انتقاد رئیس بورس از عملکرد بازار پول:

کارشکنی بانک‌هاعلت اصلی سقوط بورس

محمد حسن‌نژاد، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

افت شاخص بورس منطقی نیست

وضعیت بازار سرمایه برخلاف پیش‌بینی‌هایی که قبل از اعلام بیانیه مشترک وین صورت گرفته، روند منفی را در پیش گرفت و باعث نارضایتی سهامداران شد. سقوط شاخص بورس دیروز هم ادامه یافت و 58 واحد کاهش یافت. به همین دلیل در گفت‌وگویی با محمد حسن‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای عالی بورس، چند و چون ماجرا را جویا شدیم. وی معتقد است بازار سرمایه روند منطقی را طی نمی‌کند، اما دلیل این موضوع را نمی‌داند:
کد خبر: ۸۲۰۳۴۶

به نظر شما دلیل افت شاخص بورس در روزهای اخیر چیست؟

همه پیش‌بینی‌ها به این سمت‌وسو بود که بعد از اعلام بیانیه مشترک وین و تاثیراتی که در اقتصاد خواهد داشت، شاخص بورس تا سه برابر افزایش یابد تا جایی که در آن زمان بسیاری از افراد دنبال این بودند که شاخص بورس رشد هیجانی نداشته باشد. در روزهای قبل از اعلام بیانیه مشترک میان ایران و غرب، بورس سبزپوش بود و شاخص کل حدود 10 درصد رشد را هم تجربه کرد. اما بر خلاف انتظارات و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود بعد از اعلام بیانیه مشترک، شاخص کل منفی شد.

در این میان از سوی بسیاری از افراد استدلال‌های فراوانی شنیده شد. برخی افراد اعتقاد دارند که دولت نمی‌خواهد شاخص بورس افزایش یابد. برخی دیگر نیز بر این عقیده هستند که دست مخالفان دولت در افت شاخص دخیل است. کارشناسان دیگری می‌گویند اکنون حقوقی‌ها فرصت پیدا کرده‌اند سهام خود را بخوبی در بازار سرمایه عرضه کنند. اما بنده به عنوان فردی که در حوزه بورس به صورت تخصصی فعالیت داشتم و اکنون نیز به عنوان نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فعالیت دارم و از سوی دیگر عضو شورای عالی بورس هستم، برایم مبهم است که چرا شاخص منفی است. حتی شرایط اقتصادی و محیطی را هم بررسی کردم اما به نتیجه نرسیدم. جالب است هرچه بیشتر فکر می‌کنم کمتر نتیجه می‌گیرم. ما هم مثل همه سردرگم هستیم که چرا شاخص بورس در روزهای اخیر روند نزولی را در پیش گرفته است.

شما به عنوان عضو شورای عالی بورس باید در این حوزه صاحب‌نظر باشید. مگر می‌شود افت شاخص دلیلی نداشته باشد؟

بنده برای سقوط شاخص دلیلی نمی‌بینم. من در این مورد تحقیقات زیادی انجام دادم، اما متوجه نشدم که با توجه به اعلام بیانیه مشترک و واکنش مثبت بازار قبل از این اعلام، چطور بورس دارد خلاف جهت حرکت می‌کند.

با این اوصاف آینده شاخص را چطور پیش‌بینی‌ می‌کنید؟ آیا رشد به بورس باز خواهد گشت؟

منطق می‌گوید که باید رشد شاخص را شاهد باشیم اما در ده روز گذشته مشاهده کردیم که هیچ منطقی در بازار سرمایه پاسخ نداد. در نتیجه آینده شاخص هم نمی‌تواند براساس منطق پیش برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها