در حالی که زمان زیادی از انتخاب سرکرده جدید طالبان نگذشته است، روز گذشته یک دستگاه کامیون بمبگذاری شده در آستانه برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای صلح دولت با طالبان در کابل منفجر شد که بر اثر آن 15 نفر کشته و 400 نفر زخمی شدند. به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان، بسیاری از مجروحان به دلیل اصابت خرده شیشه‌های شکسته ناشی از انفجار به بیمارستان منتقل شده‌اند. این بمب در خودرویی جاسازی شده و در محله شهید کابل در نزدیکی مقر وزارت دفاع افغانستان منفجر شد. همه این 400 نفر غیرنظامی بوده و بر اثر انفجار آن به ده‌ها ساختمان خسارت وارد شده است. گفته می‌شود محل اقامت مقامات اطلاعاتی افغان احتمالا هدف این انفجار بوده است.
کد خبر: ۸۲۳۹۱۷

طالبان عامل انفجار

طالبان نیز به‌عنوان اولین عملیات تهاجمی پس از افشای مرگ ملاعمر مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. ملااختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان در اولین پیام خود گفته بود مذاکرات صلح، تبلیغات دشمنان است و مبارزه برای استقرار حکومت مورد نظر ما ادامه خواهد داشت. این انفجار دقیقا یک روز پس از آن رخ داد که سازمان ملل در گزارشی مستند تعداد تلفات غیرنظامیان را در جنگ افغانستان بسیار بالا اعلام کرد. بنا براین گزارش، در شش ماه نخست سال 2015 در افغانستان 1591 غیرنظامی کشته و 3329 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند که بالاترین میزان از آغاز جنگ در 2001 تاکنون محسوب می‌شود.

در همین رابطه «عاشق حسین طوری» مدیر رادیو پشتوی برون‌مرزی درباره علت این رویداد در این برهه زمانی به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «ملاعمر الان فوت نکرده که بگوییم این حملات به خاطر مرگ وی گسترش یافته است. ملاعمر دو سال پیش کشته شده بود و نبود او تفاوتی در تشکیلات این گروه نداشت. این در واقع دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، عربستان و پاکستان هستند که به نام ملاعمر حملات تروریستی انجام داده و استفاده نمادین از وی می‌کردند.

نکته مهم این است که اختلافات اعضای این گروه در پی مرگ ملاعمر بیشتر شده است. قدرت‌هایی که طالبان را به‌وجود آوردند این انفجارها را در این برهه زمانی به نام طالبان و داعش انجام می‌دهند و با گسترش حملات در پی آن هستند که وانمود کنند تشکیلات طالبان هنوز پابرجاست. از جمله این حملات می‌توان به انفجار روز پنجشنبه در لوگر و کشته‌ شدن نیروهای دولتی، همچنین مرگ 17 نفر از نیروهای ارتش در پی شلیک طالبان به یک بالگرد در جنوب افغانستان اشاره کرد.»

واکنش‌ها

انفجار دیروز با واکنش گسترده مقام‌های افغانی و غیرافغانی مواجه شد. رسانه‌های غربی اظهارات رئیس‌جمهور افغانستان را درباره این حمله تیتر کرده و به کشتار غیرنظامیان در انفجار روز گذشته اشاره کردند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله انفجاری در یک منطقه مسکونی در کابل اعلام کرد، تنها راه‌حل ممکن برای پایان دادن به تنش و درگیری در این کشور مذاکره با طالبان است. رئیس‌جمهور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله غیرنظامیان را هدف قرار داده بود و نشان می‌دهد شورشیان طالبان مایوس و ناامید شده‌اند. همچنین عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز این حادثه را محکوم کرده و گفت، جلوگیری از چنین حملاتی، «تنها با سرکوب قاطعانه» کسانی ممکن است که از یک سو از صلح و دست برداشتن از خشونت و وحشی‌گری خبر می‌دهند و از سوی دیگر به اعمال وحشیانه و دشمنی در قبال مردم بی‌گناه و مسلمان افغانستان متوسل می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه نیز با پرداختن به ابعاد این انفجار نوشت، انفجارها در کابل پیش از میزبانی پاکستان در مذاکرات صلح است و از این نظر قابل اهمیت است. نخستین دور گفت‌وگوهای صلح رودررو میان نمایندگان طالبان و هیات دولت افغانستان هشتم ژوئن در اسلام‌آباد برگزار شد، اما دور دوم این گفت‌وگوها که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به تعویق افتاده است.

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتوی برون‌مرزی:

«داعش افغانی، نه داعش عربی، توانسته است تعداد زیادی از طالبان را جذب کرده و به نظر می‌رسد دامنه ناامنی‌ها در افغانستان با تقویت حضور داعش گسترش یابد. این طور می‌توانم بگویم که بعد از تائید مرگ ملا عمر، آینده‌ای بدتر از وضعیت فعلی پیش روی افغانستان خواهد بود. از سوی دیگر آینده‌ای تاریک سراسر منطقه را در بر می‌گیرد و اگر جلوی این برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا و هم‌پیمانانش گرفته نشود، این جنگ یک جنگ منطقه‌ای خواهد شد.»

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها