نائب رئیس کمیسیون برجام با مهر مطرح کرد:

ظریف،جلیلی و شمخانی مهمانان هفته جاری کمیسیون برجام

اعضای کمیسیون ویژه مجلس این روزها در جلساتی با حضور اعضای کنونی و سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در حال بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند تا با بررسی دقیق ابعاد مختلف این برنامه، راه را بر هرگونه سوء‌استفاده احتمالی ببندند.
کد خبر: ۸۳۲۱۱۳
بررسی‌ها برای کشف مسیرهای توطئه احتمالی

این جلسات در شرایطی برگزار می‌شود که همگی اعضا چه موافق و چه منتقد برجام، بر حفظ حقوق هسته‌ای تاکید دارند و در این زمینه اختلافی نیست، اما در برداشت‌ها از برجام و دستاوردهای آن تفاوت‌هایی وجود دارد.

مثلا برخی با دلایلی که دارند معتقدند که می‌بایست ستانده‌های ما بیشتر باشد و ما باید راه‌های توطئه دشمن و رخنه دشمن را ببندیم.

برخی اعتقاد دارند در برجام راه‌هایی وجود دارد که دشمن می‌تواند از آنها به منافع ملت ایران ضربه بزند و حتی از کانال‌های اقتصادی، اهداف سیاسی خود را دنبال کند. برخی چنین اعتقادی دارند و برای موضع خود دلیل هم دارند.

به عنوان نمونه، برخی معتقدند کارگروه خرید که زیر نظر شورای امنیت تشکیل شده و اعضای آن توسط کمیسیون مشترک از 1+5 و اتحادیه اروپا و ایران انتخاب می‌شوند، یکی از مسیرهای اصلی توطئه است که می‌تواند فشار اقتصادی- سیاسی شدیدی را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند و راه توطئه دشمن را بگشاید.

این کارگروه تمامی خریدهایی را که تحت عنوان خرید اقلام با کاربرد دوگانه توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود مدیریت می‌کند و این در حالی است که در ساخت یک رآکتور یا بسیاری از تاسیسات دیگر، اقلام زیادی از جمله پمپ‌های خلأ و توربین‌ها هستند که در حیطه اقلام با کاربرد دوگانه قرار می‌گیرند.

بر اساس آنچه در تشریح وظایف کارگروه خرید آمده هر کالای با کاربرد دوگانه، از مبدا تا مصرف‌کننده نهایی باید بررسی شود و مثلا اگر ما بخواهیم یک دستگاه پمپ خلأ برای تاسیسات دفاعی بخریم این پمپ باید بعد از نصب هم توسط کارگروه خرید بررسی و تائید شود که در فلان نقطه مورد استفاده قرار گرفته است.

طبیعی است با این کار یک راه توطئه اقتصادی و سیاسی روی دشمن گشوده شده و خیلی‌ها روی این ماجرا حرف دارند. اگر عده‌ای انتقاد می‌کنند انتقاد آنها در جهت دفاع از نظام است ولی برخی دیدگاه دیگری دارند.

برخی از برجام دفاع می‌کنند در حالی که مفاد برجام و ضمیمه‌های آن و قطعنامه شورای امنیت را دقیق نخوانده‌اند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند برجام باید به صورت دقیق بررسی شود و وقتی متن با دقت بررسی می‌شود راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی دشمن خودش را نشان می‌دهد اما در یک نگاه سطحی کسی متوجه توطئه نمی‌شود.

ما در داخل کشور، چه موافق و چه منتقد، همگی در دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران وحدت کلمه داریم و باید با هوشیاری و آگاهی و با دقت و قدرتمندانه از حقوق خودمان دفاع کنیم.

ما کشوری قدرتمند و عزتمند هستیم که در 36 سال گذشته بیشترین تاثیرگذاری را در بین همه کشورهای عالم در معادلات سیاسی و منطقه‌ای داشته‌ایم و باید قدر این اقتدار و عزت را بدانیم و رمز پایداری این ملت تاکید بر اقتدار و عزت ملی ملت ایران است.

ابراهیم کارخانه‌ای - عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها