معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایرانیان سالانه 65 میلیارد نخ سیگار دود می کنند و 30 درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است.
کد خبر: ۸۱۸۷۶۰
ایرانیان سالانه 65 میلیارد نخ سیگار دود می کنند

علی اکبر سیاری در نشست با مسوولان نیروی انتظامی، اقدامات کنترلی ناجا در بخش های گوناگون را موجب ارتقا بهداشت و سلامت جامعه دانست و خواهان بررسی زمینه های همکاری و انعقاد تفاهمنامه شد.

به گفته وی، مقرر شد کمیته ای متشکل از دو نماینده از طرفین، زمینه های مشترک همکاری مشترک را مشخص و اعلام کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: برخی موارد انتظارات ما از ناجا و برخی موارد مربوط به انتظارت ناجا از معاونت بهداشت وزارت بهداشت و برخی موارد نیز مربوط به حوزه کارهای مشترکی است که می توان انجام داد.

سیاری اظهار کرد: 30 درصد سیگارهای موجود در بازار قاچاق هستند در حالیکه در کشورهای مشابه ما این میزان 10 درصد است، بنابراین یکی از موارد همکاری معاونت بهداشت و ناجا می تواند این امر مهم باشد.

وی افزود: به کنوانسیون منع دخانیات جهان قول داده ایم 30 درصد مصرف سیگار در ایران را کاهش دهیم، اکنون 65 هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می کنند، سالی 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و 10 هزار میلیارد تومان از پول مردم دود می شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: وضعیت قلیان از سیگار هم بدتر است و توزیع آن با سادگی صورت می گیرد.

وی، مواد مخدر و معتادان، کارتن خواب ها، مبتلایان ایدز که بر اثر تزریق مواد مخدر به ایدز مبتلا شده اند را دردهای اجتماعی جامعه دانست که باید با همکاری طرفین مورد رسیدگی قرار گیرد.

شیوع ایدز در بین کودکان کار 40 درصد بیشتر از کل جامعه

سیاری با بیان اینکه میزان شیوع ایدز در کودکان کار 40 درصد بیشتر از سایر مردم است، گفت: آسیب های اجتماعی در جامعه از افزایش طلاق، کودکان خیابانی و زنان روسپی موارد دیگری هستند که می توانند زمینه های همکاری مشترک قرار گیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: یک میلیون و 200 هزار اماکن عرضه کننده مایحتاج غذایی و اقلام ضروری مردم در کشور وجود دارند که بدون همکاری معاونت بهداشت و ناجا نظارت بر آنها ممکن نیست.

وی اظهار کرد: در بحث حوادث جاده ای از معاینات ادواری رانندگان تا سایر زمینه ها موارد وجود دارند که دو معاونت با همکاری در این زمینه بسیار می توانند در کاهش آسیب ها به خانواده ها و جامعه کمک کنند.

سیاری برنامه «ان سی دی» - NCD - یا کنترل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید تا 10 سال دیگر، 25 درصد مرگ و میرهای افراد بین 30 تا 70 سال را کاهش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات حال و آینده کشور بر اثر شیوع بیماری های غیرواگیر، افزود: شیوع مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف الکل، عوامل خطر بیولوژیک همچون فشار خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی در جامعه زمینه های همکاری دو نهاد را بیش از پیش ضروری می سازد.

مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در کشور

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در جامعه، اپیدمی بیماری های واگیر و همه گیری هایی که هر چندگاه در کشور از این رهگذر اتفاق می افتد را متذکر شد و گفت: گستره این بیماری ها بسیار زیاد است.

سیاری از بیماری های منتقله از حیوان به انسان مانند سالک، گزیدگی ها، تردد دام ها در شهرهای مختلف و انتقال بیماری ها از این طریق گرفته تا کنترل مرزها و اپیدمی های آنفلوانزای پرندگان وبا، ذبح غیرمجاز دام و همچنین شیوع بیماری های واگیر در مناسبت هایی مانند اربعین که می توان با همکاری بیشتر با یکدیگر آنها را کاهش داد و راحت تر مهار کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بهداشت باروری، عرضه غیرمجاز مواد غذایی، بهداشت دهان و دندان، موانع بازدید بهداشت کاران از مراکز نظامی که گاهی ایجاد می شوند و همکاری های پژوهشی سایر زمینه های همکاری معاونت بهداشت و معاونت بهداشت امداد و درمان ناجا هستند.

وی خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی زمینه های همکاری و سپس انعقاد تفاهمنامه برای اجرایی شدن موارد همکاری شد و این پیشنهاد مورد استقبال مسئولان معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا قرار گرفت.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها