نگاهی به بودجه تبلیغاتی 15 نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

دموکراسی ‌ میلیاردی

ترافیک رقبای انتخاباتی در‌آمریکا

در حالی که هنوز بیش از یک سال و نیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها هر روز شدت بیشتری به خود می‌گیرد. اولین منازعه درون حزبی، ماه آینده کلید خواهد خورد و چند ماه بعد نیز انتخابات ابتدایی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۲۰۷۳۲
ترافیک رقبای انتخاباتی در‌آمریکا

در حالی که تاکنون شش نامزد از میان دموکرات‌ها خود را برای این انتخابات معرفی کرده‌اند، آمار جمهوریخواهان در این زمینه بسیار بیشتر است و به‌مراتب اخبار و حواشی بیشتری همراه داشته است. با توجه به این که هنوز رقابت‌ها به طور رسمی آغاز نشده، بیشتر نامزدها این روزها در حال انجام تورهای تبلیغاتی خود هستند و برنامه‌های خود را به صورت کلی اعلام می‌کنند. از سوی دیگر در حالی که هنوز نامزدهای نهایی از هر دو حزب انتخاب نشده‌اند، بیشتر مباحث و گفت‌وگوها درون حزبی است و کمتر به انتقاد از سیاست‌های حزب رقیب پرداخته می‌شود.

مشکل تکثر نامزدها

سه‌شنبه هفته گذشته جان کاسیچ، فرماندار کنونی اوهایو نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جبهه جمهوریخواهان اعلام کرد تا به این ترتیب، تعداد نامزدهای جمهوریخواهان به 17 نفر برسد. در بیشتر نظرسنجی‌های درون حزبی که انجام شده، دونالد ترامپ و جب بوش رقابت تنگاتنگی دارند. افرادی همچون اسکات واکر و مارکو روبیو نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. به دلیل وجود نامزدهای فراوان در این حزب، پیش‌بینی فرد نهایی تا حدودی دشوار است، اما تحلیلگران شانس ترامپ و بوش را بیشتر از بقیه می‌دانند.

کمتر از یک ماه دیگر این 17 نفر در ایالت اوهایو، اولین مناظره درون حزبی خود را برگزار خواهند کرد، اما در این میان یک مشکل وجود دارد: محل برگزاری این مناظره تنها برای 10 نفر است. تعداد زیاد نامزدها، سازمان‌دهندگان مناظره را مجبور کرده تا دست به تغییراتی در این زمینه بزنند. بر این اساس، 10 نفری که در نظرسنجی‌های درون حزبی جمهوریخواهان بیشترین رای‌ها را کسب کنند در این مناظره شرکت می‌کنند و باقی نیز به عنوان فهرست دوم مدنظر قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، افرادی همچون دونالد ترامپ و جب بوش در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در مقابل نامزدهایی که چندان در رسانه‌ها مطرح نبوده و رتبه خوبی در نظرسنجی‌ها به دست نیاورده‌اند، باید بیرون گود باشند. در حالی که رهبران جمهوریخواه سعی می‌کنند چهره ضدزن این گروه را اصلاح کنند، براساس این رویه تنها نامزد زن (کارلی فیورینا) جمهوریخواهان شانسی برای پیروزی نخواهد داشت. همین تعداد بالای نامزدها به نگرانی اصلی جمهوریخواهان تبدیل شده و آنها می‌ترسند از این مناظرات که بیشتر شبیه دعواهای خیابانی است، نتوانند یک نامزد قوی را برای رقابت با دموکرات‌ها وارد عرصه انتخابات کنند.

از سوی دیگر، رهبران جمهوریخواه می‌ترسند این ناهمگونی باعث شود به وجهه حزب متبوعشان لطمه بخورد. ترس آنها تکرار اتفاقی است که سال 2012 برای میت رامنی افتاد. او در حالی به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان برای مبارزه با اوباما انتخاب شد که در مناظره‌های درون حزبی‌ با بیشترین انتقادها روبه‌رو بود و همین موضوع باعث تضعیف او در مقابل نامزد رقیب یعنی اوباما شد. آشفتگی جمهوریخواهان در معرفی نامزدها را می‌توان در نامزدی جب بوش نیز مشاهده کرد؛ فردی که در بیشتر نظرسنجی‌های جمهوریخواهان در رتبه‌های بالا قرار دارد، اما ضعف و ناتوانی برنامه هایش کاملا مشهود است.

به عقیده تحلیلگران، قدرت گرفتن نامزدهایی همچون جب بوش را باید نتیجه قوانین غلط انتخاباتی دانست که براساس آن، پول و سرمایه میلیاردرها به سمت نامزدهایی سرازیر می‌شود که شانس چندانی برای پیروزی ندارند. نمونه مشخص آن در جریان انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در سال 2012 و برای نیوت گینگریچ اتفاق افتاد؛ زیرا در حالی که در آن زمان پرونده فساد اخلافی او وجهه نامناسبی را برایش رقم زده بود، رئیس یکی از بزرگ‌ترین کازینوهای آمریکا مبلغی حدود 20 میلیون دلار در ستاد انتخاباتی او سرمایه‌گذاری کرد. در انتخابات امسال نیز این قضیه برای ریک سنتروم اتفاق افتاده است. در حالی که در نظرسنجی بین جمهوریخواهان او حتی بیش از 2 درصد رای کسب نکرده، اما حمایت مالی عظیم یکی از شرکت‌های تولید شکر را به همراه دارد. بنا به همین شرایط است که ویلسون، یکی از مشاوران جمهوریخواهان می‌گوید: «اینجا ایالات متحده آرزوهاست. هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست نمی‌خورد زیرا اسمش در تمام کشور پخش می‌شود.»

از سوی دیگر، رهبران جمهوریخواه سعی کرده‌اند تعداد مناظرات تلویزیونی را کم کنند تا اختلاف میان نامزدهای آنها زیاد مشخص نشود. این عقیده و اظهارنظر که تعدد نامزدها روی نتیجه کلی انتخابات تاثیری نخواهد گذاشت ممکن است درست باشد، اما ماه آینده که چراغ‌های سالن مناظره در اوهایو روشن شده و نامزدهایی با برنامه‌هایی کاملا متفاوت در کنار یکدیگر قرار بگیرند، آن گاه رهبران جمهوریخواه ممکن است نفس خود را در سینه حبس کنند و منتظر یک فاجعه بزرگ باشند.

دموکرات‌ها و هیلاری

در جبهه دموکرات‌ها تا حدود زیادی این شلوغی و سردرگمی جمهوریخواهان مشاهده نمی‌شود و گویی کارها انسجام بیشتری دارد. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد تکلیف نامزدهای این حزب برای انتخابات مشخص است. تاکنون رسما پنج نامزد دموکرات برای ورود به عرصه انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترین خبرها پیرامون هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا می‌چرخد.

در بیشتر نظرسنجی‌های انجام شده، هیلاری کلینتون با فاصله زیادی نسبت به چهار نامزد دیگر قرار دارد. بانوی نخست پیشین آمریکا، با 69 سال یکی از پیرترین نامزدهای این انتخابات است. اگرچه او برای پیروزی در حزب خود کار چندان سختی ندارد، اما به احتمال زیاد باید خود را برای مواجهه با انتقادات سفت و سخت رقبای جمهوریخواه خود آماده کند. حادثه حمله اعضای گروه تروریستی انصار الشریعه به ساختمان کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی که کشته شدن چهار آمریکایی را به همراه داشت هنوز پاشنه آشیل او بوده و در آینده نیز احتمالا به بحثی داغ میان کلینتون و رقیب جمهوریخواه او تبدیل خواهد شد. موضوع دیگر مربوط به اسناد طبقه‌بندی شده در زمان تصدی او بر وزارت خارجه است که در رسانه‌ها فاش شد و جنجال زیادی بر پا کرد. گفته می‌شود هیلاری کلینتون از این اسناد در ایمیل‌های شخصی خود نیز استفاده کرده است. هم‌اکنون هزاران ایمیل خانم کلینتون در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته تا در این باره نظر بدهد.

در میان نامزدهای دموکرات که در نظرسنجی‌ها رتبه دوم را به خود اختصاص داده، برنی ساندرز سناتور ایالت ورمونت بتازگی به جبهه دموکرات‌ها پیوسته است. او که سابقه 20 سال حضور در کنگره آمریکا را دارد، از منتقدان اصلی سیستم کنونی توزیع سرمایه در ستادهای انتخاباتی است. مارتین اومالی (فرماندار سابق مریلند)، مرایت چافی (فرماندار و سناتور سابق ایالت رود آیلند) و جیم وب (سناتور سابق ایالت ویرجینیا) دیگر نامزدهای دموکرات‌ها هستند که شانس زیادی برای غلبه بر کلینتون ندارند. در این میان، زمزمه‌هایی از ورود جو بایدن، معاون اول کنونی آمریکا به عرصه این انتخابات به گوش می‌رسد، اما تحلیلگران معتقدند در صورت ورود او به این عرصه نیز باز باید هیلاری کلینتون را نامزد نهایی دموکرات‌ها برای انتخابات سال 2016 دانست.

واکنش به توافقنامه هسته‌ای ایران

در بحبوحه تورهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی آمریکا بود که خبر توافقنامه هسته‌ای ایران به خبر نخست رسانه‌های جهان تبدیل شد. تحلیل و برداشت از این توافق موضوعی بود که این نامزدها در سخنان خود به آن اشاره کردند.

هیلاری کلینتون در سخنانی در واشنگتن گفت: تصور می‌کنم باید نگاهی جدی به این مساله داشته باشیم و با دقت آن را مورد بررسی قرار دهیم. در هر صورت باور من این است که گام مهمی برداشته شده است. واکنش دیگر نامزدهای دموکرات نیز در همین شکل و شمایل بود، اما چنین لحن و محتوایی را نمی‌شد در سخنان نامزدهای جمهوریخواه مشاهده کرد. جب بوش با بیان این که این توافق خطرناک، مبهم و پراشکال است، گفت این توافق همچنان به ایران اجازه می‌دهد در مسیر دسترسی به بمب اتمی حرکت کند. اسکات واکر دیگر نامزد جمهوریخواهان نیز ضمن رد کردن توافقنامه، آن را یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های دیپلماتیک ایالات متحده توصیف کرد. سناتور مارکو روبیو دیگر نامزد پیشتاز در نظرسنجی درون حزبی جمهوریخواهان نیز در بیانیه‌ای گفت امضای این توافقنامه به امنیت ملی آمریکا ضربه‌ای جدی زد. وی همچنین از اوباما انتقاد کرد که از موضع ضعف با این موضوع برخورد کرده است. سناتور تد کروز که پیش از این بارها آشکارا از مذاکره با ایران انتقاد کرده بود، در اظهارنظری گفت: این توافق خیانتی آشکار به امنیت ملی آمریکا و شرکای نزدیک‌مان ازجمله اسرائیل است.

نامزدهای مطرح ریاست جمهوری آینده آمریکا

جب بوش‌

برادر و پسر روسای جمهوری پیشین که هشت سال فرماندار ایالت فلوریدا بوده است. او دارای دیدگاه میانه‌رو در بحث مهاجرت و برخی مسائل اجتماعی است.

دونالد ترامپ‌

سرمایه‌دار سرشناس (با سرمایه‌ای حدود 9 میلیارد دلار) و مجری برنامه تلویزیونی «The Apprentice» که در یکی از اظهارنظرهای جنجالی‌اش مهاجران مکزیکی را مجرم و متجاوز نامید.

اسکات واکر‌

فرماندار ایالت ویسکانسین، منتقد رفتار اتحادیه‌ها به دلیل کوتاه آمدن بر سر حقوقشان.

مارکو روبیو‌

سناتور ایالت فلوریدا از سال 2011، حضور فعالش در بسته اطلاعات مهاجرت باعث جلب حمایت جناح راست شد. در موضوعات اجتماعی و مالی دیدگاه‌های محافظه‌کارانه دارد.

بن کارسون‌

نویسنده و جراح مغز و اعصاب، برنامه خدمات درمانی اوباما را به برده‌داری تشبیه کرد.

تد کروز‌

سناتور تگزاس و فردی محافظه‌کار، در سنا 21 ساعت علیه قانون خدمات درمانی اوباما سخنرانی کرد.

کارلی فیورینا‌

رئیس سابق شرکت اچ پی، سال 2010 رقابت سنا در ایالت کالیفرنیا را واگذار کرد و سال 1998 به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان جهان انتخاب شد.

هیلاری کلینتون

همسر بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا ، وزیر خارجه سابق و از چهره های مطرح دموکرات ها که در صورت پیروزی اولین رئیس جمهور زن در امریکا خواهد بود .

حسین خلیلی ‌‌‌‌‌

گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها