بر اثر این حمله 9 نفر از اعضای سازمان پزشکان بدون مرز کشته و بیش از 30 نفر دیگر زخمی شدند

پزشکان بدون مرز؛ قربانی بمب‌های آمریکا

جنگنده‌های آمریکایی که از روز دوشنبه و پس از تصرف شهر قندوز به دست طالبان به کمک نیروهای ارتش افغانستان آمده‌اند، اوایل بامداد دیروز به اشتباه بیمارستانی را در این منطقه هدف حملات خود قرار دادند تا بار دیگر خاطره اقدامات تلخ و ناگوار آمریکایی‌ها در این کشور در ذهن افغان‌ها زنده شود.
کد خبر: ۸۴۲۰۲۶

به گزارش منابع خبری، ساعت 2 صبح روز گذشته به وقت محلی جنگنده‌های آمریکایی یک کلینیک متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز را در مرکز قندوز هدف حملات خود قرار دادند. در حالی‌که آمار ابتدایی کشته شدن سه نفر از پزشکان این سازمان را تائید می‌کرد، با گذشت چند ساعت مشخص شد تعداد کشته‌شدگان به 9 نفر رسیده است. نزدیک به 37 نفر نیز مجروح شدند که 19 نفر از اعضای این سازمان هستند. با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان، اعلام شد احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان وجود دارد. گفته می‌شود در زمان حمله نزدیک به صد بیمار و پزشک در این بیمارستان حضور داشتند. این مرکز از آغاز درگیری‌های هفته گذشته در قندوز، محل اصلی مداوای مجروحان بوده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای با «وحشیانه» خواندن این حمل ه خاطرنشان کرد مختصات جغرافیایی این بیمارستان را به همه طرف‌های مناقشه اعلام کرده بود. بنا به اعلام این سازمان، حتی پس از آن‌که مقامات کابل و واشنگتن از اشتباهی بودن این حمله مطلع شدند، جنگنده‌های آمریکایی تا 30 دقیقه به حملات خود در این مرکز ادامه می‌دادند.

واکنش ناتو و کابل

به دنبال این حادثه، ناتو در بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که این حمله توسط جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفته، از آغاز تحقیقات در این زمینه خبر داد.

در همین حال، سرور حسینی سخنگوی پلیس قندوز اعلام کرد در زمان حمله، نیروهای طالبان وارد این بیمارستان شده و از آنجا در حال تیراندازی به سمت نیروهای ارتش بودند. البته سازمان پزشکان بدون مرز هنوز صحت این موضوع را تائید نکرده است.

نصرالله، شهروند 22 ساله قندوز که پسرعمویش را در این بیمارستان از دست داد، می‌گوید: چه دلیلی دارد آمریکایی‌ها تمام بیمارستان را هدف قرار دهند؟ اگر آنها قادرند فرد خاصی را درون خودرویش توسط جنگنده‌های خود هدف قرار دهند، چرا کل این ساختمان را موشک‌باران کردند. نیکولاس هایسوم، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز این حمله و کشته شدن پزشکان را محکوم کرد.

این سومین حمله اشتباهی نیروهای آمریکایی در افغانستان طی چند ماه گذشته است. در ماه جولای دو بالگرد آمریکایی یک کاروان از نیروهای ارتش در استان لوگار را هدف قرار دادند که بر اثر آن هشت سرباز کشته شدند. در ماه سپتامبر نیز جنگنده‌های آمریکایی 11 سرباز سازمان مبارزه با مواد مخدر افغانستان را در استان هلمند به قتل رساندند.

اوضاع غیرعادی قندوز

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نبرد و درگیری در مناطق مختلف قندوز همچنان ادامه دارد.

به گزارش منابع محلی، با ورود نیروهای ارتش، هم‌اکنون بیشتر درگیری‌ها به صورت خیابانی در آمده است. گفته می‌شود نیروهای دولتی در ابتدای بیشتر کوچه‌ها مستقر شده‌اند. اعضای طالبان نیز یا فرار کرده یا در خانه ساکنان شهر مخفی شده‌اند. به همین دلیل با جستجوی خانه به خانه توسط نیروهای ارتش، شبه‌نظامیان طالبان از ساکنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

منابع پزشکی جمعه شب اعلام کردند تاکنون جسد 60 نفر به مراکز درمانی تحویل داده شده است. تعداد مجروحان نیز نزدیک به 400 نفر تخمین زده می‌شود.

این وضعیت باعث به وجود آمدن بحران انسانی در این شهر شده است. اگرچه اکنون اندکی از تهدیدات امنیتی کاسته شده، ولی همه بازارها بسته‌اند، ذخیره‌ موادغذایی مردم در خانه‌هایشان تمام شده و این خود گویای فاجعه‌ای بشری است که در این منطقه در حال وقوع است. در دو روز گذشته، تنها یک نانوایی در شهر به پخت نان مشغول شده و قیمت یک قرص نان در این شهر تا ده برابر قیمت واقعی آن فروخته می‌شود. در این میان گزارش شده دست‌کم 6000 نفر از مردم این شهر آواره شده‌اند. این وضعیت برای استان‌های مجاور نیز اتفاق افتاده است.

وزارت امور مهاجران افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد بیشتر از 2000 خانواده در استان تخار، حدود 500 خانواده در بدخشان و بیش از 400 خانواده در بغلان، بی‌خانمان شده‌ و نیازمند کمک هستند.

پیام رهبر جدید طالبان

ملا اختر منصور، سرکرده جدید طالبان افغانستان روز جمعه که از تلفن و مکانی نامشخص با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگویی داشت، ادعا کرد: اشغال سه روزه قندوز یک رویداد تاریخی بود که مردم عادی این شهر از آن خوشحال شدند. ما عملیات بیشتری شبیه این را در آینده انجام خواهیم داد.

منصور افزود: مردمی که می‌گفتند ما یک نیروی کوچک با یک رهبر غیرمنتخب هستیم، اکنون می‌توانند ببینند که در مورد قابلیت‌های بالقوه و قدرت افراد من چقدر اشتباه فکر می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها