ظریف در دیدار با امیر قطر:

مشکلات منطقه باید تمام شود

رایزنی‌های ظریف در کویت و قطر

وزیر خارجه: هیچ‌گاه علیه همسایگان اقدامی نکرده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین روز از سفر منطقه‌ای خود، پیش از ظهر دیروز وارد کویت شد و در فرودگاه مورد استقبال همتای کویتی خود قرار گرفت. ظریف سپس با شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر کویت دیدار کرد.
کد خبر: ۸۲۰۳۹۱
وزیر خارجه: هیچ‌گاه علیه همسایگان اقدامی نکرده‌ایم

امیر کویت در این دیدار ضمن خوشامدگویی گرم به وزیر خارجه کشورمان، دستیابی به توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 را تبریک گفت.

شیخ الصباح با استقبال از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای میان ایران و کشورهای خلیج فارس، ضرورت همکاری برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه را مورد تأکید قرار داد.

محمدجواد ظریف نیز با اشاره به توافق اخیر، بحران ساختگی هسته‌ای را مانعی غیرضروری در راه گسترش همکاری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها توصیف کرد و افزود: امروز همکاری منطقه‌ای یک ضرورت فوری و مهم برای همه است.

وزیر امورخارجه کشورمان ثبات و امنیت منطقه و کشورهای همسایه را خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه بویژه همسایگان همواره اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و همکاری در همه زمینه‌هاست.

دیدار ظریف با همتای کویتی

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با شیخ صباح الخالد، همتای کویتی خود دیدار و درخصوص مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ما همیشه و حتی از 30 سال قبل بر گفت وگو، همکاری و گسترش روابط دوستانه بین همسایگان تأکید داشته و آن را اولویت اصلی در سیاست خارجی کشورمان دانسته‌ایم؛ ولی لازم است گام‌هایی عملی از سوی برخی کشورهای منطقه نیز برداشته شود.

ظریف با اشاره به این‌که هدف اصلی ما دستیابی به تفاهم منطقه‌ای است، افزود: ما به‌رغم آن‌که از برخی کشورها بی‌مهری دیده‌ایم، ولی هیچ‌گاه علیه کشورهای همسایه اقدامی نکرده‌ایم. وی با تأکید بر این که کشورهای منطقه باید مشکلات خودشان را بدون دخالت بیگانگان حل کنند، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد.

وزیر امورخارجه کویت با استقبال از سفر منطقه‌ای دکتر ظریف و شروع آن از کویت، بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. الخالد افزود: همه کشورهای منطقه متفق‌القول هستیم که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر گفت‌وگوی فراگیر منطقه‌ای با ایران را به عنوان یک کشور مهم و تأثیرگذار آغاز کنیم. در حالی که ما با بسیاری از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو و تعامل داریم، چرا نباید چنین گفت‌وگو و همکاری را با ایران داشته باشیم.

وزیر امور خارجه پس از کویت به قطر رفت. دیدار و رایزنی با مقامات عراقی در بغداد نیز برنامه امروز ظریف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها