تا پیش از تشدید تحریم‌ها، قاره اروپا پس از آسیا، دومین مشتری بزرگ نفت ایران شناخته می‌شد، به ‌گونه‌ای که روزانه بین 500 تا 600 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کرد. پالایشگاه‌های یونان، اسپانیا، ایتالیا و شرق اروپا خریداران ثابت و قدیمی نفت‌خام ایران محسوب می‌شدند. سال 2012، اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم نفت ایران گرفت و به این ترتیب، با پایان یافتن قراردادهای سالانه شرکت‌های نفتی اروپایی با ایران، این شرکت‌ها قراردادهای خود را تمدید نکردند.
کد خبر: ۸۳۴۷۶۳
مشتریان اروپایی نفت ایران از راه می‌رسند

به گزارش جام‌جم ، در حال حاضر، پالایشگاه‌های اروپای غربی، قراردادی برای خرید نفت خام از ایران ندارند و در مقابل، سراغ واردات نفت از کشورهایی مانند روسیه، عراق و نیجریه رفته‌اند. در شرایط فعلی، صادرات نفت ایران به اروپا به میانگین یکصد هزار بشکه نفت خام در روز کاهش یافته که صرفا به ترکیه ارسال می‌شود. البته جز ترکیه، طی ماه‌های گذشته در موردی استثنایی، ایران توانست تعداد محدودی محموله نفتی را در مقابل بدهی خود به شرکت eni ایتالیا تحویل دهد.

نگاهی به تحولات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد این روند در حال تغییر است و بتدریج مشتریان سنتی نفت ایران در اروپا به تهران بازگشته و مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند. در مهم‌ترین رخداد این حوزه، شرکت‌های اسپانیایی که از خریداران عمده نفت ایران در گذشته بودند، آمادگی خود را برای واردات ٢٠٠ هزار بشکه نفت از ایران اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها، نمایندگان پالایشگاه‌های اسپانیایی، پس از موفقیت مذاکرات هسته‌ای در تیر به مذاکره با مقامات ایرانی پرداخته‌اند تا سازوکار معامله نفت در پساتحریم‌ها را مشخص کنند. اسپانیایی‌ها در جریان سفر اخیر وزیر انرژی، صنعت و گردشگری این کشور به تهران نیز این موضوع را بررسی کرده‌اند.

پیش از این، مدیران شرکت eni ایتالیا نیز با حضور در تهران درباره همکاری با ایران در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و ازجمله خرید نفت، رایزنی‌هایی انجام داده بودند. با توجه به این که ایتالیا تمایل دارد در بخش اکتشاف و استخراج میادین نفتی ایران فعالیت کند و در ازای هزینه انجام داده، نفت خام تحویل می‌گیرد، از سرگیری خرید نفت از ایران توسط ایتالیا جدی است.

یونان، مشتری دیگر نفت خام ایران است که تا پیش از تحریم‌ها، تجارت نفتی خوبی با ایران داشت. هر چند یونانی‌ها هنوز هیاتی را به‌طور رسمی به ایران اعزام نکرده‌اند، اما انگیزه آنها برای از سرگیری خرید نفت از ایران بالاست. سازگاری پالایشگاه‌های یونان با نفت‌خام ایران و همچنین قصد ایران برای ارائه تخفیف به محموله‌های نفت صادراتی، عواملی است که یونانی‌ها را برای خرید نفت ایران ترغیب خواهد کرد.

گمانه‌زنی‌‌ها از افزایش صادرات نفت‌خام ایران به اروپا در پساتحریم حکایت دارد، اما میزان آن را نمی‌توان از هم‌اکنون مشخص کرد، زیرا میزان فروش به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین نکته این است که پالایشگاه‌ها معمولا قراردادهای خرید نفت خود را سالانه امضا می‌کنند، بنابراین، برای از سرگیری واردات نفت توسط پالایشگاه‌ها باید مدتی منتظر ماند تا آنها قراردادهای فروش خود را تجدید کنند.

بر این اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد ایران قادر خواهد بود از طریق فروش تک محموله‌های نفتی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، بخشی از بازار نفت خود را در اروپا احیا کند، اما برای دوره‌های زمانی طولانی‌مدت و افزایش قابل توجه حجم فروش، باید رقابتی سرسختانه با سایر صادرکنندگان نفت در پیش گیرد که طی سال‌های تحریم، سهم ایران را اشغال کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها