محققان با شناخت بیشتر بیماری ملانوم و همین طور سیستم ایمنی بدن که در ایجاد و پیشگیری از آن دخالت دارد، به تولید و عرضه داروهای جدیدی رسیده‌اند که میزان پاسخ‌دهی به درمان را در بیماران از 10 تا 15 درصد به 40 تا 50 درصد رسانده است. ملانوم یکی از انواع سرطان‌ پوست است که مانند انواع دیگر سرطان‏های پوستی شایع نیست، اما از همه آنها خطرناک‌تر است که علاوه بر پوست می‌تواند به اعضای داخلی بدن و حتی استخوان‌ها سرایت کند.
کد خبر: ۸۲۰۳۰۸

دکتر احمد عامری، متخصص رادیوتراپی و انکولوژیست در این باره به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه شیوه‌های درمانی موجود برای ملانوم در مراحل پیشرفته بیماری مانند جراحی و شیمی‌درمانی، موثر محسوب نمی‌شود و در چنین شرایطی معمولا پزشکان از درمان بیماری قطع امید می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: تجویز این دارو‌ها برای تمام بیمارانی که در مرحله پیشرفته بیماری هستد، امکان‌پذیر نیست بلکه با بررسی تغییرات ژنی و در صورت بودن ژن‌های خاص، این دارو تجویز خواهد شد. این داروها عوارض شیوه‌های درمانی سابق مانند کاهش اشتها، عفونت شدید، خستگی، ریزش مو و اختلالات خونی را 30 تا 35 درصد کاهش می‌دهد که به لحاظ جسمی و روحی برای بیماران مفید خواهد بود. البته این داروها در حال حاضر در ایران موجود نیست و قطعا استفاده از آن در صورت عرضه شدن هزینه بالایی خواهد داشت. بی‌‌شک وزارت بهداشت باید با توجه به بار بیماری در ایران، ورود این داروها را به کشور با توجه به صرفه اقتصادی آن مورد بررسی قرار دهد.

بتول خالدی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها