گفت‌وگو با نماینده سراوان در مجلس

خطر شیوع بیماری‌های ریوی

مردم سیستان و بلوچستان بخش اعظمی از روزهای سال را با گرد و غبار و توفان‌هایی شدیدتر از آنچه ما بتازگی آن را تجربه کرده‌ایم، سپری می‌کنند. مردم سیستان هر روز هوایی را استنشاق می‌کنند که انباشته از شن و خاک است.
کد خبر: ۸۳۱۷۵۳
خطر شیوع بیماری‌های ریوی

هدایت‌الله میرمرادزهی، نماینده سراوان و عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در این باره با خبرنگار جام‌جم گفت‌و‌گویی انجام داد.

چرا مردم سیستان و بلوچستان همواره با بحران گرد و غبار مواجه هستند؟

خشک شدن دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان به بروز گرد و خاک و حرکت شن‌های سطح دریاچه در این منطقه منجر شده است. این اتفاق زیست‌محیطی آن‌قدر جدی است که سبب شده بیشتر مردم این منطقه دچار مشکلات تنفسی شوند. معمولا این اتفاق در هر جا رخ بدهد دولت‌ها تلاش می‌کنند با اقداماتی چون مالچ‌پاشی و درختکاری جلوی شن‌های روان را بگیرند. ما نیز درخواست کرده‌ایم با استفاده از الگوی دیگر کشورها که با چنین معضلاتی روبه‌رو هستند مشکلاتمان را رفع کنیم.

آیا تاکنون اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است؟

البته کارهایی شده، ولی باید استمرار داشته باشد و به صورت اساسی و اصولی تلاش شود جلوی چنین بحرانی گرفته شود. بادهای شدید بسیاری در استان به شکل دائم وجود دارد، لذا باید کاری کنیم این اتفاقات دائم تحت کنترل قرار گیرد. هرچند خشکسالی مضاعف شده، اما با تدبیر و به‌کارگیری روش‌های علمی می‌توان بسیاری از این اتفاقات را کنترل کرد. بهتر است با کاشت درخت‌های مقاوم جلوی این وضعیت گرفته شود تا بحران به این حد نرسد.

مهاجرت در میان ساکنان این منطقه چگونه بوده است؟

وقتی معیشت مردم تامین نشود و کشاورزی هم از رونق بیفتد مردم مجبور می‌شوند به شهر بیایند و وقتی جمعیت شهر‌ها بیشتر شود، آن وقت امکانات کشش این جمعیت را ندارد و مشکلات بیشتر می‌شود. ما می‌خواهیم مشکلات سیستان چه معیشتی و چه در بحث ریزگرد‌ها که سلامت مردم را به خطر انداخته، حل شود.

نمایندگان مجلس در این زمینه چه اقدامی کرده‌اند؟

ما حتی به دولت نامه نوشتیم تا هر چه سریع‌تر جلوی این ضر و زیان گرفته شود، اما تاکنون اقدام خاصی برای جلوگیری، کنترل و پیشگیری از توفان انجام نشده است.

فاطمه امیری - ‌‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها