خواص روغن آفتابگردان
۲۰ فایده روغن آفتابگردان برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن آفتابگردان

بچه‌ها عاشقش هستند و این کار مادرها را ساده می‌کند. ناگت مرغ را می‌گوییم که غذایی ساده و البته خوشمزه است. با این تصور که مرغ را به آرد آغشته‌اند و سرخ کرده‌اند اما ترکیبات دیگری نیز در این غذای مورد علاقه وجود دارد.
کد خبر: ۸۳۵۰۴۵
با واقعیات داخل ناگت ها آشنا شوید

پروتئین ناگت نصف پروتئین مرغ

گوشت سفید مرغ پخته شده حدود 26 درصد پروتئین دارد در حالی که ناگت‌های با کیفیت بین 10 تا 18 درصد و اکثر آنها بین 13 تا 14 درصد پروتئین دارند. این تفاوت نشان می‌دهد که ناگت‌ها صرفاً از مرغ تشکیل نشده‌اند.

یعنی اینکه هر چه میزان ترکیبات دیگر ناگت بیشتر باشد میزان پروتئین آن کمتر خواهد شد. نتایج پژوهشی که در سال 2013 در American Journal of Medicine به چاپ رسید نتایج تامل برانگیزی داشت.

محققان دانشگاه «می‌سی​سی​پی» ناگت‌ها را مورد بررسی قرار داده و مشاهده کردند که گوشت آنها صرفاً از 40 تا 50 درصد عضله مرغ تشکیل شده است و مابقی آن عصب، استخوان، غضروف و چربی است البته این بررسی مخصوص ناگت‌های باکیفیت بود و ترکیبات ناگت‌های بی‌کیفیت بدتر از این حرف‌‌ها است.

حاوی ترکیبات سمی

سلامت نیوز نوشت: ناگت‌های ترد با آن رنگ طلایی هر کسی را به اشتها می‌آورند. اما سرخ کردن است که آنها را تا این اندازه ترد می‌کند اما این سرخ کردن باید بسیار ملایم باشد. چون سرخ کردن مواد غذایی با دمای بالا باعث بروز واکنش‌هایی بین کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه مواد غذایی شده و به سمت تولید ترکیبات سمی برای بدن می‌روند. مواد غذایی سرخ کردنی سرشار از آکریلامید هستند.

به عقیده متخصصان این ترکیب خطر بروز سرطان در بین مصرف‌کننده‌ها در هر رده سنی را افزایش می‌دهند. با این حال اگر هر از گاهی چند عدد ناگت (هر هفته یک مرتبه) میل کنید خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

توصیه ما این است که مصرف این قبیل مواد غذایی به صورت روزانه و مداوم نباشد و از سرخ کردن دوباره آنها در روغن زیاد بپرهیزید. بهتر است ناگت را داخل فر یا ماهیتابه نچسب با حرارت حداقل 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. مصرف ناگت برای کودکان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود. کودکان 3 سال می‌توانند 2 عدد ناگت و کودکان 6 ساله 4 عدد ناگت مصرف کنند. کودکان بعد از 10 سالگی می‌توانند 6 عدد ناگت مصرف کنند.

حاوی کربوهیدرات بالا

مرغ فاقد کربوهیدرات است اما ناگت‌ها حدود 12 تا 23 درصد کربوهیدرات دارند. در حالی که کربوهیدرات سیب زمینی بین 18 تا 20 درصد است. این کربوهیدرات مربوط به خرده نان یا آردی است که ناگت را در آن می‌غلتانند.

ناگت‌هایی که حاوی میزان زیادی کربوهیدرات هستند معمولاً میزان پروتئین کمتری دارند. اگر از دیابت رنج می‌برید و قصد مصرف ناگت را دارید یادتان باشد که در آن وعده غذایی میزان نان و دیگر مواد نشاسته‌ای را کاهش دهید. 5 عدد ناگت به اندازه 30 گرم نان (معادل یک هشتم نان باگت) کربوهیدرات دارد. اگر نسبت به گلوتن حساسیت دارید بدانید که ناگت‌ها اصلا مناسب شما نیستند چون در آرد یا خرده نان گندم غلتانده می‌شوند.

سرشار از چربی

با وجود اینکه سینه مرغ پخته شده فقط 2 درصد چربی دارد اما میزان چربی موجود در ناگت‌ها بین 7 تا 17 درصد است. در نتیجه هر 100 گرم ناگت یعنی حدود 5 عدد از آن بین 185 تا 255 کیلوکالری به بدن می‌رساند.

با وجود اینکه ناگت‌های سرخ شده حاوی روغن آفتاب گردان هستند که مقاومت بیشتری به حرارت بالا دارد اما ما توصیه می‌کنیم در صورت امکان از ناگت‌هایی استفاده کنید که از روغن کلزا برای سرخ کردنشان استفاده شده باشد. در حین گرم کردن آنها نیز از افزودن روغن بپرهیزید و فقط در فر یا ماهیتابه‌های نچسب گرم شان کنید.

نمک زیاد

١٠٠ گرم ناگت بین 0.8 و 1.5 گرم نمک دارد که بطور متوسط 20 درصد نیاز روزانه ما (6 گرم) را تشکیل می‌دهد. توصیه می‌کنیم در حین خرید محصول به ترکیبات آن دقت کنید. محصولاتی انتخاب کنید که میزان نمک موجود در آن در هر 100 گرم بیش از یک گرم نباشد اما مطمئن باشید که میزان نمک موجود در ناگت‌هایی که در فست فودها میل می‌کنید بیش از یک گرم است.

اگر دچار فشار خون بالا هستید و ناگت مصرف کرده‌اید حواستان باشد آن روز از مصرف دیگر مواد غذایی صنعتی یا سوسیس و کالباس بپرهیزید و مصرف پنیر را محدود کنید.

مواد افزودنی فراوان

مواد نگهدارنده، مواد ثابت‌کننده و غیره که جذب شان برای سلامتی خیری ندارد در ناگت فراوان است. برخی از ناگت‌ها تا 8 نوع ماده افزودنی مختلف دارند. به عقیده محققان این مواد افزودنی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند ‌ام اس و... می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها