همیشه اقدامات سلبی، دستوری و تهدیدی در اقتصاد ایران به عنوان دم‌دست‌ترین راه‌حل برای مسائل اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته و البته نتیجه نیز نداده است. این در حالی است که این گونه اقدامات در دنیا به عنوان آخرین راه‌حل و در شرایطی که دیگر هیچ چاره سیاستی برای حل مشکل باقی نمانده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۲۲۵۹۳
پلیس چاره کار نیست

استفاده از پلیس و نیروی انتظامی برای مقابله با فرار مالیاتی تکرار یکی از همان اشتباهات است. سازمان امور مالیاتی به جای این که حفر‌ه‌های ناشی از فرار مالیاتی را مسدود کند و هزینه ارتکاب جرم فرار مالیاتی را افزایش دهد، به استفاده از ابزار قهری پلیس متوسل می‌شود .

این در حالی است که اگر بر در هر شرکت هم یک پلیس بگذارید، باز هم نمی‌توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت. چرا که با فرض کشف جرم، باز هم هزینه قانونی آن پایین است.

این در حالی است که در دنیا، هزینه قانونی فرار مالیاتی بسیار بالاست به طوری که فرد از تمام یا بخشی از حقوق اجتماعی خود برای مدت طولانی یا به‌طور همیشگی محروم خواهد شد.

مثلا دیگر نمی‌تواند مدیرعامل یک شرکت شود یا دسترسی وی به وام بانکی محدود یا قطع می‌شود.

همچنین جامعه وی را به چشم مجرم می‌نگرد اما در ایران که به گفته مقامات، راه‌های قانونی فرار مالیاتی بالاست و افراد برای فرار مالیاتی شرکتشان مشاور استخدام می‌کنند و ضمنا فرد ممکن است در نهایت به جریمه مالی ـ آن هم پس از ماه‌ها رسیدگی طولانی ـ محکوم شود، معلوم است که فرار مالیاتی نه‌تنها جرم محسوب نمی‌شود، بلکه مطلوب و کم‌هزینه است، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور باید به جای برخورد قهری با پدیده فرار مالیاتی و به میان کشیدن پای نیروی انتظامی به پر کردن خلأهای قانونی و پرهزینه‌ کردن ارتکاب این جرم کمر همت ببندد و نوع مجازات‌ها را به محرومیت‌های اجتماعی تغییر دهد.

عیسی شهسوار خجسته - رئیس کل اسبق سازمان امور مالیاتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها