روز دوشنبه مردم برخی استان‌های کشور با رنج مردم استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و خوزستان آشنا شدند گرچه زمان توفان چندان طولانی نبود ولی به دلیل همراه بودن با گرد و خاک بخوبی سختی زندگی مردم این استان‌ها را از نزدیک لمس کردند.
کد خبر: ۸۳۱۶۲۶

شدت توفان که در دو روز گذشته استان‌های البرز، قزوین و تهران را در برگرفته بود به حدی بود که افرادی که در خیابان‌ها در رفت و آمد بودند بر اثر گرد و خاک شدید مجبور شدند به مغازه‌ها و داخل خانه‌ها پناه ببرند.

این توفان که طبق گزارش سازمان هواشناسی، ابتدا غرب و شمال غرب کشور و سپس نواحی شمالی و مرکزی و دامنه‌های البرز و زاگرس و قم و استان مرکزی را در برگرفته بود سرعت آن حدود 80 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. مسئولان هواشناسی پیش‌بینی کردند عصر دیروز(سه‌شنبه) نیز توفانی دیگر این مناطق را در برگیرد.

دوشنبه گذشته پنج استان کشور بار دیگر شاهد توفان شدیدی بودند که به گفته معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور سرعت آن بین 70 تا 80 کیلومتر بر ساعت بود.

به گفته مرتضی اکبرپور خسارات ناشی از توفان در استان البرز چندان قابل توجه نبوده است به‌جز چند مورد شکستگی درخت و قطع برق در برخی از مناطق مشکل دیگری رخ نداده است.

وی درخصوص خسارات به‌ جا مانده از سه استان مرکزی، قزوین و قم نیز گفت: در این سه استان توفان خسارت مالی سنگین بر جای نگذاشته و تنها چند مورد شکستگی درخت و نظایر آن رخ داده است.

البته توفان در آزادراه کرج ـ قزوین و جاده کرج ـ چالوس خسارتی بر جای گذاشته است. به گفته مسئولان استانی لغزندگی جاده سبب تصادف چند خودرو در این مسیرها شده است که بر اثر آن یک نفرکشته و 9 نفر زخمی شدند.

سرهنگ رضا اکبری در این باره گفت: در اثر برخورد یک دستگاه خودروی سمند با کامیون یک نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند. در سانحه دیگر بر اثر برخورد کامیون، نیسان و پراید دو نفر مصدوم شدند. در تصادف دیگر بر اثر برخورد دو دستگاه نیسان یک نفر مصدوم شده است.

توفان در استان مرکزی

توفان مردم استان مرکزی را نیز در امان نگذاشت به‌طوری‌که در غرق‌آباد این استان مرکزی سرعت این تند باد حدود 90 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است.

غلامرضا مرادی سرپرست واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی ادامه وزش باد شدید در روزهای آینده پیش‌بینی کرد و احتمال داد که در برخی نقاط سرعت باد به بیش از 80 کیلومتر بر ساعت برسد.

وی درخصوص میزان بارندگی شب گذشته در استان افزود: بیشترین میزان بارندگی در فرمهین به میزان 5/2 میلی‌متر به ثبت رسید و پس از آن آشتیان با 2/2 میلی‌متر و خمین با 8/1 میلی‌متر بارش بیشترین میزان بارش باران را به خود اختصاص دادند.

وزش باد در ایلام

علاوه بر پنج استان ذکر شده بخش‌هایی از استان‌های دیگر نظیر ایلام که همواره در طول سال میزبان گرد و غبار است دیروز شاهد وزش شدید باد همراه با گرد و غبار بوده است وزش باد همراه با گرد و غبار، خسارت‌هایی به بخش موسیان از توابع شهرستان مرزی دهلران در استان ایلام وارد کرد. فرماندار دهلران در این باره گفت: وزش باد باعث شکسته شدن تیرهای چراغ برق و قطع برق تعدادی از منازل مسکونی این بخش شد.

به گفته امیدعلی سبزی، چهار سایبان منزل مسکونی تخریب و تعدادی درخت نیز در این بخش مرزی شکسته شده است.

علی طاهر سارایی ، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست ایلام نیز خبر داد: توده گرد و غباری که آسمان این استان را در بر گرفته، اکنون وضعیت هوا را در شرایط اضطرار و پایدار قرار داده است.

این توده گرد و غبار از طریق بیابان‌های عراق و سوریه وارد آسمان استان ایلام شده و هوای مناطق مختلف این استان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

پیش‌بینی اداره کل هواشناسی ایلام این است که با توجه به ورود توده گرد و غبار غلیظ به آسمان استان، میانگین میزان دید افقی نقاط مختلف استان که اکنون 6000 متر است به‌تدریج کمتر شود.

البته این توده گرد و غبار تا امروز (چهارشنبه) ادامه دارد ولی به مرور از غلظت آن کاسته می‌شود.این توده گرد و غبار از بیایان‌های شرق سوریه و غرب عراق شکل گرفته و آسمان استان‌های ایلام، کردستان و کرمانشاه را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

رئیس اداره هواشناسی قصرشیرین استان کرمانشاه نیز گفت: برای دومین روز متوالی در هفته جاری گرد و غبار فضای این شهرستان مرزی را فرا گرفت و دید افقی را به یکهزار متر کاهش داد.

حیدر چوپانی افزود: اکنون میزان دید افقی در شهرستان قصرشیرین 9000متر از حد استاندارد یک هوای سالم که ده هزار متر است کمتر است.

وی دمای فعلی هوای قصرشیرین را 33 درجه سلسیوس بالای صفر و رطوبت موجود در هوا را نیز 15 درصد اعلام کرد.

رئیس اداره هواشناسی قصرشیرین پیش‌بینی کرد گرد و غبار موجود در آسمان شهرستان قصرشیرین تا اوایل وقت فردا بتدریج از جو منطقه خارج شود.

چوپانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون این شهرستان 78 روز درگیر غبار بوده که در فروردین 9، اردیبهشت 15، خرداد 22، تیر ماه 17 روز، در مرداد ماه 13 و در شهریور ماه جاری نیز دو روز آسمان این شهرستان مرزی با گرد و خاک همراه بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان نیز از ورود گرد و خاک کشور عراق در صبح دیروز به این استان خبر داد.

طالب حیدری با اشاره به این‌که حجم غبار شکل گرفته برروی کشور عراق بسیار زیاد است، افزود: در این ماه معمولاً غبار به صورت غلیظ ظاهر نمی‌شود، چون وزش باد آن را پراکنده می‌کند.

توزیع ماسک

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: 8900عدد ماسک از ابتدای هفته جاری تاکنون بین مردم طوفان‌زده شهرستان‌های هیرمند و نیمروز توزیع شده است.

رسول راشکی افزود: با آغاز وزش شدید باد همراه با گرد و خاک و حرکت شن‌های روان از ابتدای هفته جاری در شهرستان‌های شمالی استان بویژه هیرمند و نیمروز نیروهای عملیاتی هلال‌احمر در منطقه حاضر شدند.

وی ادامه داد: با توجه به بروز توفان شدید همراه با گرد و خاک در شهرستان‌های هیرمند و نیمروز چهار تیم عملیاتی هلال‌احمر توزیع ماسک را در بین مردم توفان‌زده 33 روستای این شهرستان‌ها انجام دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان گفت: در این مدت علاوه بر ماسک،1286سبدغذایی در میان توفان‌زدگان این دو شهرستان توزیع شده است. راشکی بیان کرد: نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان همواره آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

نادر نصرتی معاون اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نسبت به جاری شدن سیل طی روزهای آینده در این استان هشدار داد.

پدیده جدیدی از شرایط آب‌وهوایی

استان‌های مرکزی کشور بخصوص استان تهران و استان‌های همجوار آن در دو سال اخیر با پدیده جدیدی از شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی مواجه شده‌اند که در گذشته به صورت نادر و هر چند سال یک بار روی می‌داد. اما اکنون این شرایط آب و هوایی دیگر جزو زندگی مردم قرار گرفته است. توفان‌هایی با سرعت‌هایی بیش از 60 کیلومتر که به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و با گرد و خاک فراوان شهر‌ها را در تاریکی فرو می‌برد. به‌طوری‌که تابستان گذشته تهران برای اولین‌بار شاهد توفانی با سرعت بیش از 100 کیلومتر بود.

سها روحانی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها