درحالی که نفت به دست آمده از میدان مشترک هنگام، باکیفیت‌ترین نفت ایران و حتی خاورمیانه به شمار می‌رود، قرار است با انتقال نفت آن به پالایشگاه بندرعباس، بنزینی بسیار مرغوب و در حجم بالا تولید شود.
کد خبر: ۸۴۴۳۵۰

به گزارش روزنامه جام‌جم، «هنگام» میدانی است مشترک میان ایران و عمان که مرغوب‌ترین نفت کشور را دارد.

با اتمام طرح افزایش تولید میدان هنگام، تولید روزانه این میدان مشترک به 30 هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند. همچنین با بهره‌برداری از فازهای بعدی این پروژه، روزانه 80 میلیون فوت مکعب گاز تولید شده و امکان افزایش آن تا سقف 160 میلیون فوت مکعب در روز وجود دارد.

وقتی دومین چاه سال 2006 میلادی در این میدان حفر شد و مطالعات مخزن به اتمام رسید، معلوم شد این میدان دارای نفت فرار با کیفیت و درجه API حدود 42 است تا با‌کیفیت‌ترین نفت کشور باشد، ضمن این که برآوردها حاکی است، حجم نفت درجای این میدان بیش از 700 میلیون بشکه نفت و گاز درجای آن، حدود دو تریلیون فوت مکعب است، اما برآوردها حاکی است، 80 درصد منابع میدان هنگام متعلق به ایران و تنها 20 درصد آن‌، متعلق به کشور عمان است که میدان البخاء غربی نامیده می‌شود.

با‌توجه به این که سیاست مشارکت به‌جای رقابت، از سوی شرکت ملی نفت ایران برای تولید نفت و گاز از میادین مشترک در پیش گرفته شده‌، مذاکرات متعددی با عمان برای توسعه مشترک میدان هنگام آغاز شد که در مجموع این مذاکرات 13 سال به‌طول انجامید. در نهایت این مذاکرات به برداشت مشارکتی منجر نشد، چرا که عمانی‌ها از آذر سال 1386 در پی اقدامی یکجانبه و به‌صورت مشارکت در تولید با شرکت انگلیسی اینداگو، توسعه این میدان نفتی را آغاز کردند.

طرف عمانی با ساخت یک خط لوله به طول 25کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام ـ البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس‌الخیمه امارات، تولید روزانه خود را از میدان هنگام با حجم 10هزار بشکه آغاز کرد.

سعید حافظی،‌ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان این که میدان هنگام میدانی است با پیچیدگی، گفت: ظرفیت‌ها برای تولید 30هزار بشکه در چاه‌ها، واحد فرآورش و انتقال خط وجود دارد، ولی به دلیل طبیعت میدان شاهد کاهش تولید نسبت به ظرفیت هستیم که در طرف عمانی نیز وضع به همین ترتیب است.

وی افزود: عمان در روز، 10هزار بشکه نفت از میدان هنگام تولید می‌کند که البته در جلسات، صحبت از تولید نفت 5000 بشکه می‌کنند. مدیرعامل نفت فلات قاره، تولید نفت از میدان هنگام را روزانه نزدیک به 15هزار بشکه در روز دانست و اظهار کرد: به دلیل طبیعت میدان شاهد این میزان تولید نفت در کشورمان و در طرف عمانی هستیم.

این را نیز باید اضافه کرد که قرار است با ساخت خط لوله‌ای جدید به طول 75 کیلومتر، نفت تولید این میدان به صورت مستقیم از محل تولید به پالایشگاه بندرعباس منتقل شود تا نسبت به تامین خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق خط لوله اقدام شود که شاهد کاهش هزینه‌ها نسبت به انتقال خوراک پالایشگاه نسبت به روش‌های دیگر هستیم.

البته باید اضافه کرد، از دلایل انتقال نفت میدان هنگام به پالایشگاه بندرعباس، نفت باکیفیت این میدان است‌. گفته می‌شود نفت این میدان، بهترین نوع نفت در خاورمیانه به‌شمار می‌رود که می‌توان از آن بنزین بسیار مرغوب و در حجم بالا تولید کرد.

همچنین ، میدان هنگام در مرز بین‌المللی آب‌های ایران و عمان و در فاصله تقریبی 45 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد که سال 1975 با حفر یک حلقه چاه در آب‌های ایران کشف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها