به گزارش خبرنگار جامجم، بررسی پایگاه اینترنتی برندهای آمریکایی و اروپایی از تلفن همراه و نوشابه گرفته تا هواپیما و نفت و گاز و خودرو نشان میدهد تقریبا همه آنها با انتشار بیانیههایی به افق رفع احتمالی تحریمهای ایران واکنش نشان داده و خود را آماده و تجهیز کردهاند تا به فوریت سهمی از کیک اقتصاد ایران را نصیب خود کنند.
این برندها در بیانیههای خود نسبت به حضور در بازار ایران ابراز اشتیاق کرده و بهنوعی به مدیران اقتصادی چراغ سبز نشان دادهاند. با این حال سوال اینجاست که مدیران اقتصادی چگونه باید با این دندان تیز برخورد و از این اشتیاق به نفع رشد و رونق اقتصاد کشور بهرهبرداری کنند.
کارشناسان در پاسخ به این پرسش تصریح میکنند که دولت باید از هماکنون و به فوریت، استراتژی متمرکزی را برای نوع برخورد و رفتار با برندها تدوین و از اشتیاق این برندها به نحو مطلوب استفاده کند.
بهزعم آنان، این استراتژی باید بر این پایه باشد که قرار است اقتصاد ایران با ورود این برندها به حل بخشی از مشکلاتش کمک کند و قرار نیست ما مشکلی از آنان حل کرده و مثلا خریدارمحصولات آنان بوده و بازارمان را رایگان و بیهیچ امتیازی در اختیار آنها قرار دهیم.
دستپاچه نشویم
یحیی آلاسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در این باره به جامجم گفت: نباید از ورود برندهایی خارجی به بازار ایران دچار خوشحالی و خوشبینی مفرط شویم، بلکه باید با این حضور عاقلانه و با برنامه برخورد کرد.
وی افزود: در واقع هدف اصلی ما باید این باشد که از توان این شرکتها برای رونق و بهبود وضعیت اقتصادیمان استفاده کنیم و مراقب باشیم به بازار فروش کالا تبدیل نشویم.
وی اظهار کرد: راه رسیدن به این هدف نیز برقراری مشارکت اقتصادی با این برندهاست تا آنها از این طریق در ایران سرمایهگذاری کنند نه اینکه صرفا بگویند این کالاها را بخرید و سپس خداحافظ ...
وی افزود: لذا دولت، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاههای اقتصادی باید از هماکنون این حرفها را به مذاکرهکنندگان ایرانی اعم از بخش خصوصی و دولتی بگویند و آنها را روشن کنند.
پایههای استراتژی رفتار با برندها
در همین حال مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران و عضو اتاق بازرگانی به جامجم گفت: هدف اصلی از همکاری با برندهای خارجی باید ارتقای توان ملی اقتصاد کشور باشد که این امر به سه بخش تقسیم میشود.
وی افزود: بهبود فناوری تولید و بهرهوری، ارتقای صادرات و ایجاد اشتغال این سه پایه را تشکیل میدهد که باید برای اجرایی کردن آن در مذاکرات اقتصادی پیشرو فکر کرد.
وی تصریح کرد: همانقدر که مذاکرات سیاسی تدوین «برجام» حساس بود، مذاکرات اقتصادی پس از آن نیز مهم و حساس است و دولت باید به مذاکرات اقتصادی مانند برجام نگاه کند، زیرا اهمیت این، از برجام سیاسی کمتر نیست.
واکنش برخی برندهای خارجی برای حضور در بازار ایران
بوئینگ
سخنگوی کمپانی هواپیماسازی بوئینگ به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای آماده ورود به بازار ایران در این زمینه در اولین هفته ماه جولای سال جاری میلادی در بیانیهای که در وبسایت خود آورد، میگوید: «ما کاملا برای ورود به بازار ایران آمادهایم. اما باید منتظر برداشته شدن تحریمهای آمریکا علیه ایران باشیم چون در غیر این صورت علاقه ما و بازار مناسب ایران نمیتواند زمینه تجارتی مطمئن و مناسب را برایمان به ارمغان آورد.»
اپل
سخنانی که شرکت اپل در وبسایت رسمی خود آورده است: با وجود اطلاعات و آمار به دست آمده، بازار فناوری ایران واقعا برای سرمایهگذاری جذاب است، اما با توجه به تحریمهای موجود امکان همکاری نزدیک و گسترده حداقل تا برداشته شدن این تحریمها نیست و باید منتظر باشیم. این درحالی است که بازار 80 میلیونی ایران که نزدیک به 60 درصد آن را افراد زیر30 سال تشکیل دادهاند، برای حضور قدرتمند تولیدات اپل مناسب است.
AG
سخنگوی کارخانه AG، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در جهان با ملیت آلمانی نیز در بیانیهای نوشت: البته که فرصتهای تجاری بسیار مناسبی در ایران وجود دارد آن هم به دلیل جمعیت بالا و مستعد این کشور. اما نباید از این فرصت ایجاد شده ذوق زده شویم، چون بههمان اندازه امکان شکست در این بازار مناسب وجود دارد و باید کمی درباره بازگشت تحریمها و آینده سرمایهگذاری نگران باشیم.
جنرال الکتریک
در وبسایت رسمی این شرکت نیز درباره همکاریهای مشترک آینده آنها با ایران نوشته شده است: شرکت جنرال الکتریک اکنون با وجود انتشار اخبار مثبت بیانیه مشترک هستهای ایران، هنوز هم در حد کاملا محدود و در حد تجارت بشردوستانه بخصوص در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی با ایران ارتباطی محدود دارد و با وجود بازار مناسب ایران برای ورود و سرمایهگذاری، هنوز امکان حضور گسترده نیست و باید تا رفع کامل تحریمها منتظر بمانیم.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شرکت جنرال الکتریک هرگز بازار ایران را تا دستیابی به نتیجههای مثبت به حال خود رها نکرده و دائم درحال بررسی شرایط مناسب ورود است تا با توجه به نتایج احتمالی که همگی مثبت خواهد بود، بتوانیم با رفع تحریمها وارد بازار مناسب ایران شویم. دستیابی به اطلاعات و نیازهای موجود بازار ایران یکی از ملزومات حضور قدرتمند و ارتباط تجاری مناسب در آینده است.
کوکاکولا
غول کوکاکولا نیز در وبسایت خود نوشت: اکنون شرکت کوکاکولای ایران تحت مجوز یک دفتر ایالتی مجاز به فروش کنسانتره در بطریهای مستقل از شرکت مادر است و شرکت اصلی هیچ گونه مالکیتی در این بطریها ندارد و صرفا کنسانتره است که مبادله شده است.
این شرکت درباره اهمیت و تاثیر اعلام بیانیه مشترک ایران و کشورهای 1+ 5 در تجارت و کسب و کارش در 16 جولای سال جاری میلادی (25 تیرماه) آورده است: همانطور که همه میدانند مجوز این برند برای کار با ایران بسیار محدود است که اکنون نمیتوان از آن به عنوان نمایندگی نام برد. اما با توجه به اهمیت و تاثیر رفع تحریمها علیه ایران میتوانیم همین تجارت محدود و خارج از قراردادهای معمول را به کسب و کاری بزرگ با توجه به محبوبیت نوشابه در ایران تبدیل کرد.
توتال
پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال درباره حضور دوباره این شرکت نفتی در بازار ایران پس از تحریمها در پیام خود که روی وبسایت رسمی این شرکت منتشر شده، نوشته است: ممکن است این شرکت پس از رفع تحریمها علیه ایران دوباره به این کشور بازگشته و مشغول کار شود تا پروژههایی را که در سال 2009 در آنها مشغول به کار بوده، ادامه دهد.
وی نوشته است: ما در بازار ایران حضور طولانی مدتی داریم و پروژههای مشترک گازی و نفتی متعددی را با ایران به نتیجه رساندهایم بنابراین لازم است برای این کشور دوباره برنامهریزی کنیم، اما این برنامهریزیها بدون تردید همه در راستای نتیجه مذاکرات کنگره آمریکا و دولت مرکزی آن کشور خواهد بود تا ببینیم در نهایت تحریمها علیه ایران برطرف میشود یا خیر. هرچند بازگشت دوباره توتال به کشور دومین دارنده ذخایر نفتی جهان بسیار ایدهآل و مناسب است.
رنو
در همـیـن حال شرکـت خودروسازی رنوی فرانسه به عنوان یکی از تولیدکنندگان بنام خودرو در قاره سبز درپی انتشار بیانیه مشترک ایران با کشورهای 1+5 به بازار ایران علاقهمندی بیشتری نشان داده و در آخرین اقدام، به دنبال خرید کمتر از 50 درصد سهام شرکت پارسخودرو متعلق به سایپاست.
به گزارش تسنیم و به نقل از وال استریت ژورنال، ناصرآقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارسخودرو با تائید این خبر، افزود: این شرکت فرانسوی «در حال مذاکره» برای خرید کمتر از نصف سهام این شرکت است.
وی اظهار کرد: رنو همچنین در حال مذاکره برای خرید زیرساختهایی نظیر واحدهای تولید خودروی متعلق به گروه پارسخودرو است.
عماد عزتی - اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد