دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر داد:

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا 2 سال آینده

در فاصله چند روز پس از انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی توسط رهبر معظم انقلاب و دیدار ایشان با اعضای این شورا، دبیر شورای عالی فضای مجازی از ضرورت تبادل ترافیک اطلاعات داخل کشور در این شبکه ملی اطلاعات سخن گفت.
کد خبر: ۸۳۴۰۸۴

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به گفته محمدحسن انتظاری سامانه‌های حیاتی کشور مانند نفت، بانک و ‌آب که در حال حاضر بر شبکه اینترنت فعال هستند باید روی شبکه ملی اطلاعات بیایند. او که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سخن می‌گفت، با بیان این‌که تحولات در عرصه فضای مجازی بسیار شتابان است و همه عرصه‌های زندگی را پوشش داده است، افزود: جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان از الزامات این شوراست که در حکم رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است.

توجه به تحولات بین‌المللی

انتظاری با اشاره به این که تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها نیز از دیگر الزاماتی است که در مدت سه سال فعالیت شورای عالی فضای مجازی کمتر اتفاق افتاده، عنوان کرد: در سال جدید هنوز جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار نشده اما اهتمام شده است تا مصوبات جلسات پیشین پیگیری و اجرایی شود.

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، این شورا باید خود را با تحولات بین‌المللی تطبیق دهد تا بتوانیم در تراز قدرت‌های سایبری موثر دنیا قرار بگیریم، بر این اساس نظام سنتی باید به نظام جدید تبدیل شود و این قوانین و نظامات جدید باید متناسب با فضای مجازی باشد.

انتظاری با تأکید بر این که اگر بخواهیم با این تحولات پرشتاب، کشور به پیش برود شورای عالی فضای مجازی باید نقطه کانونی متمرکز برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری باشد، افزود: نقطه عملیاتی که در حکم رهبر معظم انقلاب وجود دارد این است که این شورا با مرکز ملی وابسته به آن به‌عنوان نقطه کانونی مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه باشد.

او با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات یکی از ضروری‌ترین اموری است که باید ایجاد شود تا فضای مجازی کشور بر محور آن فعال شود، گفت: البته شبکه ملی اطلاعات الزاماتی دارد که هنوز عملیاتی نشده است اما در این زمینه فعالیت‌ها به صورت جدی جریان دارد. معتقدیم شبکه ملی اطلاعات باید براساس استانداردهای علمی طراحی شود و با توجه به تأکیداتی که در این زمینه وجود دارد باید بزودی و در یکی دو سال آینده این شبکه راه‌اندازی شود.

حرکت به سمت قدرت سایبری

حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در این برنامه تلویزیونی با بیان این‌که اگر بخواهیم به یک قدرت سایبری تبدیل شویم باید در همه عرصه‌های این محیط توانمند شویم، درباره ظرفیت شورای عالی فضای مجازی، عنوان کرد: نفس ایجاد این شورا قدمی بزرگ است و البته نباید انتظار داشت طی همین سه سالی که ایجاد شده به نتیجه برسد، زیرا تحقق اهداف آن زمانبر است.

به گمان او، در این عرصه ما عقب هستیم و رتبه علمی جمهوری اسلامی براساس موسسات آی اس اس و اسکوپوس 16 است اما رتبه آمادگی الکترونیک و شاخص آمادگی شبکه بین 100 تا 140 و 90 تا 130 است که این رتبه با جایگاه علمی جمهوری اسلامی متناسب نیست.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که در سه سال فعالیت شورای عالی فضای مجازی عرصه فضای مجازی آن‌طور که باید ساماندهی شده است یا خیر، بیان کرد: شورا نتوانسته است بخوبی این کار را انجام دهد زیرا مسیری که باید می‌رفته با مسیری که رفته است فاصله زیادی دارد و تأکید رهبر معظم انقلاب نیز در این باره حکایت از این دارد که باید مسیر جدی‌تری طی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها