تعطیلات تابستان رو به پایان است و براساس عرفی باسابقه در بازار خرید و فروش خودرو، شهریور ماه یکی از ماه‌های پررونق کسب و کار نمایشگاه‌های فروش خودرو بوده است، اما ظاهرا تابستان 94 نه‌تنها برای خودروسازان خبری از گرمای بازار نبوده؛ بلکه سایه سنگین رکود بازار خودروهای نو بر سر خودروهای کارکرده هم سنگین شده است.
کد خبر: ۸۳۴۸۴۹

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در حالی که فروش خودروهای نو تحت تاثیر انتظار کاهش قیمت‌ها پس از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته‌ای بشدت کاهش یافته و کمپین خودروی صفر نخرید و اظهارات جنجالی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به آن دامن زده است، فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که این رکود اکنون به بازار خودروهای کارکرده نیز تسری یافته و با وجود قرار داشتن در ماه شهریور به عنوان ماه مسافرت‌های پایانی تابستان که معمولا بازار این خودروها رونقی چشمگیر دارد، میزان معاملات و خرید و فروش‌ها کاهش یافته است.

این در حالی است که این رکود باعث کاهش قیمت‌ها نشده و تقریبا قیمت‌ها در بازار خودروهای دست دوم ثابت است و اگر هم کاهشی به چشم می‌خورد، اندک است؛ زیرا مشتریان بالقوه خودروهای دست دوم همیشه وجود دارند؛ حال آن که مشتری برای خودروهای نو با توجه به انتظار افت قیمت بیشتر آنها کمتر است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود عذرخواهی مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و دلجویی‌های صورت گرفته برای راضی کردن مردم به خرید خودرو، عمق رکود آن‌قدر است که حتی به بازار کارکرده‌ها نیز رسیده و همه آن عذرخواهی‌های لفظی که با عمل هم همراه نبوده، فعلا بی‌ثمر مانده است.

تردید خریداران خودروهای کارکرده

در این‌باره رضا جوادی، یکی از مالکان نمایشگاه فروش خودرو در حوالی میدان امام حسین ضمن تائید بروز مشکلات اقتصادی برای بسیاری از بنگاه‌های فروش خودرو به‌دلیل شرایط موجود به خبرنگار جام‌جم گفت: کمپین نخریدن خودروهای صفر باعث شده تا بسیاری از خریداران خودروهای دست دوم نیز برای خرید دچار تردید شوند، در حالی که این انتظاری غیراصولی از بازار خودروست.

وی با اشاره به کاهش معاملات خودرو در بنگاه‌ها (نمایشگاه‌های فروش خودرو) افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش معاملات در این فروشگاه‌ها روی آوردن مردم برای خرید و انتخاب محصولاتشان در وبسایت‌های مختلف است که در آنها فروشندگان به رایگان آگهی فروش می‌دهند.

وی درباره برخی از سیاست‌های فروش خودرو در این وبسایت‌ها گفت: برخی از مالکان و فروشندگان خودرو برای ایجاد انگیزه خرید در ذهن مشتری چند آگهی از یک خودرو را با قیمت‌ها و شماره‌های تماس متفاوت منتشر می‌کنند و همین موضوع باعث گمراهی خریداران می‌شود، چون در این گونه آگهی‌ها هیچ محدودیتی برای ثبت اگهی نیست، در حالی که اصل ماجرا یک خودروست.

این فعال بازار خودرو تصریح کرد: در گذشته برخی ایام سال را برای صنوف مختلف پربرکت می‌دانستند و در صنف نمایشگاه‌های خودرو، اسفند و تابستان فصل خوبی تعیین شده بود، اما این امر مربوط به گذشته بود و اکنون هیچ یک از این قوانین بر بازار حاکم نیست، چون بازار بسیاری از صنوف متحول شده و نظم آن به هم خورده است.

تغییر در بازارخودرو

از سوی دیگر، سعید ولیزاده، دیگر فعال بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در منطقه صادقیه تهران درباره رکود موجود در بازار خودروهای کارکرده گفت: به طور کلی از ابتدای سال جاری با توجه به شایعاتی که درباره قیمت خودرو در کارخانه‌ها و بحث واردات داشتیم، بازار خودرو دستخوش تحولات غیرقابل تصوری شد و برخلاف آنچه تاکنون تجربه کرده‌ بودیم، حرکت کرد که یکی از نتایج اصلی آن را می‌توان در بحث کسب و کارهای مربوط به خودرو دانست.

وی تصریح کرد: شاید در بسیاری از موارد افزایش قیمت خودرو در بازار خارج از کارخانه را مربوط به موضوع دلال بازی می‌دانستند، اما اکنون فاصله قیمتی کارخانه با حاشیه بازار بسیار کم شده و در برخی موارد حتی منفی شده است، به صورتی که گاهی برخی از خودروها در بازار ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود.

این فعال بازار خودرو یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار را مربوط به کیفیت پایین برخی از برندهای تولید داخل و تنوع کم آنها برای خرید بخش عمده جامعه دانسته و گفت: همان‌طور که همه می‌دانیم، خودروهای پرمخاطب فعلی بازار بین 18 تا 35 میلیون تومان است، اما گزینه‌های موجود بازار برای خریداران بسیار محدود است که همین چند گزینه هم به دلیل کیفیت نامطلوبی که داشت، اکنون در قالب کمپین معروف نخریدن خودروی صفرکیلومتر دیگر متقاضی آنچنانی ندارد، بنابراین عملا گزینه‌ای مقابل خریداران نیست، جز برخی خودروهای دست دوم معروف که هنوز هم پس از یک دهه از عمرشان، محبوب بازار باقی مانده‌ است.

وی تصریح کرد: اگر الان در بازار آمارگیری کنیم، می‌فهمیم تقاضایی اگر برای خرید باشد، در خودروهای دست دوم همان رنج (بازه) قیمتی وجود دارد و به طور کلی بیشتر خریداران از خرید خودروهای صفر خودداری می‌کنند، آن هم به دو دلیل؛ یکی این که اعتقاد دارند کیفیت خودروهای صفر روزبه‌روز کاهش یافته و دوم این که ممکن است در آینده کارخانجات خودروسازی مجبور به کاهش قیمت خودروهای خود شوند که فرصت مناسبی برای خرید متقاضیان است.

کاهش معامــلات بنگاهـی کارکرده‌ها

در همین حال غلامحسین قاسمیان، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران در این زمینه به خبرنگار جام‌جم گفت: «کمپین نخریدن خودروهای صفر کیلومتر» باعث شده انتظاری در ذهن خریداران خودرو ایجاد شود که در آینده قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اظهارنظر و احتمال کاهش قیمت خودرو را در حد صفر اعلام کرده است، بنابراین اگر کسی قصد خرید خودرو دارد، نباید بی‌برنامه منتظر آینده باشد.

این مقام صنفی تصریح کرد: به عقیده کارشناسان این اتحادیه اکنون قیمت خودرو در شرایط مناسبی قرار گرفته و اگر کسی قصد خرید دارد، باید از این فرصت استفاده و درباره خرید و تعیین نوع خودروی خود تصمیم‌گیری کند؛ چون ادامه این روند می‌تواند برای اشتغال و البته اقتصاد بسیاری از صنوف مختلف مشکل‌ساز باشد.

وی با اشاره به کاهش انجام معاملات در بنگاه‌های فروش خودرو گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی همکاران این صنف، اکنون آمار معاملات انجام شده در بنگاه‌های فروش خودرو کاهش یافته و محدود به دو یا سه مورد در ماه بوده است که همین امر باعث‌شده تا آن دسته از فعالان صنفی که نمایشگاه را به صورت اجاره‌ای استفاده می‌کردند، اکنون توان تامین هزینه‌ها را نداشته باشند و ترجیح به قطع فعالیت اقتصادی بدهند یا این که ساعت کارشان را کمتر از گذشته در نظر بگیرند. این در حالی است که براساس قانون نمایشگاه‌ها فروش خودرو هر سه ماه یک بار باید مالیات و ارزش افزوده فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کنند. قاسمیان افزود: گرچه بحث پرداخت مالیات بر درآمد مطرح است و وقتی درآمدی نباشد، مالیاتی هم قاعدتا اخذ نمی‌شود، اما همه می‌دانیم برای روشن ماندن چراغ یک فروشگاه هر روز صاحب این نمایشگاه مجبور به پرداخت هزینه‌هایی از جمله حقوق، برق و... خواهد بود، بنابراین مشکلات روی هم انباشته می‌شود و در نهایت تنها راهکار قطع فعالیت اقتصادی است که چند خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

3 مورد در ماه

غلامحسین قاسمیان، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی همکاران این صنف، اکنون آمار معاملات انجام شده در بنگاه‌های فروش خودرو کاهش یافته و محدود به دو یا سه مورد در ماه بوده است که همین امر باعث شده تا آن دسته از فعالان صنفی که نمایشگاه را به صورت اجاره‌ای استفاده می‌کردند، اکنون توان تامین هزینه‌ها را نداشته باشند

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها