سرعت توفان شن به 92 کیلومتر بر ساعت رسید

توفان شن 3 محور ارتباطی در سیستان را مسدود کرد

توفان شدید شن که از چند روز گذشته در منطقه سیستان شروع شده، از شب گذشته در هیرمند یکی از شهرستان منطقه به اوج خود رسید به طوری که اکنون شن های روان سه محور ارتباطی را مسدود کرد.
کد خبر: ۸۳۰۸۶۹
توفان شن 3 محور ارتباطی در سیستان را مسدود کرد

هشدار هواشناسی در اواسط هفته قبل از یک هفته بحرانی در سیستان خبر می داد، اداره کل هواشناسی هفته گذشته اعلام کرده بود که توفان شن در سیستان از روز چهارشنبه آغاز و طی روزهای شنبه و یکشنبه به اوج خود می رسد و در سه شنبه شاید قصد آرام شدن آن هم برای چند روز کوتاه داشته باشد.

پیش بینی ها درست از آب در آمد از شب گذشته در مناطق بحرانی شاهد تحمیل سختی ها و بیماری تنفسی و چشمی بی شماری به مردم بوده ایم به طوری که تنها جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان توزیع سه هزار ماسک رایگان را در کنار دیگر اقدام های امدادی در دستور کار قرار داد.

به گفته مرکز اطلاع رسانی سازمان امداد و نجات، طی توفان ۲۴ ساعت گذشته شاهد بحران بیشتر در روستاهای دهمرده، درپتووک، بسم الله خان دهمرده، جمال آباد، دولت آباد، گرگیچ، میرشکار، مولوی و نیک محمد در شهرستان هیرمند و روستای میل نادر در شهرستان نیمروز هستیم.

فرماندار هیرمند نیز ظهر امروز یکشنبه در این باره گفته بود که بر اثر هجوم ماسه بادی‌ها، سه محور اکبرآباد به هیرمند، محور بازارچه مرزی میلک و محور نیاتک به دوست محمد مسدود و تلاش راهداران برای بازگشایی این محورها ادامه دارد.

محمد علی پیری یاد آور شد: در حال حاضر شدت توفان در شهرستان هیرمند، ۹۲ کیلومتر بر ساعت است و میزان غلظت آلاینده‌ها در این منطقه ۴ هزار و ۹۸۵ میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده که ۳۳ برابر حد استاندارد را نشان می‌دهد.

۱۲۸ نفر در شهرستان هیرمند راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان در این باره به مهر گفت: امروز شاهد بحران توفان شن در سیستان بودیم به طوری که تنها در شهرستان هیرمند جدای از تعطیلی ادارات، ۶۰ مرد، ۴۳ زن و ۲۵ کودک به دلیل مشکلات مختلف ناشی از توفان گرد و خاک به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.

غلامرضا اربابی بیان کرد: در پی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در شمال استان به ویژه هیرمند، روز گذشته میزان ذرات معلق در هوای این شهرستان به چهار هزار و ۹۸۵ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۱۲ برابر حد بحران و ۳۳ برابر حد مجاز رسید، همچنین اوج سرعت ثبت شده توفان در منطقه بر اساس اعلام هواشناسی ۹۲ کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی تاکید کرد: از هفته قبل طی هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان، تمام دستگاه های امدادی منطقه در حال آماده باش هستند و امروز نیز شاهد عملیات های مختلف از سوی امدادگران برای خدمت به مردم و حفظ جان آنان بوده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها