واکنش آمریکا به عملیات ضد تروریستی مسکو

روسها را در سوریه مهار می کنیم

توافق چهارجانبه؛ شروعی بر یک پایان

به محض تهاجم تشکیلات داعش به اراضی عراق در نیمه سال 2014، ایران و روسیه جزو نخستین دولت‌هایی بودند که به لحاظ نظامی و لجستیک به یاری عراق شتافته و سلاح و تجهیزات لازم را در عرض چند روز در اختیار این کشور قرار دادند. این درحالی بود که به دلیل کاهش بهای نفت هرکدام از این کشورها خود درگیر بحران‌های مالی کشنده‌ای بودند.
کد خبر: ۸۴۲۷۳۰
توافق چهارجانبه؛ شروعی بر یک پایان

عراق همواره از این کمک‌ها تشکر کرده و از حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال می‌کند. همه این تلاش‌ها برای یکپارچه کردن صفوف در برابر تشکیلاتی وحشی و جنایتکار بود که زمین را پر از فساد و تباهی و رعب و وحشت کرد و امنیت و صلح بین‌المللی را به مخاطره انداخت. جامعه بین‌المللی نیز با درک همین مساله بود که با تشکیل ائتلافی به رهبری و نظارت آمریکا تصمیم گرفت به لحاظ سیاسی و نظامی و اطلاعاتی با این خطر برخورد و منابع مالی و معنوی آن را مسدود کند. به دنبال آن کشورهای غربی قول دادند جلوی ورود ستیزه‌جویان را گرفته و اجازه ندهند سلاح و مهمات به دست تروریست‌ها برسد، هرچند در این راه به دلایل نامعلومی چندان موفق نبودند. در همین حال برخی طرف‌های عراقی و منطقه‌ای اتهاماتی را مطرح کردند از این قبیل که بقای داعش و استمرار فعالیت آن برگ برنده‌ای است در دست بعضی تا بتوانند به وسیله آن بر دیگران فشار آورند و از این طریق خون عراقی‌ها را ریخته و منابع درآمدی‌شان را غارت کنند.

از همین جا بود که تشکیل یک توافق چهارجانبه اطلاعاتی بین عراق، ایران، سوریه و روسیه برای مقابله با تشکیلات داعش و سایر گروه‌های تروریستی ضرورت پیدا کرد. این درواقع نخستین گام در مسیر آزادسازی اراضی اشغال شده توسط این گروه‌ها به حساب می‌آید؛ توافقی که بیشتر به یک مرکز هماهنگی امنیتی شباهت دارد و می‌تواند اطلاعات دقیقی را از میزان سلاح و مهمات، زرادخانه‌ها و اتاق عملیات مشترک، میادین جنگ و اماکن حضور نیروها گرد‌آوری و پردازش کند و به عراق امکان دهد تا دست بالا را در میدان نبرد داشته باشد و به کمک دیگر طرف‌ها بر این تشکیلات جهنمی غلبه پیدا کند. درواقع این منافع مشترک موجب تشکیل چنین ائتلافی شده است. این اتفاق بعد از آن روی داد که روسیه برای مقابله با داعش وارد میدان شد، زیرا صدها نفر از اتباع این کشور به این تشکیلات پیوسته و بازگشت آنها تهدید امنیتی بزرگی را متوجه روسیه می‌کرد. به‌خصوص این که این کشور طی دو دهه گذشته توانسته بود حملات تروریستی را در کشور خود مهار کند و حالا گروه‌های تروریستی با همان افکار و با شیوه داعش دوباره در روسیه فعال شده‌اند.

تصمیم سیاسی عراق برای ورود به این توافق چهارجانبه، به معنای کنار کشیدن از ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه‌های تروریستی نیست. اما در عین حال نشان می‌دهد عراق در تصمیم‌گیری استقلال رای خود را دارد و می‌کوشد از جبهه‌های مختلف با این دشمن مشترک مقابله کند. عراق نقش محوری در این مبارزه دارد و می‌تواند دیدگاه‌های روسیه و متحدانش را از یک سو با آمریکا و متحدانش را از سوی دیگر هماهنگ کند. تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌گونه‌ای است که غلبه هرچه سریع‌تر بر این تشکیلات را الزامی می‌‌کند. نباید در برابر خطر تروریسم کوتاه آمد یا سهل‌انگاری به خرج داد. زیرا این خطر ثبات و آرامش را از میلیون‌ها انسان در منطقه سلب و هزاران انسان بی‌گناه را آواره کرده است. توافق چهارجانبه در واقع شروعی بر یک پایان سریع و تعیین‌‌‌کننده خواهد بود تا این تشکیلات را در مدت‌زمانی کوتاه‌تر مغلوب کند و از طریق یک همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای مستحکم، ریشه‌های آن را بخشکاند.

منبع: الصباح چاپ عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها