زنگنه: برای نفت بشکه‌ای 70 تا 80 دلار برنامه‌ریزی می‌کنیم

وزیر نفت در برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران که از شبکه پنج سیما پخش شد با اشاره به دلایل کاهش قیمت نفت به آینده قیمت طلای سیاه نیز اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ایران و بسیاری از کشورهای عضو اوپک، در شرایط فعلی نفت به بشکه‌ای 70 تا 80 دلار یک قیمت مناسب به‌شمار می‌رود و برای افزایش قیمت نفت تا سطوح بشکه‌ای 70 تا 80 دلار برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنیم.
کد خبر: ۸۳۲۳۸۷

به گزارش مهر بیژن نامدار زنگنه، با اعلام این‌که تمامی تصمیمات سازمان اوپک براساس اجماع به تصویب می‌رسد و حتی پس از تصویب آن هم اجرای تصمیمات داوطلبانه است و الزامی در کار نیست، تصریح کرد: هم اکنون قیمت نفت در محدوده بشکه‌ای 50 دلار معامله می‌شود که پیشی گرفتن عرضه از تقاضا مهم‌ترین عامل کاهش قیمت نفت است.

این عضو کابینه دولت یازدهم از تقویت ارزش دلار در مقایسه با یورو، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و بحران اقتصادی در چین به عنوان سه عامل کاهش قیمت نفت یاد کرد و افزود: چین به تنهایی و با در اختیار داشتن یک اقتصاد چند هزار میلیارد دلاری تاثیر قابل توجهی در افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی دارد. وی با بیان این‌که کوچک‌ترین نوسانی در اقتصاد چین به تمامی بازارها از جمله بازار نفت ضربه می‌زند، تصریح کرد: ایران در طول چند سال گذشته تاکنون در برابر رویدادهایی همچون تحریم و کاهش قیمت نفت مقابله کرده و شرایط اقتصاد کشور در دوره نفت ارزان را می‌دانیم.

وزیر نفت در ادامه با اعلام این‌که با لغو تحریم‌ها صادرات نفت ایران دو برابر می‌شود، تاکید کرد: قطعا با افزایش تولید و صادرات نفت حتی در صورت سقوط جهانی طلای سیاه زیانی نمی‌بینیم.

روایت «عذاب‌آور» زنگنه از یارانه نقدی

از سوی دیگر زنگنه درباره دیدگاه خود از کلمه یارانه گفت: این کلمه برای من خیلی عذاب‌آور است چون تقریبا 80 تا 90 درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و 80 درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد. وی در این زمینه اظهارکرد: جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آنها واقعا «عذاب الیمی» است و همان طور که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب‌آور است. برهمین اساس، بسیاری از شب‌ها از نگرانی این‌که چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، خوابم نمی‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها