بنتون فریزر، افسر پلیس مودب، وظیفه‌شناس و خوش‌چهره است که از کانادا به شیکاگو می‌رود تا قاتل یا قاتلان پدرش را پیدا کند. ماجراها و حوادثی که برای این پلیس جوان در ادامه داستان اتفاق می‌افتد، 67 قسمت مجموعه‌ای داستانی به نام «به سوی جنوب» را رقم می‌زند که در سال‌های 1994 تا 1999 از تلویزیون کانادا به نمایش درآمد و رکوردهای قابل توجهی را از نظر کسب جوایز و تعداد مخاطب به‌جاگذاشت. این سریال که در سال‌های گذشته از شبکه سه سیما پخش می‌شد، اکنون مجددا برای پخش از شبکه نمایش در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۸۲۴۵۷۲
پلیس جوان در راه جنوب

معمای قتل پدر

درونمایه این سریال طنز است. بنتون فریزر که پلیس سوار کاناداست و ما در بیشتر صحنه‌ها او را با یونیفورم قرمز می‌بینیم، نماینده‌ای از فرهنگ و مردمان کاناداست که با ورودش به جامعه آمریکا، تضاد و تقابل این دو فرهنگ را بخوبی نشان می‌دهد. فریزر، افسر RCMP یا پلیس سوار رویال کاناداست که به شیکاگو می‌آید و ابتدا با افسر پلیس ری وکیو همراه می‌شود تا قاتل پدرش را پیدا کند. فریزر، ‌ روش‌های خاص خود را در پیگیری پرونده‌ها دارد و در مقابل کارآگاه وکیو است که نه مهارت‌هایش و نه ادب و نزاکتش به پای فریزر نمی‌رسد. در سری سوم و چهارم کارآگاه کوالسکی جایگزین ری وکیو می‌شود که همچنان شخصیتش با شخصیت بنتون فریزر در تقابل قرار دارد. سریال سرانجام با حل معمای قتل پدر بنتون فریز به اتمام می‌رسد.

کار تولید سریال به سوی جنوب ابتدا با یک فیلم تلویزیونی آغاز شد که با استقبالی که از آن شد، تولیدش در قالب سریال تلویزیونی ادامه پیدا کرد و برای نخستین بار توانست در ساعات پربیننده از کانال CBS آمریکا پخش شود. بیشتر قسمت‌های این سریال در کانادا و بخش‌هایی در کنسولگری آمریکا در این کشور فیلمبرداری شد و تنها برای تصویربرداری برخی صحنه‌ها گروه سازنده سریال به شیکاگو رفتند.

پخش موفقیت‌آمیز« به سوی جنوب»، پای سرمایه‌گذاران خارجی را به تولید سریال باز کرد. برای سری سوم و چهارم شبکه‌های چون بی.بی.سی انگلستان، پرو زیبن ست آلمان و کانالTF1 فرانسه به جمع سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سریال پیوستند. این سریال کانادایی، هم در آمریکا و هم در کشور‌های اروپایی هنگام پخش با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

رفاقت با گرگ کر

به سوی جنوب دو شخصیت‌ متفاوت دارد؛ وجود گرگی به نام دیفن بیکر و روح پدر فریزر. دیفن بیکر در تمام قسمت‌های داستان، فریزر را همراهی می‌کند. این گرگ کر است و یک بار جان فریزر را نجات داده است. وجود او در برخی صحنه‌ها، لحظات جذابی را رقم می‌زند.

رابطه فریزر با روح پدرش نیز ویژگی جالب دیگر این سریال است که در بسیاری از صحنه‌های حساس ظاهر می‌شود و با پسرش صحبت می‌کند.

به سوی جنوب را می‌توان سریالی پلیسی ـ کمدی دانست. داستان پلیسی است که کمدی‌اش از دل آمریکایی‌های پرمدعا و کانادایی‌های متواضع بیرون می‌آید. نصیحت‌های گاه بی‌فایده روح پدر فریزر نیز بخشی از لحظات کمدی سریال است.

نکته جالب این که برخی شخصیت‌ها در سریال، اسامی‌شان مشابه شخصیت‌های شناخته شده سیاسی کانادا یا بریتانیاست. به عنوان مثال مارگارت تاچر، رئیس فریزر در سری‌های سوم و چهارم، جان دیفن بیکر (نخست‌وزیر سابق کانادا)، مکنزی کینگ و لوئیس سنت لورن (چهره‌های سیاسی کانادا) اسامی برخی شخصیت‌های سریال هستند. همچنین بعضی از بازیگرانی که در یکی از قسمت‌های این سریال در نقش مهمان بازی کرده‌اند، بازیگران شناخته شده و معروفی هستند که از آن جمله می‌توان به مارک رافائلو، لزلی نیلسون، جکی باروژ ـ بازیگر سریال قصه‌های جزیره ـ کنت ولش و مارتا برنز اشاره کرد.

سریال به سوی جنوب نامزد دریافت 53 جایزه از مجموع جوایز جمینی شد و 15 جایزه آن را از جمله برای بهترین بازیگر نقش اول و بهترین نویسنده سریال از آن خود کرد.

به سوی جنوب در دستان کارگردان اسکاری

پل هاگیس و پل گراس بی‌شک نقشی اصلی و مهم را در موفقیت سریال به سوی جنوب داشتند. پل هاگیس نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان کانادایی است که سال 2004 و 2005 جوایز اسکار را برای بهترین فیلم و فیلمنامه (بچه یک میلیون دلاری) و بهترین کارگردان (تصادف) به‌دست آورد.

او کارش را با تلویزیون آغاز کرد و پس از آن به سینما آمد و در سال‌های بعد فیلم‌های معروفی چون پرچم‌های پدران ما، کازینو رویال، در دره الاه و کوانتوم آرامش را کارگردانی یا نویسندگی کرد.

پل هاگیس که خالق اصلی سریال به‌سوی جنوب بود، از سری سوم از مجموعه جدا شد و پل گراس تمام مسئولیت‌های اصلی تهیه‌کنندگی و کارگردانی را در کنار ایفای نقش اصلی به‌عهده گرفت. این بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده کانادایی سال 1959 در آلبرتای کانادا متولد شد.

سریال به سوی جنوب برای او شهرت و محبوبیت بسیاری را به همراه آورد. کارش را با تئاتر آغاز کرد و به سوی جنوب سکوی پرشی برای او به شمار آمد و تمام توانایی‌اش در عرصه‌های مختلف حتی در خوانندگی را در این سریال به نمایش گذاشت.

جالب این که پل هاگیس خالق اصلی سریال اصلا او را برای بازی در نقش اول سریال در نظر نگرفته بود و پل گراس هم فکر نمی‌کرد بتواند در این سریال بازی کند.

در سری سوم، فریزر همزمان نویسنده و مجری طرح سریال بود. دستمزد پل گراس برای هر فصل سریال بین دو تا سه میلیون دلار بود که در آن زمان بالاترین دستمزد برای یک بازیگر در تلویزیون کانادا به شمار می‌آمد. پاشن دیل محصول 2008 یکی از فیلم‌های شناخته‌شده گراس است که توجه بسیاری را هنگام پخش به خود جلب کرد. او سال 2011 تهیه‌کنندگی فیلم فرار را همراه با آکشای کومار به‌عهده داشت که فیلم چندان موفقی نبود.

جدیدترین فعالیت پل گراس تهیه‌کنندگی، نویسندگی و همزمان بازی در فیلمی با عنوان جاده کفتار است. این فیلم که با موضوع جنگ در افغانستان ساخته شده، قرار است در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآید. در این اثر پل گراس چهره و ظاهری کاملا متفاوت از کار‌های قبلی‌اش دارد.

لادن بهبودی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها