تیم ملی اسلالوم خانم‌ها در رقابت‌های فرانسه مورد توجه قرار گرفت

قایق زنان ایرانی در آب‌های خروشان جهان

حضور خانم‌های ایرانی در عرصه پیکارهای بین‌المللی، هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. پس از موفقیت‌های چشمگیر در رقابت‌های رزمی یا گرفتن ورودی المپیک توسط تیراندازان، ورزشکاران رشته‌های تیمی مانند والیبال و بسکتبال این روزها در تلاش اند فاصله خود را با رقبا با شرکت در تورنمنت‌های مختلف کم کنند از این رو تیم‌های والیبال و بسکتبال خانم‌ها در خارج از ایران اردو می‌زنند و مسابقه می‌دهند. از طرفی، ورزشکاران رشته‌های دیگر بیکار نیستند و مدال‌های رنگارنگ دختران ایرانی در میدان‌های آسیایی و جهانی، خودباوری را میان ورزشکاران دیگر به وجود آورده است مانند قایقرانان تیم‌های ملی که این روزها برای رقابت‌های جهانی یا کسب سهمیه المپیک آماده می‌شوند.
کد خبر: ۸۳۱۱۹۰

تیم ملی اسلالوم در آب‌های خروشان دختران یکی از همین بخش‌هایی است که فدراسیون قایقرانی بعد از هفت سال مجدد این روزها دوباره قایق‌های اسلالوم دختران را به آب انداخته تا سوار بر موج‌های خروشان به سوی موفقیت بروند. دختران ایرانی بتازگی در اردو و رقابت‌های فرانسه شرکت کردند که عملکرد خوب آنها پس از سال‌ها دوری از رقابت‌ها مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

کتایون اشرف، سرمربی تیم اسلالوم آب‌های خروشان دختران که خود از ورزشکاران این رشته بود و تاکنون با برگزاری کمپ‌های بین‌المللی نقش زیادی در توسعه و گسترش این رشته در ایران و جهان داشته است، می‌گوید: در این سفر سه نفر از دختران مستعد عضو تیم ملی همراه‌مان بودند که پیش از این در رقابت‌های بهمن سال گذشته در رودخانه سپیدرود برگزیده شده بودند. خانم‌ها منیره نصر آزادانی، رکسانا رازقیان و شقایق سیدیوسفی سه ورزشکار تیم ملی اسلالوم هستند که تمرینات خود را در رودخانه کرج آغاز کردند.

سرمربی تیم اسلالوم درباره برنامه‌ریزی فدراسیون قایقرانی در این رشته می‌گوید: تجربیاتی از سال 1385 داشتیم، اما پس از وقفه‌ای چند ساله فعالیت‌های این ورزش از بهمن گذشته با حمایت آقای امینی، رئیس فدراسیون قایقرانی دوباره از سر گرفته شد. ما برای نخستین بار بعد از شش ماه تمرین در مسابقات قهرمانی جهان در پوی فرانسه شرکت کردیم؛ هر چند به لحاظ نداشتن پیست استاندارد در ایران حضور در رقابت‌هایی با استانداردهای جهانی خطر بزرگی بود؛ اما با توجه به سه هفته کمپ تمرینی قبل از این مسابقات و امکان تمرین با ورزشکاران قهرمان فرانسه و همین طور قهرمانان جهان توانستیم شرایط مناسبی پیدا کنیم. بچه‌های تیم ایران با انگیزه و اشتیاق فراوان تمرین کردند و مسابقه دادند و مورد توجه دست‌اندرکاران رقابت‌ها قرار گرفتند.

مشکل آب‌های کم‌عمق

رکسانا رازقیان از اعضای تیم سه نفره تیم ملی اسلالوم آب‌های خروشان، تجربه هشت سال قایقرانی دارد و به طور جدی در آب‌های خروشان فعال است. او برای تیم نوجوانان ایران نیز پارو به آب زده است و هم اکنون در 24 سالگی در پی افزودن بر تجربیات جهانی خود در این ورزش است. رازقیان درباره اردوی فرانسه می‌گوید: برای ورزشکاران ایرانی قرار گرفتن در چنین فضایی بی‌نظیر بود. خوشحالم مسئولان به تیم ما اعتماد کردند و اینک با گزارش‌هایی که از رقابت‌های جام جهانی رسید از عملکردمان راضی‌اند و خوشبختانه پاسخ اعتماد آنها را بخوبی دادیم.

ملی‌پوش قایقرانی با اشاره به بحران آب رودخانه‌های ایران می‌گوید: متاسفانه رودخانه‌های پرآب و خروشانی که بتوانیم آنجا تمرین کنیم، نداریم. بیشترین اردوهای ما در رودخانه چالوس برگزار می‌شود. در رودخانه‌های نزدیک ایذه، شهرکرد، کردستان و سپیدرود در گیلان هم تمرین کرده‌ایم. با وجود این هر کدام از این رودخانه‌ها برای قایقرانان این رشته مشکلاتی دارند.

رازقیان ادامه می‌دهد: اسلالوم، دومین رشته پربیننده در المپیک است و در سطح دنیا به این رشته توجه خاصی صورت می‌گیرد.

فاصله با رقبای آسیایی

شقایق سیدیوسفی، دیگر ورزشکار این تیم نیز درباره اردوی فرانسه می‌گوید: فرانسوی‌ها در سطح جهانی مطرح هستند و تمرین کردن با آنها فرصت خوبی برای ما به شمار می‌رفت. ما 26 روز با آنها تمرین کردیم و فکر می‌کنم بهتر از این نمی‌شد که بتوانیم با سختکوش‌ترین تیم اسلالوم جهان تمرین مشترک داشته باشیم.

سید یوسفی درباره موقعیت اسلالوم ایران با رقبای آسیایی می‌گوید: ما به نسبت تیم‌های آسیایی باید خیلی کار کنیم. ژاپن و چین در المپیک‌ها و رقابت‌های جهانی مطرح هستند. تایوان و تایلند نیز ورزشکاران مطرحی دارند اما با تلاش و برنامه ریزی می‌توانیم اتفاق‌های بزرگی را در این رشته رقم بزنیم.

امید برای کسب سهمیه

منیره نصرآزادانی، عضو دیگر تیم ملی آب‌های خروشان سطح رقابت‌های جام جهانی پوی فرانسه را بالا توصیف می‌کند و می‌گوید: تمام‌ افرادصاحب‌نام دنیا از جمله استرالیا، اسلواکی و آلمان با بهترین ورزشکاران خود در آن شرکت داشتند.ما در آنجا یک مربی فرانسوی داشتیم که همراه خانم کتایون اشرف، سرمربی خودمان روزها و جلسات تمرینی موفقی را پشت‌سر گذاشتیم. تمرینات بدنسازی مدرن اسلالوم از برنامه‌های روزانه‌مان بود.

نصرآزادانی ادامه می‌دهد: این اردوها کمک کرد به لحاظ تکنیک و تاکتیک شرایط ایده‌آلی برای من و دو نفر دیگر اعضای تیم ملی به وجود آید و امیدوارم با مسابقه‌های تدارکاتی آینده بتوانیم سهمیه المپیک را در رقابت‌های آسیایی که اوایل سال آینده در ژاپن برگزار می‌شود، بگیریم.

محمدرضا‌پور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها