نگاهی به بودجه تبلیغاتی 15 نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

دموکراسی ‌ میلیاردی

در آخرین روزهای ماه گذشته میلادی، رقابت مقدماتی کاندیداهای دور پنجاه و هشتم انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2016 آغاز شده و با آغاز مناظره های درون حزبی از اوایل هفته جاری ، بسیاری از این افراد، سعی در جلب‌نظر و جمع‌آوری آرای بیشتر هم حزبی‌هایشان دارند.
کد خبر: ۸۲۴۵۸۷
دموکراسی ‌ میلیاردی

اکنون 23 نامزد (17 نامزد از حزب جمهوریخواه و 6 نامزد از حزب دموکرات ـ در دور مقدماتی این انتخابات مبارزه می‌کنند تا درصورت احراز رای اکثریت طرفداران حزبشان در تمام ایالت‌های آمریکا، بتوانند نامزد نهایی حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشند. اگر از شعارهای تبلیغاتی و سیاسی این انتخابات بگذریم، این رویداد، کارزاری میان تاجران و ثروتمندان و عرصه‌ای برای سرمایه‌گذاری امروز و برداشت در فرداست. با گذشت تنها چند هفته از بالا گرفتن این رقابت‌ها، نگاهی به سرمایه کمپین‌های مختلف تبلیغاتی نشان می‌دهد، هر کدام از کاندیداها توانسته‌اند مبالغ قابل توجهی برای هزینه‌های تبلیغاتی خود کسب کنند و در طول زمان بر آن بیفزایند.‌ در گزارشی که پیش رو دارید، بودجه تبلیغاتی 15 نامزد شاخص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با برخی جزئیات‌ از قبیل مبلغ و هویت کمک‌کنندگان بررسی شده است. مقام نخست بیشترین بودجه به جب بوش و مقام دوم به هیلاری کلینتون اختصاص دارد، اما مقام سوم باز هم در اختیار یک جمهوریخواه است. لذا هم تعدد نامزدها و هم بودجه‌های هنگفت تدارک‌دیده شده، نشان می‌دهد جمهوریخواهان برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری بسیار امیدوارند. در نهایت درمی‌یابیم این انتخابات ظاهرا نمونه را چه کسانی و با صرف چه مبالغ میلیاردی هدایت می‌کنند: تاجران میلیاردری که پس از پیروزی نامزد مورد نظرشان باید سرمایه‌گذاری انجام شده در انتخابات را به چندین برابر با سود و دیرکرد پس بگیرند.

جب بوش (مقام اول بودجه‌ای)

براساس اطلاعات موجود، جب بوش کاندیدای جمهوریخواه و برادر جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، کمپین تبلیغاتی خود را برای رقابت ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا با مبلغ 11.43 میلیون دلار (معادل 37 میلیارد تومان) آغاز کرده، اما ظرف دو هفته اخیر این کاندیدا با استفاده از روابط و شعارهای تبلیغاتی خود توانسته است، نظر گروه‌ها و افرادی خاص را به برنامه‌های آینده‌اش (در صورت پیروزی در انتخابات) جلب کند و مبلغ 103.17 میلیون دلار (330 میلیارد تومان) دیگر به کل مبلغ تبلیغاتی کمپین انتخاباتی خود بیفزاید و معادل 114.60 میلیون دلار (367 میلیارد تومان) نیز برای تبلیغاتش در اختیار داشته باشد.

هیلاری کلینتون (مقام دوم بودجه‌ای)

کاندیدای شاخص حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامش به عنوان همسر بیل کلینتون و همچنین وزیر خارجه دولت اول اوباما برای همگان آشناست. هیلاری کمپین تبلیغاتی خود در انتخابات سال 2016 میلادی ایالات متحده را با رقمی معادل 47.55 میلیون دلار (152.16 میلیارد تومان) شروع کرده که در طول سفرهای ایالتی و البته برنامه‌های تبلیغاتی خود توانسته است مبلغ 17.09 میلیون دلار دیگر از طریق هوادارانش به دست آورد و مبلغ کل کمپین خود را به 64 میلیون دلار (معادل 206 میلیارد تومان) رساند.

تد کروز (مقام سوم بودجه ای)

این کاندیدای حزب جمهوریخواه انتخاب ریاست جمهوری آمریکا کمپین تبلیغاتی خود را با رقمی معادل 14.35 میلیون دلار (46 میلیارد تومان) آغاز کرد و طی فعالیت تبلیغاتی خود که شامل سفرهای استانی و برگزاری مراسم مختلف در بخش‌های گوناگون آمریکا بوده، توانست به این مبلغ 37.33 میلیون دلار (119.5 میلیارد تومان) دیگر بیفزاید که به این ترتیب، جمع کل دارایی تبلیغاتی وی برای انتخابات سال 2016 میلادی، رقمی معادل 52.18 میلیون دلار (165 میلیارد تومان) تعیین شده ‌است.

مارکو روبیو (مقام چهارم بودجه ای)

دیکر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی آمریکا از حزب جمهوریخواه ـ که کمپین تبلیغاتی خود را با 12‌‌‌‌/‌‌‌‌12 میلیون دلار (39 میلیارد تومان) آغاز کرده و طی مراسم مختلفی که در این زمینه داشته، توانسته از حامیان خود 16.06 میلیون دلار (52 میلیارد تومان) دیگر برای تبلیغات خود جمع‌آوری کند ـ مجموعه دارایی تبلیغاتی خود را به 28.8 میلیون دلار (92.16 میلیارد تومان) رسانده است.

اسکات والکر

این نامزد حزب جمهوریخواه ایالات متحده، کمپین تبلیغاتی‌اش را با 26.2 میلیون دلار (83.9 میلیارد تومان) آغاز کرد، اما این نامزد، مبلغ یادشده را تماما از محل کمپین تبلیغاتی و طرفدارانش به دست آورده است.

ریک پری

یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، ریک پری جمهوریخواه است که کمپین تبلیغاتی خود را با رقمی معادل 1.14 میلیون دلار (3.64 میلیارد تومان) آغاز کرده و اکنون پس از برگزاری سفرهای استانی و همچنین برنامه‌های تبلیغاتی توانسته به مبلغ فوق، 12.82 میلیون دلار (41 میلیارد تومان) دیگر نیز بیفزاید که در مجموع 13.95 میلیون دلار (44.64 میلیارد تومان) در اختیار دارد.

جان کاسیچ

دیگر کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات سال 2016 ایالات متحده‌آمریکا جان کاسیچ است که وی مبلغ 11.73 میلیون دلار (37.53 میلیارد تومان) برای این رقابت‌ها تدارک‌دیده بود، اما برای رسیدن به نقطه کنونی براساس اطلاعات موجود 820هزار دلار (2.062 میلیارد تومان) هزینه کرده و هنوز مبلغ 10.91 میلیون دلار (34.91 میلیارد تومان) دیگر در اختیار دارد تا بتواند نظر طرفداران خود را تامین و گروه بیشتری را به خود جلب کند.

مایکل هوکابی

هوکابی جمهوریخواه، کل مبلغ تبلیغاتی خود را با 2 میلیون دلار (6.4 میلیارد تومان) آغاز کرد و با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که انجام داد، توانست 3.60 میلیون دلار (11.52 میلیارد تومان) دیگر به دارایی تبلیغاتی خود بیفزاید و توان مالی خود را به 5.61 میلیون دلار (18 میلیارد تومان) افزایش داد.

برنی سندرز

این سناتوردموکرات آمریکایی که نماینده منطقه ورمونت ایالات متحده آمریکاست، به عنوان کاندیدای مستقل با بودجه‌ای معادل 15.25 میلیون دلار (48.8 میلیارد تومان) وارد کارزار رقابتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است.

راند پاول

پاول از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه آمریکاست که برای این رقابت‌ها مبلغی معادل 6.93 میلیون دلار (22.176 میلیارد تومان) در اختیار داشته است. وی در طول کمپین تبلیغاتی خود توانست مبلغ 6.19 میلیون دلار (19.9 میلیارد تومان) دیگر نیز از طریق طرفدارانش به دست آورد که جمع این مبالغ به 13‌‌‌‌/‌‌‌‌13 میلیون دلار (42 میلیارد تومان) رسیده است.

کریس کریستی

کریس کریستی، دیگر کاندیدای جمهوریخواه ریاست جمهوری ایالات متحده در ابتدای راه مبلغ 11 میلیون دلار (35.2 میلیارد تومان) برای کمپین خود تهیه کرده بود که تاکنون مبلغ 270هزاردلار (864‌‌‌‌ میلیون تومان) برای جلب نظر هوادارانش هزینه کرده است.

کارلی فیورینا

کارلی فیورینای جمهوریخواه، رئیس سابق شرکت اچ‌پی (تولیدکننده لوازم اداری رایانه‌ای) به عنوان تنها کاندیدای زن جمهوریخواهان، رقابت‌های انتخاباتی خود را با مبلغ 1.70 میلیون دلار (5.44 میلیارد تومان) آغاز کرد، اما با توجه به شعارهای تبلیغاتی و همچنین اعلام برنامه‌های خود برای آینده توانست 3.46 میلیون دلار (11 میلیارد تومان) دیگر نیز برای خود از طریق طرفدارانش به دست آورد که جمع توان مالی وی را به 5.16 میلیون دلار (16.512 میلیارد تومان) رساند.

برن کارسون

این کاندیدای آمریکایی جمهوریخواه برای رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 میلادی خود مبلغی معادل 15.25 میلیون دلار (حدود 48 میلیارد تومان) در اختیار داشت که از این مبلغ تاکنون مبلغ 3.09 میلیون دلار(10 میلیارد تومان) هزینه کرده و براساس اطلاعاتی که در اختیار است، برای ادامه راه 12.16 میلیون دلار (39 میلیارد تومان) در اختیار دارد.

لیندزی گراهام

این کاندیدای جمهوریخواه آمریکایی با رقمی معادل 3.71 میلیون دلار (11.872 میلیارد تومان) کمپین تبلیغاتی خود را برای رسیدن به کاخ سفید آمریکا آغاز کرد که در میانه راه توانست 2.90 میلیون دلار (9.28 میلیارد تومان) دیگر از سوی هواداران خود به دست آورد که در مجموع، کل توان مالی وی به 6.61 میلیون دلار (21.152 میلیارد تومان) رسیده است.

بابی جیندال

شروع کارزار تبلیغاتی این کاندیدای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا با 580 هزار دلار بوده در حالی که تبلیغات او توانست 6 ‌‌‌‌/‌‌‌‌3 میلیون دلار دیگر برایش به ارمغان بیاورد تا جایی که حساب تبلیغاتی وی 4.26 میلیون دلار (12.8 میلیارد تومان ) ذخیره کرد، اما او تاکنون 1.17 میلیون دلار از این دارایی را هزینه کرده و مانده حسابش تقریبا 3.09 میلیون دلار تعیین شده است.

منبع: بلومبرگ ‌‌‌‌/‌‌‌‌4 آگوست 2015

عماد عزتی

‌ اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها