اعتیاد به مواد مخدر گوناگون همان بلای خانمان سوزی است که به جان برخی افراد جامعه افتاده و زندگی‌شان را از بین برده است. همان چیزی است که مثل خوره جوانان را ذره ذره از بین می‌برد.
کد خبر: ۸۳۴۳۰۰
زندگی شیشه ای

اعتیاد به مواد مخدر همان بلای خانمان سوزی است که به جان برخی افراد در جامعه افتاده و زندگیشان را از بین برده است. همان چیزی است که مثل خوره جوانان را ذره ذره از بین می‌برد و آنها را به تباهی می‌کشاند.

این نوع اعتیاد یعنی همان اعتیاد به مواد مخدر، از زمان قدیم تا به حال برای افراد دردسرساز بوده و متاسفانه این روند ادامه خواهد داشت، تنها نوع ماده مصرفی معتادان تغییر پیدا کرده و هرچه زمان می‌گذرد ماده اعتیادآور مخرب و خطرناک تر می‌شود.

در زمان قدیم این مواد اعتیادآور حالت خماری و خواب‌آلودگی همراه داشت ولی امروزه با مصرف اعتیادآورهای صنعتی توسط معتادان آنها دچار توهمات شدیدتر می‌شوند و دست به کار‌هایی می‌زنند که هیچ انسان عاقلی حتی فکرش را هم نمی‌کند.

با توجه به اهمیت این موضوع برنامه‌های تلویزیونی بسیاری در مورد اعتیاد به مواد مخدر و هشدار به جوانان ساخته شده که برنامه شوکران که سه‌شنبه هفته گذشته از شبکه سه پخش شد، یکی از همین برنامه‌ها بود.

در این برنامه نشان داده شد به چه راحتی می‌توان مواد محرک و توهم‌زا را تهیه کرد. در قسمت اول برنامه پسری که از مصرف‌کنندگان کوکائین بود پس از آن‌که مطمئن شد هویت خودش و فروشندگان مواد فاش نمی‌شود و خطری او را تهدید نمی‌کند راضی به همکاری با سازندگان برنامه شد و برای آنها توضیح داد که چگونه و از چه کسانی مواد را می‌خرد.

او نحوه تهیه مواد را توضیح داد: بازار مواد خیلی داغ شده است. همه موادفروش‌ها مشتری‌های ثابت خود را دارند و از بابت این موضوع نگرانی ندارند. هر کسی می‌تواند براحتی مواد بخرد، فقط کافی است به ساقی زنگ بزند و او هم برایش مواد را سر قرار می‌آورد. ساقی‌ها از بابت ایمنی کار خیالشان راحت شده است. با افراد آشنا کار می‌کنند و کمتر در خطر هستند. مثلا من همین الان می‌توانم زنگ بزنم و چند گرم کوکائین سفارش دهم.

پسر جوان بعد از تمام شدن حرف‌هایش به دو موادفروش زنگ می‌زند و براحتی سه گرم کوکائین سفارش می‌دهد و با فروشندگان در مکان خاصی قرار می‌گذارد.

جوان معتاد برای اثبات گفته‌هایش به محل قرار با یکی از ساقی‌ها رفت. بعد از چند دقیقه انتظار موادفروش با یک خودروی مدل بالا سر قرار رسید و خرید و فروش مواد مخدر بسیار ساده‌تر از آنچه به ذهن می‌رسد، در خیابان انجام شد.

بعد از اتمام خرید و فروش مواد، سازندگان برنامه خودروی مدل بالا را تعقیب کردند. خودرو طی مسیر خود بیشتر از پنج جای دیگر توقف کرد و موادفروش به خرید و فروش غیرمجاز پرداخت.

قسمت دیگر برنامه به دادگاه سه نفر از قاچاقچیان مواد مخدر که قصد داشتند مقدار زیادی مواد مخدر را از تهران به خوزستان ببرند و توسط پلیس دستگیر شده بودند، پرداخت. در این قسمت سه قاچاقچی که متهمان پرونده بودند با هم مشکل پیدا کرده بودند و هرکدام خود را بی‌گناه و بی‌اطلاع از ماجرا معرفی کردند و دیگری را قاچاقچی معرفی می‌کرد.

قاضی پرونده درباره مجازات متهمان پرونده گفت: قضاوت این پرونده بسیار سخت است، چرا که میزان مواد مخدر بالاست و در پی آن هم مجازات متهمان سنگین است.

وی همچنین ادامه داد: به‌طور کلی مجازات قاچاق و توزیع مواد روانگردان صنعتی به دلیل آثار مخربی که بر ذهن و بدن انسان دارد، بسیار سنگین‌تر است.

در بخش دیگری نیز یک پسر که به دلیل توهم ناشی از مواد محرک از طبقه سوم یک واحد مسکونی به پایین پرت شده بود، گفت: من اولین بار وقتی داشتم برای پدرم تریاک می‌خریدم کمی از آن را مصرف کردم و حس خوبی به من دست داد. بعد از آن هم دائم مواد مخدر مصرف می‌کردم. هرچی دم دستم بود مصرف می‌کردم. گاهی اوقات قرص یا هروئین، شیشه، تریاک را با هم مصرف کرده بودم و نزدیک به 10 بار هم اوردوز کردم.

پسر جوان ادامه داد: دیگر از وضعیت خودم خسته شده بودم و می‌خواستم بمیرم. هرچیزی می‌کشیدم تا شاید حالم بدتر شود و زودتر بمیرم. آخرین بار هم وقتی خواب بودم حس کردم مادرم در را روی من قفل کرده و از پنجره هم دیدم که بیرون از خانه می‌رود. او از خانه به بیرون رفت تا مامور خبر کند. من هم که از این موضوع ترسیده بودم، لباس‌هایم را پوشیدم و خواستم فرار کنم. چون درها قفل بود، به طرف بالکن رفتم. به دلیل استفاده زیاد مواد حس کردم ارتفاع کم است و خواستم از آنجا بپرم پایین و فرار کنم که پرت شدم.

کارشناس اعتیاد در این برنامه درباره مصرف مواد محرک گفت: این مواد محرک مثل شیشه قسمتی از مغز یا به طور دقیق‌تر، قشر جلوی پیشانی را از بین می‌برد و به همین دلیل است که فرد دچار توهم می‌شود و نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد.

وی همچنین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ریشه‌های اعتیاد ترس و استرس است. مثلا در مورد پسری که از پشت‌بام به پایین پرت شد شاید عامل تشدیدکننده رفتار پسر جوان، کار مادرش هم بوده است. از دستگیر شدن توسط ماموران استرسی زیادی به او وارد شده و همین موضوع باعث شده پسر نتواند بدرستی تصمیم‌گیری کند.

کارشناس برنامه همچنین گفت: درمورد مصرف مواد مخدر سه حالت و دوز مختلف وجود دارد. وقتی مواد مخدر با دوز کم به بدن وارد می‌شود فرد را خواب‌آلود و خمار می‌کند. مواد مخدر با دوز متوسط باعث تحرک زیاد و ناآرامی فرد می‌شود و دوز بالا هم باعث مرگ تازه‌کاران می‌شود.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها