بازگشت «هفت» با بهروز افخمی

برنامه هفت به ‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی که پرداخت به مباحث فرهنگی و سینمایی و معرفی، نقد و بررسی فیلم‌های روز را به نیت کمک به سینمای ایران در دستور کار خود قرار داده بود، مدتی است که تعطیل شده و به محاق رفته است. گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه تولید این برنامه سینمامحور ادامه داشت و هر روز نام جدیدی به‌عنوان مجری این برنامه مطرح بود تا تازه‌ترین خبر که از حضور بهروز افخمی کارگردان در سری جدید برنامه حکایت دارد.
کد خبر: ۸۳۷۴۳۴
بازگشت «هفت» با بهروز افخمی

پرمخاطب با وجود کاستی‌ها

برنامه هفت که به نیت کمک به سینمای ملی کشور در شبکه سه سیما پایه‌گذاری شده است، چه در زمانی که سکان رهبری‌اش به دست فریدون جیرانی بود و چه در روزگار محمود گبرلو
به‌‌رغم تمام کم و کاستی‌ها و انتقاداتی که متوجه آن بود، اما یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تمام شبکه‌های تلویزیون به‌شمار می‌رفت و محبوب اهالی و دوستداران هنر هفتم. طیف وسیعی از فیلمسازان، دست‌اندرکاران و دانشجویان و علاقه‌مندان سینما هر جمعه شب تا ساعات پایانی نیمه‌شب پای گیرنده‌های خانگی می‌نشستند تا شاهد بحث‌‌های مطرح شده در هفت باشند.

آذین:

اگر قرار است برنامه هفت تداوم داشته باشد باید به دست کسانی سپرده شود که سواد سلامت، تخصص و تعهدشان به اثبات رسیده باشد

یک منتقد و کارگردان سینما با اشاره به این‌که در همه جای دنیا رسانه‌هایی مانند تلویزیون در خدمت سینمای کشورشان هستند، تصریح می‌کند: سینمای ایران این روزها به علت هجوم فیلم‌های غربی و بی‌میلی و گرفتار بودن مخاطب، در یک بحران عمیق به سر می‌برد و نیاز به حمایت دارد. اگر سینما را یک صنعت بدانیم، باید همچون همه صنایع مورد حمایت قرار گیرد. یکی از حمایت‌های تلویزیون از سینما طراحی و راه‌اندازی برنامه‌ای جذاب می‌تواند باشد که به معرفی فیلم‌های ایرانی و طرح مباحث روز و ضروری بپردازد. برنامه هفت با همه ایراد و انتقاداتی که به آن وارد بود حکم یک پل ارتباطی را داشت میان مردم و سینما.

احمد طالبی‌نژاد روز و ساعت پخش نامناسب هفت را یکی از نقاط ضعف این برنامه برمی‌شمرد و به جام‌جم می‌گوید: نقد فیلم این برنامه در ساعت‌های ابتدایی بامداد پخش می‌شد که عموم مخاطبان در خواب بودند. در عین حال، برنامه روزی پخش می‌شد که امکان تا دیروقت بیدار بودن برای عموم مخاطبان وجود نداشت. برنامه جهتگیری‌های خاصی داشت و در مورد هر فیلم و کارگردانی هم صحبت نمی‌کرد. شاید کاستی‌های ساختاری و محتوایی هفت به این بازمی‌گشت که برنامه اتاق فکر نداشت.

افخمی حرفه‌ای است

طالبی‌نژاد در واکنش به روی آنتن رفتن سری جدید هفت با اجرای بهرور افخمی هم تصریح می‌کند: در این که افخمی در سینما حرفه‌ای و مسلط است هیچ شکی نیست اما گرایش او به سینمای موسوم به حرفه‌ای و استاندارد نگران‌کننده است و من جایی ندیدم که در موافقت با سینمای معناگرا و غیرمتعارف چیزی گفته یا نوشته باشد. به هر حال باید دید که افخمی می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند یا خیر.

طالبی‌نژاد:

این روزها که برنامه هفت تعطیل شده، به‌طور قطع سینمای ایران یک پشتوانه بزرگ را از دست داده ای‌کاش شبکه‌های دیگر هم به هنر هفتم بپردازند

یکجانبه‌گرایی و دوری از منافع ملی سینما

یک عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بخشی از کاستی‌ها و ضعف‌های هفت را مربوط به سیاستگذاری‌های ابتدایی این برنامه می‌داند و می‌گوید: برنامه هفت از همان ابتدا به جای توجه و حمایت از سینمای ایران و قابلیت‌هایش، از گروه‌های خاصی پشتیبانی کرد. ماحصل این رویه، برآشفتن تعداد زیادی از اهالی سینما و مخاطبان پیگیر هنر هفتم بود. همین یکجانبه‌گرایی و دوری از منافع ملی سینمای ایران بود که در نهایت مدیران و مسئولان تلویزیون را بر آن داشت که به تعطیلی موقت این برنامه مبادرت کنند.

جبار آذین با تاکید بر استقلال فکر متولی برنامه هفت تاکید می‌کند: اگر قرار است برنامه هفت تداوم داشته باشد باید به دست کسانی سپرده شود که سواد، سلامت، تخصص و تعهدشان به اثبات رسیده باشد. استقلال هفت و عواملش شرط مهمی است که باعث تاثیرگذاری و مقبولیت برنامه خواهد شد.

محسن محمدی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها