تلاش مصر و سوریه برای از سرگیری روابط

روز گذشته رسانه‌های لبنانی از موافقت مصر و سوریه برای ازسرگیری روابط خبر دادند. به گزارش دیلی استار، روابط مصر و سوریه از دو سال قبل قطع شده، اما گویا دو کشور با ازسرگیری این روابط موافقت کرده‌اند.
کد خبر: ۸۳۴۴۰۳

این خبر درحالی منتشر می‌شود که در خبر دیگری گفته شد چندی پیش علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه برای همکاری‌های امنیتی دو کشور به مصر سفر کرده است. به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، منابع آگاه تاکید کردند سفر علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به مصر سفری «بسیار موفقیت‌آمیز» بوده و دو طرف از نتایج آن راضی بوده‌اند. دو طرف در این دیدار درخصوص همکاری امنیتی میان دو کشور برای مقابله با تروریسم، حل سیاسی بحران سوریه، طرح‌های مطرح شده از جمله طرح استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و تلاش‌ها برای برگزاری مسکو ـ3 گفت‌وگو کردند. در این دیدار توافق شد مصر باید نقش مهم‌تری را درخصوص مساله سوریه بازی کند؛ چراکه سوریه عاملی استراتژیک برای امنیت ملی مصر است. ازسرگیری روابط مصر و سوریه می‌تواند تحول مهمی در عرصه سیاسی منطقه باشد و به بهبود روابط سوریه و دیگر کشورهای عرب و نیز حل بحران موجود در این کشور کمک کند.

دررابطه با نگرش مصر به تحولات سوریه روز گذشته سامح شکری، وزیر خارجه این کشور تاکید کرد، این مردم سوریه هستند که می‌توانند در مورد حضور اسد در قدرت تصمیم بگیرند. وی همچنین تاکید کرد همه گروه‌های سیاسی در سوریه باید در مسیر اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحران، در چارچوب مقررات نشست ژنو گام بردارند. از سوی دیگر استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز با اعلام این که اختلافات ایران و عربستان درخصوص مذاکرات سوریه مانع اصلی ایجاد صلح در این کشور است، تاکید کرد: بحران سوریه بدون مشارکت ایران و عربستان حل نخواهد شد. وی هشدار داد، زمان برای پیشروی‌های دیپلماتیک رو به اتمام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها