که انتظار میرفت ، دو طرف بر مواضع خود پافشاری کردند و تحول جدید در مذاکرات ایران و EU3 تاکید بر ادامه مذاکرات بود که قرار شد ضمن مشورت با دولتهای متبوع ، دور بعدی مذاکرات در 28 دیماه شروع شود.
وعیدی در باره گامهای آینده تهران در مذاکرات هم یادآور شد: هدف مذاکرات ایران با EU3 تسهیل همکاری ایران با آژانس در چارچوب اجرای مقررات بینالمللی مشتمل بر NPT و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقررات پادمان است که ادامه خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها