روز گذشته پدر عود ایران از دنیا رفت. مرد ساده، مهربان و بی ادعایی که در روزگاری که ساز عود در ایران رو به فراموشی می‌رفت، با نوشتن قطعات زیبایی برای این ساز آن را دوباره احیا کرد. اگر فعالیت‌های استاد اسکندر ابراهیمی زنجانی مشهور به منصور نریمان نبود، شاید امروز ما با ساز عود که با نام بربط اشارات زیادی در ادب فارسی به آن شده است بیگانه بودیم و ترک‌ها و عرب‌ها با توجهشان به این ساز آن را تصاحب کرده بودند.
کد خبر: ۸۱۷۴۹۷

همه کسانی که او را می‌شناسند می‌دانند مهربان، ساده و صمیمی بود، بی‌هیچ ادعایی با کوچک و بزرگ حرف می‌زد و با آن که کوله باری از تجربه داشت، هرگز به خود مغرور نشد و مهربانی و صمیمیتش تحت الشعاع هیچ چیز قرار نگرفت. او متولد سال 4131 در مشهد بود و نواختن تار، سه تار و نی را نزد پدرش آموخته بود. از 41 سالگی هم در رادیو مشهد به عنوان تکنواز ساز زده و چهار سال هم در رادیوی شیراز فعالیت کرده بود. پس از آن هم در تهران ساکن شده و فعالیت کرده بود. در کارنامه فعالیت‌های او همکاری با استادان بزرگی چون جلیل شهناز، فرهنگ شریف و پرویز یاحقی به چشم می‌خورد.

از آثار این هنرمند می‌توان به کتاب‌های «شیوه بربط نوازی»، «24 قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایران برای عود» اشاره کرد. سال 1931 کتاب «ردیف موسیقی ایران برای عود» به قلم نریمان رتبه دوم دوسالانه کتاب موسیقی در مراسم خانه موسیقی معرفی شد. زنده‌یاد نریمان به عنوان پدر عود ایران در آیین پایانی بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم تجلیل شد.

پیکر زنده‌یاد منصور نریمان استاد پیشکسوت عود روز جمعه 62 تیر، ساعت 9صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها