با وجود تدارکاتی بودن بازی‌های لهستان، نگرانی به اردوی والیبال رسیده است

گام‌های لرزان والیبال ایران در راه المپیک

باختن به ژاپن با نتیجه 3 بر صفر از اعتماد به نفس تیم ملی والیبال کم می‌کند، آن هم تیمی که قرار است برای نخستین‌بار در تاریخ والیبال ایران سهمیه المپیک را در بازی‌های ژاپن بگیرد.
کد خبر: ۸۲۹۴۷۵
گام‌های لرزان والیبال ایران در راه المپیک

تیم ملی والیبال خیلی ساده سه بازی را در تورنمنت واگنر لهستان باخت که هر چقدر بخواهیم برای دو باخت برابر فرانسه، قهرمان لیگ جهانی 2015 (هر چند درباره این تیم گفته شده که تیم دوم خروس‌ها بوده است) و لهستان قهرمان رقابت‌های جهانی 2014 توجیه داشته باشیم، نمی‌توانیم نسبت به شکست ملی‌پوشان برابر ژاپن بی‌اعتنایی کنیم.

تیم ملی بعد از لیگ جهانی حدود دو ماه تمرین کرد، اما آثار تمرینات در زمان باقی‌مانده تا بازی‌های جام‌جهانی در رقابت‌های واگنر دیده نشد. یک تیم شتابزده بدون شادابی و صلابت لازم که کاپیتانش هم به‌دلیل بازی‌های ضعیف از تماشاگران میزبان عذرخواهی می‌کند!

ایران در لهستان بدون پیروزی ماند، اما مهم‌ترین نکته بعد از این رقابت‌ها احساس بدی است که تیم پیدا کرده است.سعید معروف، کاپیتان تیم ملی به این احساس بد اشاره دارد و اسلوبودان کواچ، سرمربی صرب تیم ملی روی احساس بد ملی‌پوشان بعد از سه مسابقه و سه شکست و ایستادن در رتبه آخر تورنمنت چهار تیمی صحه می‌گذارد.

ایران در فاصله 13 روز تا شروع پیکارهای جام‌جهانی قرار دارد که بازی‌های بی‌رمق با ذهن آشفته بازیکنان در راه بازی‌های ژاپن امروز دغدغه اصلی مسئولان و مربیان تیم است. فدراسیون والیبال فرصت قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را از تیم ملی گرفت همین‌طور از شانس پیکان بدون ملی‌پوشان در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا کاست تا همه راه‌ها به تیم ملی ختم شود، اما تردیدهای کنونی در راه جام‌جهانی و انتخابی المپیک، والیبال ایران را در شوک و بهت بزرگی فرو‌برده است.

کواچ می‌گوید می‌خواهد علت بی‌رمقی بچه‌های تیم را پیدا کند و سعید معروف از مردم لهستان عذرخواهی می‌کند که تیم ایران نتوانست لذت تماشای بازی‌های خوب را به میان سکوها ببرد.

ایران در مسابقه‌های واگنر 9 ست باخت و فقط یک ست برد. هیچ‌کدام از بازیکنان تیم ملی در این رقابت‌ها که با قهرمانی لهستان، نایب قهرمانی ژاپنی‌ها و سومی فرانسه به پایان رسید در جمع برترین‌ها قرار نگرفتند تا مجموعه‌ای از ناکامی و شرایط نامناسب تیم ملی در این رقابت‌ها نمایش داده شود. بویژه شکست برابر ژاپن که لقب بهترین تیم والیبال آسیا را برای ایران تهدید می‌کند.گرچه سخت توقع می‌رود تیم ملی والیبال فینالیست رقابت‌های جام جهانی شود و سهمیه المپیک بگیرد، اما در مسابقه‌های بعدی که سه تیم برتر به همراه بهترین تیم آسیا موفق به کسب سهمیه می‌شوند، این نگرانی وجود دارد ایران بهترین تیم آسیا نباشد و بار دیگر در حسرت حضور در المپیک بمانیم.

زمان‌بندی برای شکست ملی‌پوشان

سرویس‌های خوبی که تیم‌های حریف از جمله ژاپنی‌ها در بازی‌های واگنر روبه‌روی تیم ایران زدند ضعف ملی‌پوشان را در دریافت نشان داد؛ بنابراین در روزهای باقیمانده تا جام‌جهانی باید به فکر رفع این ضعف بود.

حریفان با آنالیز و زدن سرویس‌های خوب، سرعتی‌زن‌های ایران را از کار انداختند از این‌رو باید در نوع بازی تیم ایران تغییر نگرش ایجاد شود.

احمد مساجدی، مربی ایرانی روی نیمکت تیم ژاپن بعد از مسابقه دو تیم گفت: با زمان‌بندی خوب در دفاع توانستیم حملات ایران را مهار کنیم. استفاده از توپ‌های برگشتی هم کمک کرد در این مسابقه پیروز باشیم.

ایران در این بازی معروف را به میدان نفرستاد و پاسور تیم مهدوی بود.

کواچ در دو تعویض از شهرام محمودی و سعید معروف استفاده می‌کرد.

بازی تدارکاتی قبل از مایوس کردن تیم ملی باید به عنوان فرصتی برای رفع ایرادها تلقی شود آن هم در مجموعه‌ای که بازیکنانش تجربه بین‌المللی فراوانی دارند و استفاده از این تجربیات در روزهای آینده به تیم ملی کمک می‌کند. استفاده از داده‌ها و اطلاعات، همراه تغییر نگرش در آنالیز و بازنگری در وجود لیبرو در تیم ملی، نکاتی است که کواچ باید پس از بررسی همه‌جانبه آنها راهکار تازه‌ای برای بازی‌های ایران در جام جهانی ژاپن به‌وجود آورد.

هدفی بالاتر از پنجمی جهان

ایران برای دومین‌بار دوشنبه در دومین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی زیر 23 سال جهان به میدان رفت و تیم امارات را شکست داد. این رقابت‌ها برای توسعه بیشتر والیبال جهان با تیم‌های پسران و دختران برگزار می‌شود. برخلاف دوره گذشته که تیم‌ها براساس رنکینگ جهانی برگزیده شده بود، امسال رقابت‌های انتخابی قاره‌ها پای برترین‌ها را به امارات میزبان پسران زیر 23 سال جهان باز کرد.

پیمان اکبری، سرمربی تیم ایران بعد از نخستین پیروزی برابر میزبان گفت: با وجود تلاش اماراتی‌ها، اما موفقیت ایران در این مسابقه کاملا طبیعی بود. پنج ماه است تمرینات تیم ایران آغاز شده و ما پیش از این در قهرمانی آسیا حضور داشتیم و آن رقابت‌ها محک و تمرین خوبی برای تیم زیر 23ساله‌های ایران بود. ایران تیم پنجم بازی‌های دوره قبل به عنوان قهرمان آسیا در این بازی‌ها حضور دارد و به هدفی فراتر از پنجمی دوره قبل می‌اندیشد. این تیم با امارات، کره‌جنوبی، کوبا، ایتالیا و مصر همگروه است. در گروه نخست نیز شش تیم مکزیک، روسیه، تونس، ترکیه، آرژانتین و برزیل (قهرمان دوره گذشته) رقابت می‌کنند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها