ولید المعلم: در صورت نیاز از روسیه برای ورود به جنگ دعوت می‌کنیم

رسانه‌های غربی طی چند هفته گذشته ادعای ورود نیروهای روسیه به میدان جنگ در سوریه را مطرح کرده و جنجال فراوانی در این زمینه به وجود آورده‌اند. در حالی که مسکو بارها چنین ادعاهایی را رد کرده، غربی‌ها همچنان بر آن اصرار می‌ورزند. در همین راستا، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
کد خبر: ۸۳۷۰۱۳

وی در مصاحبه با تلویزیون سوریه گفت: روسیه تاکنون هیچ عملیات نظامی در خاک سوریه علیه داعش و دیگر تروریست‌های موجود در کشور ما انجام نداده، اما مشاوره‌های نظامی و آموزش‌های این کشور برای استفاده از سلاح‌های روسی جدید که در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته، انجام می‌شود. وی گفت: گرچه روسیه تاکنون اقدامی مستقیم علیه تروریست‌ها انجام نداده اما با توجه به هماهنگی‌هایی که بین ما و مسکو وجود دارد، در صورتی که نیاز بدانیم از آنها خواهیم خواست تا علیه تروریست‌ها مستقیما وارد عمل شوند. ولید المعلم ادامه داد: روسیه هم‌پیمان قوی ماست و ارسال سلاح‌، تجهیزات، آموزش نظامی و پشتیبانی این کشور از سوریه ادامه خواهد داشت.

در همین حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در میان خبرنگاران گفت: حضور نظامی روسیه در عملیات مبارزه علیه داعش در سوریه می‌تواند در چارچوب روابط دو جانیه مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار گیرد؛ البته در صورتی که سوریه چنین درخواستی را مطرح کند. وی ادامه داد: اگر چنین درخواستی مطرح باشد، در این صورت به‌طور طبیعی این مساله مورد گفت‌وگو و بازنگری در چارچوب روابط دوجانبه قرار می‌گیرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز پس از دیدار با سینرلی اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در سوچی، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: هیچ دلیلی برای فرار از همکاری با مقامات سوریه که با خطر تروریسم مواجه هستند وجود ندارد. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه است و این نیروها بیشترین نقش را در نبردهای زمینی علیه تروریسم دارند. لاوروف همچنین خطاب به دولت‌های غربی گفت: تصور این‌که تمامی مشکلات سوریه با برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور حل شود وهم و خیال است و چنین چیزی غیر‌ممکن است. وزیر خارجه روسیه با اشاره به این‌که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا بر پایه‌ای نادرست بنا شده، تاکید کرد: مبارزه با شر نباید با روش‌های غیر قانونی صورت گیرد. روش‌های ائتلاف ضد داعش به رهبری واشنگتن غیرقانونی است.

از سوی دیگر رویترز به نقل از یک منبع نظامی سوریه گزارش داد، ارتش سوریه اخیرا استفاده از انواع جدید تسلیحات هوایی و زمینی وارد شده از روسیه را آغاز کرده است. این منبع در پاسخ به پرسشی درخصوص حمایت نظامی روسیه از سوریه گفت: «این تسلیحات بسیار موثر و دقیق است و اهداف را با دقت زیاد هدف قرار می‌دهد. می‌توانیم بگوییم این تسلیحات انواع مختلفی دارد و هم هوایی است و هم زمینی.» این منبع خبر داد ارتش سوریه در ماه‌های گذشته برای استفاده از این تسلیحات آموزش دیده است و امروز استقرار آنها را خود به عهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها