روزنامه‌های سراسری‌، جمع‌بندی مذاکرات را چگونه اطلاع‌رسانی کردند؟

نبرد تیترها در پایان مذاکرات

به دنبال پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5، رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی با سران برخی کشورهای منطقه، درباره این گفت‌وگوها و نتایج آن به رایزنی پرداخت. نخست‌وزیر انگلیس نیز در تماسی تلفنی با روحانی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۸۱۸۱۱۹

رئیس‌جمهور کشورمان در تماس تلفنی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با وی، با اشاره به نقش آن کشور در پیشبرد مذاکرات، اظهار کرد: خوشحالیم که در این مذاکرات به نتیجه برد ـ برد دست پیدا کردیم؛ لذا ضرورت دارد تمام کشورهای عضو 1+5 درخصوص اجرایی‌شدن قدم‌های بعدی توافق هسته‌ای تلاش کنند.

روحانی با قدردانی از نقش سازنده انگلیس در این مذاکرات، گفت: پایبندی طرفین به انجام تعهداتشان، اصلی‌ترین عامل موفقیت در تداوم روند اجرایی مذاکرات است.

روحانی در مورد روابط دو کشور نیز با اشاره به سابقه روابط و تجربه‌های دشوار گذشته، اظهار کرد: ما خواهان روابطی بر مبنای منافع و احترام متقابل هستیم و فکر می‌کنم ظرفیت لازم برای بازسازی روابط ایران و بریتانیا وجود دارد.

نخست‌وزیر انگلیس نیز در این مکالمه تلفنی ضمن تبریک موفقیت‌های به دست آمده به رئیس‌جمهور کشورمان، از نقش بسیار سازنده وی در حصول این توافق قدردانی کرد و گفت: جنابعالی نقش بسیار سازنده‌ای برای فراهم آمدن این توافق داشتید. ما تلاش خواهیم کرد در مراحل بعد نیز این توافق اجرایی و عملیاتی شود.

در این مکالمه تلفنی، طرفین آخرین وضع بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را نیز بررسی کردند.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با اشاره به توافق ایران با 1+5 اظهار کرد: این توافق در رابطه ایران با همسایگانش بویژه ترکیه تاثیرگذارخواهد بود.

وی درباره همکاری تهران ـ آنکارا برای کمک به ثبات منطقه نیز گفت: در امور منطقه‌ای، چشم امید مردم منطقه به همکاری‌های ما دوخته شده است و ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر به یک راه حل
برد ـ برد در منطقه دست پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عمان، با قدردانی از نقش مثبت و سازنده عمان در روند برگزاری مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: برخلاف نظر برخی در منطقه، این توافق حقیقتا سبب امنیت و ثبات منطقه‌ای و توسعه همکاری‌ها میان همسایگان خواهد شد.

سلطان قابوس نیز در این مکالمه تلفنی گفت: امیدواریم با کمک و نقش ایران بتوان برای عبور از بحران‌ها در این منطقه که متاسفانه با معضلات فراوانی روبه‌روست، کاری انجام داد.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز با تاکید بر این‌که «اولویت نخست ما بعد از این توافق، توسعه روابط با همسایگان از جمله کشور دوست و برادر قطر است»، افزود: رفاه و توسعه کشورهای منطقه در گرو حفظ امنیت آن است و همه باید دست به دست هم دهیم و مانع تداوم فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها