آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان منتشر و هرچند اعلام کرد که ایران کماکان به مفاد توافق ژنو پایبند مانده است، اما در این گزارش ادعا شده «به‌نظر می‌رسد ایران از ماه‌ می‌(اردیبهشت) یک بخش جدید به تاسیسات نظامی پارچین افزوده باشد.»
کد خبر: ۸۳۰۱۱۳

به گزارش فارس، در این گزارش محرمانه که مانند بسیاری دیگر از مواقع، یک نسخه از آن به دست رویترز رسیده، آمده: «از هنگام گزارش قبلی (ماه می)، در بخشی خاص از سایت پارچین که تحت نظارت ماهواره‌ای آژانس است، تردد خودرو، تجهیزات و مصالحی که احتمالا برای ساخت وساز به کار می‌رود، مشاهده شده است.» آژانس پس از ذکر این احتمالات، به دیگر موارد موجود در عکس‌های هوایی خود پرداخته و گفته: «... علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد یک بخش جدید به یکی از ساختمان‌های موجود در پارچین افزوده شده است.» البته یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفته، ماهیت این ساختمان و فعالیتی که در آن می‌شود روشن نبوده و این ساختمان محل اصلی که بازرسان خواهان دسترسی به آن بوده‌اند، نیست.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که پارچین سایتی هسته‌ای نبوده و ایران برای ساخت‌وساز در پارچین با محدودیتی مواجه نیست. به گزارش تسنیم، «جان کربی» در پاسخ به پرسشی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مجددا اشاره‌ای به سایت پارچین کرده است، تاکید کرد: این مهم است که به یاد داشته باشیم وقتی درباره سایتی مانند پارچین صحبت می‌کنید در حال صحبت درباره یک سایت نظامی متعارف هستید نه یک سایت هسته‌ای.

پیش از این محمودجواد ظریف به ادعاها درباره ساخت و ساز در پارچین پاسخ داده و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود منطقه نظامی پارچین منطقه گسترده و وسیعی است که مشتمل بر بخش‌های مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است و لذا انجام عملیات ساخت و ساز در آن امری طبیعی و جاری است.

گزارش آژانس، نشانه صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران

در همین حال سفیر کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گزارش تازه مدیرکل آژانس درباره ایران گفت: این گزارش نشان می‌دهد که همه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در تاسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز نداشته است.

رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: این گزارش نشان می‌دهد همه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در تاسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز نداشته است اما متاسفانه گزارش بار دیگر همراه با جزئیات فنی و غیر‌ضروری است، رویه‌ای که بارها مورد اعتراض جنبش عدم تعهد بوده است. نماینده کشورمان در آژانس افزود: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن، مجددا بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته است. اهمیت این موضوع به دلیل آن است که در برجام نیز آژانس مشابه همین وظیفه را بر عهده خواهد داشت؛ وظیفه‌ای صرفا فنی و حرفه‌ای که خالی از هرگونه قضاوت است و به رفع تحریم‌ها در روز اجرای توافق منجر خواهد شد. وی گفت: مقایسه این گزارش با گزارش‌های قبلی بار‌دیگر نشان می‌دهد که آژانس مطلب جدیدی در رابطه با وظیفه اصلی‌اش یعنی اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد و بجز تکرار محتویات گزارش‌های قبلی که البته اعداد و ارقامش تغییر کرده مطالبش همان مطالب پیشین است. نجفی گفت: درخصوص اتهامات بی‌اساس موسوم به PMD آژانس بار دیگر در بخش کوچکی از گزارش به تکرار آن پرداخته است. همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم تکرار این بخش نه‌تنها بر اعتبار ادعاهای بی‌اساس قبلی نمی‌افزاید بلکه نشان از بی‌خاصیت شدن این بخش از گزارش آژانس دارد.

مضحک‌تر این‌که ادعا شده یک بخش کوچکی به یک ساختمان در حوالی محل مورد ادعای آژانس در پارچین اضافه شده است که معلوم نیست اصلا چه ربطی به آژانس دارد. ایران برای ساخت و ساز در اماکن خود نیاز به اجازه آژانس ندارد که حالا آژانس بخواهد با عکس‌های ماهواره‌ای آن را رصد کند.

نماینده کشورمان در آژانس گفت: در مورد اجرای نقشه راه برای حل مسائل گذشته، مدیرکل گزارش کرده که ایران با ارائه توضیحات در 15 آگوست نخستین گام را اجرا کرده است و حالا نوبت آژانس است که بررسی هایش را تکمیل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها